Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Kemikalier 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Kemikalier
Jag tänker ofta att det oändliga antalet parametrar som har ändrats i vår miljö och beteende kan öka frekvensen av NPF och allt möjligt genom epigenetik och sånt...typ.

25 oktober 2011, 21:46
Medlem
Och termen epigenetik fick du från mig, käre Axolotl.
Förändrade genuttryck tjatade jag om jämt för något år sedan.

25 oktober 2011, 23:15
Moderator
Vi aspergare har ändå inga kromosomer, vi har leukomelanosomer.

(Kromosom = "färgkropp", leukomelanosom = "svartvitkropp".)

25 oktober 2011, 23:18
Medlem
Överdriven hygien och konstgjord smuts som människan inte är evolutionärt anpassad till är ju en lite lustig kombination... Det här problemet att folk inte kan få barn utan provrörsbefruktning nu för tiden har förmodligen med syntetiska gifter att göra, men det är lite svårt att veta vilka eftersom de är så många.

29 oktober 2011, 20:19
Medlem
Yetin skrev:
Överdriven hygien och konstgjord smuts som människan inte är evolutionärt anpassad till är ju en lite lustig kombination...
Absolut.

Yetin skrev:
Det här problemet att folk inte kan få barn utan provrörsbefruktning nu för tiden har förmodligen med syntetiska gifter att göra, men det är lite svårt att veta vilka eftersom de är så många.
Barnlösa par har funnits i alla tider.
Är det någon som har koll på om det blivit vanligare?

29 oktober 2011, 20:32
Medlem
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Det här problemet att folk inte kan få barn utan provrörsbefruktning nu för tiden har förmodligen med syntetiska gifter att göra, men det är lite svårt att veta vilka eftersom de är så många.

Här står det nåt i den stilen iaf...
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/radda-mannen/

29 oktober 2011, 20:47
Medlem
Yetin skrev:
Ufo skrev:

Här står det nåt i den stilen iaf...
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/radda-mannen/
Intressant läsning.
Men det vore klart bättre om det gick att hänvisa till en siffra som (så många fler är barnlösa idag än för 100 år sedan) Jag tror det skulle bli en otäck siffra.
Finns det någon statistik på hur många kvinnor vid 30 års ålder saknade barn år 1900?
Motsvarande siffra för idag borde vara lätt att få tag på.

29 oktober 2011, 21:01
Medlem
Ufo skrev:
Intressant läsning.
Men det vore klart bättre om det gick att hänvisa till en siffra som (så många fler är barnlösa idag än för 100 år sedan) Jag tror det skulle bli en otäck siffra.
Finns det någon statistik på hur många kvinnor vid 30 års ålder saknade barn år 1900?
Motsvarande siffra för idag borde vara lätt att få tag på.

Det finns nog en sån siffra, men det är svårt att veta om det är av biologiska orsaker eller ej. Det är också ett stort problem att man först nyligen har börjat se det som ett medicinskt problem med infertilitet och folk sökte inte upp vården för typ 50 år sen. Att folk skaffar barn senare borde göra att fler har fertilitetsproblem, men hur mycket gifter bidrar är det nog ingen som vet annat än för några få starka gifter som lösningsmedel och tobak.

29 oktober 2011, 21:04
Medlem
Yetin skrev:
Det finns nog en sån siffra, men det är svårt att veta om det är av biologiska orsaker eller ej.
Men får man fram ett tal, så finns det något att elda på debatten med.
Tänk om det bara är en marginell skillnad. Isåfall kan gifthysterin vara överdriven.

Yetin skrev:
Det är också ett stort problem att man först nyligen har börjat se det som ett medicinskt problem med infertilitet och folk sökte inte upp vården för typ 50 år sen.
Vi kan anta att reproduktionsbehovet är detsamma. Dvs nästan 100%.

Yetin skrev:
men hur mycket gifter bidrar är det nog ingen som vet annat än för några få starka gifter som lösningsmedel och tobak.
Hur påverkar tobak fertiliteten?

29 oktober 2011, 21:12
Moderator
Även kranvatten blir ju flaskvatten när man behöver ha det med sig. Det är inte så lätt. :(

Jag överkonsumerade strömming å det grövsta som barn och ammade sedan min son i två år, så jag har tydligen pumpat honom full med farliga gifter. :cry:

Själv är jag överkänslig för diverse kemikalier som finns i var och varannan hygienprodukt. Sedan jag bytte ut hudkrämen mot kallpressad kravmärkt rapsolja och bannlyste allt som innehåller parabener har min allergi i övrigt blivit avsevärt mycket bättre.

31 oktober 2011, 01:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.