Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Varför är toleransen mot aspergervåld lägre idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Varför är toleransen mot aspergervåld lägre idag?
ford skrev:
Kanske inte det, men vems hade ansvaret varit, för att omvärlden hade börjat begå dessa övergrepp?

Du vet, orsak och verkan...

Här kom det kanske...

Orsaken kan ju ses vara omvärldens oförmåga att hantera de avvikande och framför allt oviljan och oförmågan att respektera deras respektive privata sfärer.
Jag vill mest bara vara ifred, typ.

12 november 2009, 00:17
Avslutat konto
nallen skrev:
Orsaken kan ju ses vara omvärldens oförmåga att hantera de avvikande och framför allt oviljan och oförmågan att respektera deras respektive privata sfärer.
Jag vill mest bara vara ifred, typ.

Så är det. Autistvåldet är en direkt reaktion på hot och kränkning av den privata sfären. Riktiga aspergare uppvisar försvarsbeteende och får utbrott. Raseriutbrotten är en reaktion mot omvärldens tafsande (inte bokstavligt) och brist på respekt.

12 november 2009, 00:26
Medlem
Ja, omvärldens brist på respekt är den utlösande faktorn vid svårare tantrums och autistanfall (att gå in i sin egen värld).

Jag hade som 4-åring en utmärkt strategi mot sådana där Bubbibubbi huj gammal är du då lilla gumman?-tanter

När det inte räckte med att ignorera och gå undan, då blev jag ett djur, oftast en hund. Det var en flyktmekanism att sätta sig ner och skälla. Samtidigt som allt i mitt liv på någon nivå är en lek. Jag blir aldrig vuxen.

Men tanten spelade inte med i min autistlek. Hon började fråga vilken ras jag var, Cockerspaniel? Hundar kan inte prata, dumma tant! Detta gjorde mig mycket arg, inträngd under hennes skrivbord vid hennes fisluktande fötter och jag vet inte om jag bet henne, men jag morrade nog iaf. ---> barnpsykolog.

Varför gör man så där mot barn? Går emot dem, tränger in dem i ett hörn, tvingar dem att svara på fråga efter fråga efter fråga? Idioti!

Hade hon respekterat mig hade vi inte behövt bli ovänner 4-ever.

12 november 2009, 09:03
Medlem
Jag hade sönder en del saker i skolan, mest i högstadiet. Jag var oftast en sån som drog mig undan, men ibland hindras man ju från att göra det och då är det bara att vråla, skrika, slåss och förstöra. I högstadiet handlade det mer om att visa missnöje, jag kastade ut lite möbler genom fönstret och rev loss kabelkanaler från väggarna, gjorde kaffeved av möbler och sånt.

Det enda fel jag ser med detta är att jag gjorde för lite. Våld i skolan är oftast en motattack snarare än ett aggressivt beteende. Egendomsförstörelse är egentligen inte en form av våld överhuvudtaget. Jag tycker det är bra med skolbränder, klotter, inbrott och skadegörelse på skolor, jag blir glad när jag ser eller hör talas om det.

Jag har nog aldrig använt allvarligt våld mot människor, vad jag minns. Det bör man inte göra i onödan.

14 november 2009, 13:41
Medlem
Att toleransen mot detta våld är lägre beror på att samhällets ofelbarhet inte sågs som lika självklar förr. Allt mänskligt beteende har någon orsak, men det strider mot rådande ideologi att använda sig av detta obestridliga faktum och förebygga problem.

14 november 2009, 13:50
Avslutat konto
Yetin skrev:
Jag hade sönder en del saker i skolan, mest i högstadiet. Jag var oftast en sån som drog mig undan, men ibland hindras man ju från att göra det och då är det bara att vråla, skrika, slåss och förstöra. I högstadiet handlade det mer om att visa missnöje, jag kastade ut lite möbler genom fönstret och rev loss kabelkanaler från väggarna, gjorde kaffeved av möbler och sånt.

Det enda fel jag ser med detta är att jag gjorde för lite. Våld i skolan är oftast en motattack snarare än ett aggressivt beteende. Egendomsförstörelse är egentligen inte en form av våld överhuvudtaget. Jag tycker det är bra med skolbränder, klotter, inbrott och skadegörelse på skolor, jag blir glad när jag ser eller hör talas om det.

Jag har nog aldrig använt allvarligt våld mot människor, vad jag minns. Det bör man inte göra i onödan.

Håller med till 100%. Bra skrivet. Du är i likhet med mig äkta autist, inte feldiagnostiserad kuf-mupp som många andra här.

14 november 2009, 14:37
Medlem
Yetin skrev:

Jag jagade ut en djävul till klass-"kamrat" genom fönstret med en sax. Naturligtvis fick jag skit för det sedan av lärarna, utan att någon tänkte efter vad som utlöste det hela. Jag har slängt några böcker efter klass-"kamrater" också.

EDIT: Jo, lärarna var väl lite jävliga kanske, just för att de tolkade mig helt fel och straffade mig för det. Varför jobba med barn om man vill att det ska fungera på en pennfabrik?

Slänga ut möbler genom fönstren har jag inte gjort, men gjort sönder lite saker när jag blev utkastad ur klassrummet.

Jag tycker mest det var andra barn som var rent jävliga. Det jävliga med de vuxna var att de vägrade förstå eller tänka efter (eller de kanske inte klarade det). Eftersom jag kunde få utbrott när det gick för långt, var det väl roligt för de andra barnen att reta upp mig. Och sedan gnälla och skvallra för fröken.

14 november 2009, 16:44
Medlem
Josef3 skrev:
Håller med till 100%. Bra skrivet. Du är i likhet med mig äkta autist, inte feldiagnostiserad kuf-mupp som många andra här.

Man tackar, komplimanger från dig är inget det går inflation i ;)

14 november 2009, 21:59
Medlem
Josef3 skrev:
Om majoriteten av aspergare fick övernaturliga krafter, typ som Magneto i X-men eller förmågan att slunga eldklot och blixtar, tror du verkligen att de hade förhållit sig fredliga till NT-samhället? Knappast. Innerst inne är aspergare programmerade att hata och straffa NT-folk.

Vilket fenomenalt skitsnack! Tala för dig själv Josef3. Bara för att du råkar vara psykopat med drömmar om att bli en ny Ivan den Förskräcklige också så betyder det inte att aspergare delar den aspirationen. Varför hänger du inte på något forum för folk med PS, tror du inte du skulle känna dig mer hemma där?

rdos skrev:
Tror jag inte. De sk "riktiga autisterna" verkar inte så riktiga alls. Våldsamma krigare är inte vad jag kallar riktiga autister. Det är vad jag kallar missanpassade NT-kräk.

Ännu mer skitsnack. Skrämmande att se vad du egentligen tycker om NT när du släpper din s k NT-fasad. Börjar allt mer misstänka att du också lider mer av narcissism än av AS.

17 november 2009, 08:59
Medlem
Inger skrev:
rdos skrev:
Tror jag inte. De sk "riktiga autisterna" verkar inte så riktiga alls. Våldsamma krigare är inte vad jag kallar riktiga autister. Det är vad jag kallar missanpassade NT-kräk.

Ännu mer skitsnack. Skrämmande att se vad du egentligen tycker om NT när du släpper din s k NT-fasad. Börjar allt mer misstänka att du också lider mer av narcissism än av AS.

Jag talade inte om vad jag tycker om NT i allmänhet, utan vad jag tyckte om NTs som sysslar med krig. Sådana förbehåller jag mig rätten att kalla just för NT-kräk. Det står jag naturligtvis för.

Och, nej, jag lider inte ett dugg av narcissism. :D

17 november 2009, 11:01
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.