Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Elever med Asperger, undervisningsmiljö? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
CodeRedAlert skrev:
Just gymnasiet var en alltigenom svart tid för mig så det är svårt att vaska fram något specifikt på rak arm.
Ska tänka lite och förhoppningsvis återkomma.

Men välkommen tíll forumet Teacher och stort eloge för ditt engagemang.

Det är ett rent nöje. Gillar aspisar, har förmodligen en smula aspis i mig jag också:-)

24 oktober 2011, 19:32
Medlem
Teacher skrev:
Det är ett rent nöje. Gillar aspisar, har förmodligen en smula aspis i mig jag också:-)

"Själv gillar jag människor med nageltrång; de är ju så goa. Jag tror jag har lite nageltrång själv faktiskt." :roll:

Förmodligen menar du att du gillar en viss typ av aspie; vilken typ det är du gillar framgår emellertid inte.

Min poäng är alltså att alla människor är individer, så även "aspisar". Behandla oss därför som de individer vi är.

24 oktober 2011, 19:55
Medlem
Schueberird skrev:
Teacher skrev:

"Själv gillar jag människor med nageltrång; de är ju så goa. Jag tror jag har lite nageltrång själv faktiskt." :roll:

Förmodligen menar du att du gillar en viss typ av aspie; vilken typ det är du gillar framgår emellertid inte.

Min poäng är alltså att alla människor är individer, så även "aspisar". Behandla oss därför som de individer vi är.

Jag förtydligar: Jag gillar de aspisar jag har träffat, de andra vet jag inget om:-)

24 oktober 2011, 20:26
Medlem
Schueberird skrev:
Behandla oss därför som de individer vi är.

Visst, ba. Men vi är ett kollektiv också, annars hade vi inte haft forum att samlas på.

24 oktober 2011, 20:40
Medlem
Teacher skrev:
Så:

-Tydliga och lättlästa arbetsinstruktioner
-Tyst och lugn arbetsmiljö
-Tydliga rutiner
-Gott om tid för att förklara (från lärarens håll)
-Snyggt och i ordning i klassrummet, rent o fräscht
-Möjlighet till viss distansundervisning

Rätt så långt?
Logik vill jag tillföra.
Ibland så växer det fram ett "regelverk" på slentrian, då saknas ofta någon vits med reglerna.
Så tjafsas det om någon regel så tänk igenom hur du kan förklara VARFÖR det skall vara på visst sätt.(Ex: Att rektorn bestämt så, är en typiskt dålig ursäkt, förklara då istället HUR rektorn tänkt.)

MP3-spelaren var också en smart ide.

24 oktober 2011, 20:54
Moderator
Finns för mycket att säga om saken, men de andra har ju fått fram en hel del.

Kan väl dock ytterligare betona vikten av att hålla utkik efter hurdan varje person är – vi aspergare är nog om möjligt mer olika än folk mest, även om man kanske på många håll kan behöva gå utanför de diagnosticerade för att se det, eftersom även många diagnostiker är fast i en trång schablon. Varmed jag inte menar att folk som inte har problem ska ha diagnos, utan att folk som har problem av aspergertyp kan bli utan diagnos på grund av diagnostikern. Hursomhelst, även lyhördhet för person är ju en sak som alla torde må väl av. Kanske dock inte alltid förenlig med arbetssituationen (som isåfall borde ändras...).

En sak till förresten: var gärna mer påläst än vad kursplanen kräver och lägg aldrig prestige i vad du kan och inte, utan ta eleverna på allvar och var ärlig och försök hjälpa även när någon kan mer än du. En aspergarelev kan inte väntas förstå vikten av att låtsas kunna mindre än läraren eller avstå från kritiska frågor för att skona lärarens självaktning eller för att de andra eleverna vill lära sig så litet som möjligt.

24 oktober 2011, 21:37
Medlem
Zombie skrev:
En aspergarelev kan inte förväntas förstå vikten av att låtsas kunna mindre än läraren.
Vad pratar du om nu?
Att sätta sin lärare på plats är väl bland det största man kan göra som elev.

Skön egokick ger det också :D

24 oktober 2011, 21:42
Medlem
Jag kan knappt relatera till allt det som ni tagit upp.
Mitt största problem under skoltiden, speciellt på gymnasiet, var alla de obehagliga och oöverkomliga sociala situationerna. Att alltid vara på sin vakt, alltid sticka ut på något sätt, om än aldrig så subtilt, fast man mest ville sjunka ner under jorden, att aldrig känna sig trygg i (klass-)gemenskapen - aldrig höra till.

Det överskuggade allt annat och spolierade hela studietiden.
Så det jag hade önskat mig var en intensiv satsning på att skapa en trygg social samvaro och därigenom en chans att tillgodogöra sig studier istället för att vandra runt i korridorerna med en ständig suicidönskan samt kroppen och psyket på helspänn.

Acceptans för andras olikheter elever emellan och en observant lärare som inte ryggar inför att ta tag i ungdomar som uppenbarligen mår dåligt och lotsa dem vidare där det behövs.
Visserligen vet jag inte vart "vidare" skulle vara för ställe...lyckligtvis hamnade jag aldrig på BUP som ung, då hade jag kanske fastnat i den "genren".

Under gymnasietiden var jag överhuvudtaget alldeles för omogen för att ens veta vad jag ville med någonting.
Jag önskar att någon hade talat om för mig att jag var lite efter utvecklingsmässigt på ett psykiskt plan men att jag kommer komma ikapp och gå om de flesta så småningom...för det tror jag att jag har gjort, på vissa plan i allafall.
Faktiskt har jag läst att många tjejer med AS (som under uppväxtåren inte vetat om att de har just AS) länge trott sig vara svagbegåvade eller dumma i huvudet helt enkelt, under sin skoltid. Så var det för mig också.
Tills jag gjorde IQ-testet under utredningen i vuxen ålder.

Bara en sådan sak påverkar mycket. Låg självkänsla och dåligt självförtroende sätter käppar i hjulet för många unga AS-tjejer.

Skulle jag sätta mig på skolbänken idag skulle jag önska mig en klar och tydlig läroplan, få grupparbeten under förutsättning att jag själv får ta ledarrollen men mestadels egna studier men med möjlighet till input och vägledning av en insiktsfull mentor.
Sedan skulle jag behöva klara riktlinjer och tidsplan samt någon som kollar över axeln och pushar på så att jag håller mina deadlines. En ställföreträdande självdiciplinist med äggklocka.

24 oktober 2011, 22:31
Moderator
CodeRedAlert skrev:
Mitt största problem under skoltiden, speciellt på gymnasiet, var alla de obehagliga och oöverkomliga sociala situationerna. Att alltid vara på sin vakt, alltid sticka ut på något sätt, om än aldrig så subtilt, fast man mest ville sjunka ner under jorden, att aldrig känna sig trygg i (klass-)gemenskapen - aldrig höra till.

Det överskuggade allt annat och spolierade hela studietiden.
Så det jag hade önskat mig var en intensiv satsning på att skapa en trygg social samvaro och därigenom en chans att tillgodogöra sig studier istället för att vandra runt i korridorerna med en ständig suicidönskan samt kroppen och psyket på helspänn.

Acceptans för andras olikheter elever emellan och en observant lärare som inte ryggar inför att ta tag i ungdomar som uppenbarligen mår dåligt och lotsa dem vidare där det behövs.
Visserligen vet jag inte vart "vidare" skulle vara för ställe...lyckligtvis hamnade jag aldrig på BUP som ung, då hade jag kanske fastnat i den "genren".
Ja, haha, det var ju den andra sidan av saken, den som har med runtomkringet runt själva undervisningen att göra.
Att jag kan relatera till det de andra skrev kan ju ha att göra med att jag själv hade uppfostrats av "hyperintellektuellt" aspiga föräldrar och på så vis kompatibiliserats med kunskaper av skoltyp, om också inte med något som helst annat. Så det var väl det jag överlevde på, resten var så självklart undermåligt att jag inte kom på det nyss. Svårt att ens i efterhand få syn på de vuxnas skitnödiga feghet när den var det enda som fanns runt en från det hållet hela tiden...

24 oktober 2011, 23:20
Medlem
Wow, enormt roligt att så många svarar och visar intresse :-).

Anledningen att jag frågar är att jag och en kollega skulle vilja starta en skola för studenter med högfungerande Asperger. Det ska ges kurser både på gymnasie och högskolenivå inom data/it.

Lokalerna är stora, och datorplatserna ska avgränsas med skärmar mellan studenterna. Skärmarna ska gå att ta bort för de som blir kompisar och vill arbeta tätare tillsammans, men de som inte vill det ska kunna ha dem kvar eller helt enkelt ha en egen yta en bit bort att arbeta på.

Möjlighet ska finnas att kunna göra alla moment i alla kurser enskilt, och även till viss del på distans.

Lokalerna finns i anslutning till en annan skola, men möjlighet till ingång på baksidan ska fixas för de som inte vill blanda sig med andra människor. Klasserna ska innehålla max 8 studenter på gymnasienivå och max 8 studenter på högskolenivå. Tillgång till lokalerna dygnet runt via passerkort om man vill stanna kvar och arbeta. Dock ska larmet aktiveras runt kl 23.

Laptop givetvis, och en bra online lärplattform.

Gå framåt i små steg som ska vara noggrant planerade. Avstämning varje fredag så att ALLA hänger med.

Undervisning i data/it samt engelska och efter ett tag, beroende på person, praktik på ett företag med RIKTIGA arbetsuppgifter.

25 oktober 2011, 08:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.