Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ja, från början är världen helt tyst. För att få ljud i skällan måste man omge all "luft" med speciella byggklossar, med vilka man talar om för grafikmotorn hur ljudet ska breda ut sig mellan de olika luftfyllda utrymmena. Det är en känslig process och man måste vara metodisk och hela tiden kontrollera att inga fel har uppstått. Dessutom kan dessa speciella "ljudklossar" enbart vara rätblock, så man måste alltså lyckas täcka luft som kan anta nästan vilka former som helst med rätblock och helst också hålla nere det totala antalet byggklossar. Tre regler som alltid måste följas försvårar ytterligare:
1. En ljudkloss får aldrig omge en annan ljudkloss mittpunkt.
2. En ljudkloss mittpunkt måste omges av luft.
3. Mittpunkten i skärningsvolymen mellan två ljudklossar måste omges av luft.

Där två ljudklossar överlappar varandra kan ljudet ta sig vidare, så man vill förstås undvika överlappningar där man vill att ljudet inte ska kunna ta sig vidare.

Ljudklossarna gör att man kan höra fotsteg (sina egna och andras), röster och ljud från vissa objekt (till exempel dörrar som öppnas och stängs). Dessa ljud finns förinlagda och fungerar automatiskt när väl ljudklossarna är på plats.

Nästa steg är att lägga in bakgrundsljud för att skapa atmosfär eller ge sken av att det pågår saker bakom lyckta dörrar, eller varför inte lite stämningsskapanade musik (jag har funderat på om jag ska följa det så kallade dogma-konceptet eller inte vad det gäller bakgrundsmusik) etc...


12 oktober 2011, 03:51
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jeez, va' komplicerat det där verkar vara... Vadå "ta sig vidare"?


14 oktober 2011, 23:24
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Fortsätta breda ut sig, alltså.


15 oktober 2011, 00:26
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Vilken tur att ljudet inte kör med sådana där Lego Duplo-bitar i verkligheten. Eller att det där Thief-programmet inte kräver dem även för ljusets utbredning...
(Jodå, jag vet att jag inget ska säga som inte kan data så att jag skulle ha en susning om hur svårt det är. Försöker fåfängt och ohjärna förstå vilken tekniskt verklighet som kan ligga bakom den där klossigheten.)


15 oktober 2011, 00:50
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Grunnar i ungefär samma tankebanor skulle jag tro. Och fattar fortfarande inte varför ljudet fortsätter att breda ut sig vid överlappningar.

Å andra sidan fattar jag inte ens hur det kan vara möjligt att få små bitar metall att agera enligt komplexa regler överhuvudtaget. Att det är binärt kopplar jag, men inte hur man från första början kan få metallen att fatta att vissa kombinationer av ettor och nollor betyder något annat än just de kombinationerna av ettor och nollor. Och där någonstans tiltar min hjärna...


15 oktober 2011, 01:03
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Zombie skrev:
(Jodå, jag vet att jag inget ska säga som inte kan data så att jag skulle ha en susning om hur svårt det är. Försöker fåfängt och ohjärna förstå vilken tekniskt verklighet som kan ligga bakom den där klossigheten.)


1998 var konsumentdatorer inte så värst duktiga på att visa rörlig 3D-grafik, så då passade klossigheten bra.


15 oktober 2011, 05:20
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag lagt in de sista ljudklossarna i första delen; dags att gå vidare till nästa del. Jag har även byggt om och förenklat igen (på tre olika ställen).


15 oktober 2011, 05:34
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Citera:
Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Tryck Shift+Ctrl+R (mmm, variation), saker blir blåa, justera, tryck Shift+Ctrl+R igen, saker är fortfarande blåa, åkalla mindre nogräknade element, justera igen, tryck Shift+Ctrl+R, saker blir inte blåa, hytt med näven och utropa: Haha!, gå vidare. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Tryck Shift+Ctrl+R, tryck Shift+Alt+P, tryck Alt+G, tryck Ctrl+P, skriv show_bad_rooms, tryck Return, leta efter rosa volymer, tryck Alt+E. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Tryck Shift+Ctrl+R (mmm, variation), saker blir blåa, justera, tryck Shift+Ctrl+R igen, saker är fortfarande blåa, åkalla mindre nogräknade element, justera igen, tryck Shift+Ctrl+R, saker blir inte blåa, hytt med näven och utropa: Haha!, gå vidare. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Leftclick, tryck Shift+Insert, tryck Alt+E, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Tab, skriv några siffror, tryck Return. Tryck Shift+Ctrl+R, tryck Shift+Alt+P, tryck Alt+G, tryck Ctrl+P, skriv show_bad_rooms, tryck Return, leta efter rosa volymer, tryck Alt+E.


Ja, det är vad jag håller på med just nu - och jag har inte ens kommit halvvägs.


18 oktober 2011, 20:56
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag byggde en gång ett sopnedkast med soprum till en fastighet: Tanken var att ägaren är en progressiv typ, men det är nog så att det är lite väl progressivt: Det finns ju antagligen ingen central sophantering, så vart ska soporna forslas senare och vem ska göra det? Till fastigheten hör också ett antal växthus, så där återvinns matavfall och exkrementer. Så mycket övrigt avfall finns inte - och hyrrummen saknar kök, så sopnedkasten är ganska onödiga. Visst pappersavfall kan förekomma, men det kan tänkas hamna i allmänna avskrädeshögar utanför stadens murar. Övriga, mindre progressiva fastighets avfall hamnar också där. Dessutom använder jag hellre de sparade resurserna till annat. Sopnedkastet hamnar alltså i soporna. Några toaletter kanske går samma öde till mötes, om jag skulle behöva spara mer, men där behåller jag dörrarna för att ge sken av att det finns fler rum.


24 oktober 2011, 19:48
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
:03:
Bild

I bästa fallet räcker det med att ta bort en massa (igen) - i värsta fallet är det dags att gå ut på bakgården och bränna hela skiten (igen).


5 december 2011, 05:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron