Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Vegetarisk mat 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vegetarisk mat
Några intressanta svar det var bra, har faktiskt ätit köttfärsröra en gång som jag inte märkte var vegetarisk :D

14 oktober 2011, 23:43
Moderator
Chiliböngryta utan köttfärs är fantastiskt gott. Tyvärr tål jag ju nu varken tomater eller chili, så då faller hela konceptet. :(

14 oktober 2011, 23:47
Medlem
Incognita skrev:
Chiliböngryta utan köttfärs är fantastiskt gott. Tyvärr tål jag ju nu varken tomater eller chili, så då faller hela konceptet. :(

Ska testa!

Läser på lite om veggo och ramlade in på ett litet lustigt råd från vad som kan tänkas vara en köttätare.

Citera:
Ett råd till alla idrottare med vegetarisk kostföring är att undvika att äta särskilt järnrika livsmedel med livsmedel som hämmar upptaget av järn i en och samma måltid.

Hämmar järnupptaget: mjölk, kaffe, te, rött vin, vissa sädesslag (t.ex. råg) och grönsaker (t.ex. broccoli), linser och nötter.

Ökar järnupptaget: vitamin C och den så kallade ”köttfaktorn”
http://ngruppen.blogspot.com/2008/06/ve ... drott.html
:? Jag är ganska säker på att det finns fler, om inte oxå mycket värre rent felaktiga påståenden på samma sida.

Denna film såg jag förut och trots längden(en timme) så ger jag den betyget 4.5 av 5 möjliga.

15 oktober 2011, 02:04
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Jag skrev tråden helt enkelt för att jag var nyfiken, om man är vegetarian och varför?
e.x. vad äter man till potatisen och ärtorna?

Falaffel, grönsaksbiffar, ja förlåt jag sade biff, bönröra, chili sin carne, svampgryta, Och så försöker jag att ofta ha ägg och grädde i maten för proteinets skull då jag är lakto ovo vegetarian. Fast nu är jag ju inte det längre, nu äter jag ju en del kött så nu är jag ingenting.

Jag tycker ens avföring luktar jävligt illa när man har ätit stora mängder kött. Förr kunde man liksom sitta på wc och tänka faan, inte så illa, luktar ganska gott! Men nu, tvi vale!

Meen, eftersom jag är för sjuk för att orka laga särskilt avancerad mat mat och inte ens har ett eget kök så känns det ändå bra att äta lite kött. Ett lätt sätt att få i sig tillräckligt med protein, tex ta en falukorv och äta rå som Kikki Danielsson. Jag sväljer äckliga saker utan att andas genom näsan, tex en del köttfärs smakar inte mumma. Men håller man andan och har mycket ketchup på går det. Jag åt inte ens ketchup förut! Nu äter jag det ofta. För att dölja skitsmaken.

Jag var vegetarian för att kött har äcklig konsistens och smakar skit med några undantag. Men, folk tycks ha lättare att acceptera mig nu när jag är kinkig med maten istället för vegetarian. Alltså de kan lättare tolerera att jag äter kyckling men inte älg tex.

17 oktober 2011, 13:00
Medlem
Det där var en bra samling tips jag ska prova fler gånger, det kanske var så
enkelt att det var en dålig kock.
Men det var hur som helst intressant att få lära sig lite, för en vanlig korvätare
som mig. Men jag lovar, vildsvin är gott, helt annan smak än på industri grisarna.

17 oktober 2011, 18:26
Moderator
Linser är ju också tacksamma. I soppor och grytor på dem kan man ha allt möjligt. Eller i och till "biffar" på dem.

17 oktober 2011, 18:34
Medlem
Vegansk föda kräver en femtedel mark jämfört med köttproduktion. Det går åt tio gånger mer energi och vatten för att framställa kött. Vi ger slaktdjuren spannmål och soja som vi kan äta direkt. En köttbit motsvarar mat för tio vegetarianer. En miljard svälter och befolkningsmängden ökar. Enligt FAO står djurindustrin för mer utsläpp av växthusgaser än all världens transporter.

Ingen människa behöver kött för att tillgodose sig sitt näringsbehov och vi är inget rovdjur utan en allätare. En allätare som kan välja solidaritet istället för oetisk egoism och de hälsomässiga fördelarna med en vegetarisk diet är odiskutabla. Dessutom lider djur och det är inte moraliskt okej.

Så gå med i Djurens rätt eller Djurrättsalliansen eller Djurens befrielsefront. Låt oss svenskar gå i bräschen och föregå med delikat exempel. Låt information och civil olydnad bli våra vapen när vi fokuserar på köttet på tallriken. Vegetarianer i alla städer förenen eder och leve revolutionen.

29 december 2011, 00:59
Medlem
mmmmm. Korv.

Spoiler! :
var bara tvungen.

Vegetarisk korv. :)

29 december 2011, 01:13
Medlem
Guponti skrev:
Dessutom lider djur och det är inte moraliskt okej.
Ähh, inte faan lider ett stycke kött.
Man äter inte levande djur :01:

29 december 2011, 02:13
Medlem
Ufo skrev:
Man äter inte levande djur

En och annan mygga och fluga undantaget då...

29 december 2011, 02:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.