Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Hybridisering mellan människa och apa 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Hybridisering mellan människa och apa
Citera:
Den svenska slaktkycklinguppfödaren föder i genomsnitt upp ca 85000 kycklingar per omgång och man hinner med cirka 7 omgångar under ett år. Genom intensiv avel och effektivare foder växer kycklingarna snabbare, vilket leder till billigare kött, men kycklingindustrin har även en baksida. Under år 2006 producerades i Sverige 72 400 000 kycklingar. Kycklingarna slaktas vid 32-39 dagars ålder, vid cirka 1,5 kilo vikt och efter att ha ätit ca 2,5 kilo foder. På den korta tiden har kycklingen växt från en liten gul dunboll till de stora kroppar vi ser i affärerna,
http://forskarbloggen.typepad.com/forsk ... grill.html

De fick ju iaf leva i över en månad..

25 oktober 2011, 03:21
Medlem
Timeless skrev:
Det är ju en månad mer än odlat kött.

Att de lever kort tid ser jag som positivt, mindre hormoner, mindre medvetenhet, bättre kött.

25 oktober 2011, 17:52
Medlem
Ufo skrev:
Timeless skrev:
Det är ju en månad mer än odlat kött.

Att de lever kort tid ser jag som positivt, mindre hormoner, mindre medvetenhet, bättre kött.
Mindre medvetenhet?

Varje sekund extra man får leva är värt lika mycket som den förra. I fabriksliknande miljöer tror jag inte det är nån som varken vill födas, leva eller dö i men att "föda upp" saker i syfte att äta dem och att se den korta stunden de lever som en tjänst man ger dem för att det är skitigt därinne (dvs. deras liv är inte värt att leva) förstår jag inte hur du kan få det till symbiosförhållande. Djuren det rör sig om utvecklar nog en hel del stresshormoner när de blir tvångsmatade med skitföda.

25 oktober 2011, 20:55
Medlem
Timeless skrev:
Varje sekund extra man får leva är värt lika mycket som den förra.
Det gäller säkert kycklingar också skall du se.
Det gäller oss människor iallafall, ju yngre man är ju mindre lider man.(Fråga vilken advokat som helst)

Timeless skrev:
de blir tvångsmatade med skitföda.
Med tanke på hur snabbt de växer så lär det inte vara skitföda. Den är nog väldigt näringsrik.

25 oktober 2011, 21:17
Medlem
Ufo skrev:
Timeless skrev:
Varje sekund extra man får leva är värt lika mycket som den förra.
Det gäller säkert kycklingar också skall du se.
Det gäller oss människor iallafall, ju yngre man är ju mindre lider man.(Fråga vilken advokat som helst)
Går inte att mäta sånt och vad advokater har med saken att göra förstår jag inte.

Ufo skrev:
Timeless skrev:
de blir tvångsmatade med skitföda.
Med tanke på hur snabbt de växer så lär det inte vara skitföda. Den är nog väldigt näringsrik.
Näring förutom energi är väldigt små mängder man behöver. Kroppen ordnar det mesta själv. Det är så mycket energi som krävs för att de ska bli så stora de blir, knappast till för att de ska må bra. Sen vad som är nyttigast av en fabrikstillvkerad kyckling eller ekologisk bryr jag mig egentligen inte särskilt mycket om men du kanske tror att det är från fabriken eftersom allt är "under kontroll"?

25 oktober 2011, 21:59
Medlem
Timeless skrev:
Går inte att mäta sånt och vad advokater har med saken att göra förstår jag inte.
Det går tydligen visst att mäta. Advokaterna har koll på de där studierna, de är bra att ha vid domstolsförhandlingar där barn blivit utsatta för våld.

Timeless skrev:
Det är så mycket energi som krävs för att de ska bli så stora de blir, knappast till för att de ska må bra.
Nej men ju snabbare de kommer upp i slaktvikt ju mindre tid behöver de vantrivas.
Mår de dåligt en mindre tid så blir ju det bra, eller hur?

Timeless skrev:
Sen vad som är nyttigast av en fabrikstillvkerad kyckling eller ekologisk bryr jag mig egentligen inte särskilt mycket om men du kanske tror att det är från fabriken eftersom allt är "under kontroll"?
"under kontroll", den var bra :lol:
Men går det ens att köpa rent kycklingkött idag?

25 oktober 2011, 22:10
Medlem
Skulle det inte vara bra om man försöker återskapa tyranosarus rex genom att genetiskt modifiera hönor?
Det skulle bli jättestora lårfileer och ägg.

25 oktober 2011, 22:25
Medlem
Ufo skrev:
Det går tydligen visst att mäta. Advokaterna har koll på de där studierna, de är bra att ha vid domstolsförhandlingar där barn blivit utsatta för våld.
,,,
Mår de dåligt en mindre tid så blir ju det bra, eller hur?

Det enda de mätningarna duger till då är i rättssalen. Antingen lider man eller inte. Alla levande varelser har rätt att inte lida. T.om fiskar lider. De flesta som vi köper i affären har dött genom syrebrist, knappast det mest skonsamma sättet. Den allmänna uppfattningen att de inte har några känslor så då blir ingen åtalad för djurplågeri. Folk inbillar sig en massa och att advokater skulle vara allvetande bara för att de får de färskaste forskarrapporterna från olika parter spelar mindre roll. Funkar att tro det när man fiskar för hand men inte som det är nu. Fisk ska man nog inte reinkarneras som iaf. men hellre än en kyckling på ett rullband. Lite jobbiga sekunder där i slutet kanske, och möjligt att de blir lite värre om de är vuxna men om jag är en fisk så lever jag hellre ett liv fritt i havet och sen får några utdragna sekunder än att bli "odlad" och simma runt i en cikel ett par dygn eller vad det kan vara.

Timeless skrev:
"under kontroll", den var bra :lol:
Men går det ens att köpa rent kycklingkött idag?
Du får fråga i affären. Jag misstänker att den dyraste är den som de påstår är renast. Folk köper dock inte det dyraste i regel utan allt annat. Därför har de alltid något som är svindyrt och det billiga skräpet i mängder i nån låda bara för att det ska se ut som att det är typ utförsäljning eller att det är massor av folk som köper varan.

26 oktober 2011, 01:08
Medlem
Axolotl skrev:
Skulle det inte vara bra om man försöker återskapa tyranosarus rex genom att genetiskt modifiera hönor?
Det skulle bli jättestora lårfileer och ägg.
Tror vi kan skippa hönan om det är möjligt men låter som en bra idé Borde kunna ta hand om överbefolkningsproblemet.

26 oktober 2011, 01:27
Medlem
Timeless skrev:
Det enda de mätningarna duger till då är i rättssalen. Antingen lider man eller inte.
Det finns grader även i helvetet.

Timeless skrev:
Alla levande varelser har rätt att inte lida. T.om fiskar lider.
Vad är definitionen på lida?

Timeless skrev:
men om jag är en fisk så lever jag hellre ett liv fritt i havet och sen får några utdragna sekunder än att bli "odlad" och simma runt i en cikel ett par dygn eller vad det kan vara.
Om det där är en metafår för att välja vildfångad fisk så håller jag med.
Man får passa på medan det finns något kvar.

26 oktober 2011, 01:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.