Re: Oseriösa behandlare tog död på Steve Jobs.
Intelligens behöver nog inte ha så mycket med det att göra. Vad jag har märkt finns det till exempel former av klar- eller dimsyn, vid- eller trångsyn som är tämligen oberoende av det som mäts i intelligenstest eller, misstänker jag, räknas för det mesta i cyberbranschen. (Den vanligen försummade användarvänligheten kan visserligen vara ett undantag.)
Sedan har jag ingen aning om vad Jobs kan ha haft för erfarenheter av skolmedicin, men den har ju en del riktigt stora brister, både rent medicinskt och i bemötandet. Till exempel att i den kliniska verkligheten bry sig allt mer om vetenskapliga och allt mindre om kliniska belägg, den brist på "helhetssyn" som tycks bli värre ju mer den tjatas ut, vilket båda också tar sig uttryck i ett avvisande av nya eller "alternativa" idéer även där det verkar kunna ligga något i dem som kan vara livsavgörande för en del patienter.
Har man mött sådant några gånger för mycket kan man bli dumalternativ. Eller kanske han bara var egensinnig? Kanske aspigt egensinnig enligt mallen "jag har rätt om jag så har hela verkligheten emot mig"?