Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps?
Vad som behövs enligt vissa ekonomer är ett rejält världskrig, helst utan A-bomber.
Det räcker inte med en ekonomisk kollaps det krävs ett WWIII så att det finns massor
att bygga upp igen. Det är antagligen inbyggt i både ekonomin och i den mänskliga
naturen med ett rejält krig då och då, titta bara tillbaka i historien.
Nu gör ju USA sitt bästa för att få igång lite muller med iran.
Jag gillar inte det här men tror inte att mänskligheten lär av vad som hänt, titta bara
på Israel som redan behandlar palestinier lika svinaktigt som Nazisterna behandlade
Judar, ja förutom gasningen då, glömska och egenintressen hand i hand.
Det är bara att inse, människan är ett rovdjur och revirhävdande.
Människan som ras kommer att försvinna, min övertygelse tyvärr.

13 oktober 2011, 17:26
Medlem
Svar: Ja! Kapitalism med skrämmande, växande klassklyftor, kravaller, utnyttjande av arbetskraft, förakt för sjuka: bäst att den dukar under som samhällssystem så fort som möjligt. Då de olika världsdelarna är intimt beroende av varandra så kollapsar väl alltsammans. Undrar om Homo Sapiens kan finna något hållbart sätt att leva på?

Juholt & Co tycks inte vara den revolutionära motkraft mot kapitalismen som man hoppades på...

13 oktober 2011, 20:50
Medlem
jerico582 skrev:
Att hela västvärlden skulle drabbas ser jag som en självklarhet.

Fast även om enbart USA drabbades skulle ju amerikaner utan skuld i det hela drabbas.

14 oktober 2011, 19:07
Moderator
Ufo skrev:
I slutändan är det matproduktionen som avgör vilka som överlever.
Pengar är bara en teoretiskt konstruerad maktfaktor.

Precis! Det kan vara värt att påminna sig om det ibland.

14 oktober 2011, 23:16
Moderator
Fast... så länge folk slänger en väldig massa mat bara fört att de som vill ha och behöver den inte har pengar så är tyvärr människors idioti en kraftigt begränsande faktor.

14 oktober 2011, 23:17
Medlem
Västvärldens "kollaps" behöver inte betyda att hela Jorden går under eller att samhället kraftigt går tillbaks i utveckling. Men det beror såklart på hur sammanbrottet tar sej uttryck.

Som den statsvetare med stort vetenskapsintresse så bedömer jag att jordens undergång som många tidigare dystopiskt förutspått är omöjlig eller i varje fall mycket svår. Av tre enkla orsaker
1. Internet, vilket gör att information sprids på nolltid. Om man t.ex upptäcker ett supervirus i Afrikas djungler när man skövlar så finns det på nätet inom fem minuter och även om detta supervirus kommer skörda en hel del offer kommer många att räddas tack vare att man snabbt får information om det och kan vidta nödvändiga skyddsåtgärder.
2. USA har inte längre världsmonopol på teknologiska lösningar, så även om deras ekonomi pajar ihop totalt så kommer Kina, Japan, Indien m.fl att fortsätta där USA tvingades sluta. Även om det såklart kommer innebära en global svacka i ekonomin om USA går bankrutt så kommer världen komma på fötter igen.
3. Som en indirekt konsekvens av 2 kommer pengar att minska i betydelse, men behoven kommer ju fortfarande att finnas kvar. Alltså kommer mänskligheten inse att vi måste skapa ett nytt samhälle utan pengar, efter Marx devis "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov".

P.g.a ovanstående ser jag med glädje fram emot att västvärlden kollapsar och att vi äntligen kan komma ur kaos tidsålder, där fascismen har varit förhärskande världsideologi manifesterat i kapitalismen, och inträda i en ny tidsålder som präglas av stabilitet och respekt för allas olikheter så länge ingen skadas. I ett sånt samhälle behövs inga pengar och inget tvångsarbete, eftersom alla arbetar på frivillig basis med det som verkligen intresserar en själv.

Oavsett om vi vill eller inte kommer västvärlden att kollapsa och alternativet efter detta står mellan ovan nämnda samhällsförändring eller total utrotning av livet på Jorden, som jag ser det.

15 oktober 2011, 12:36
Medlem
1. Beror helt på inkubationstid, 30 dagar eller mer så har det hunnit flygas och spridas runt hela jorden.

2. Vad mysigt att ha det människovänliga kina som största stormakt.

3. Och det skulle den här egoistiska rasen inse :lol: , vi är predestinerade att förstöra, förinta oss själva.

Idag hoppas jag att en stor jävla jättesten från rymden krossar den här skitplaneten. :(

15 oktober 2011, 13:32
Moderator
Jag tänkte på samma tre saker som RJ. Däremot är jag inte säker på att vi borde dö ut. Trots vår osvikliga radarblick för just de människor, dikter, språk och så vidare som är vackrast eller skulle kunna vidga vår begreppsvärld mest och vår osvikliga drift att avsiktligt, av just den orsaken, förinta just dem; trots det ännu mer självfallna i att vi gör så mot allt och alla som inte är mänskliga tills det snart bara finns tama och småvuxna livsarter kvar; och trots att vi uppenbarligen är så konstruerade att vi kan utöva makt över många gånger fler och mer än vad vårt ynkliga försök till moral kan hantera; så kan jag samtidigt se vissa framgångar för den sistnämnda genom historien. Till sanslösa priser förstås.

Dessutom är jag personligen såpass feg att jag inte vill svälta ihjäl när de som har det bättre än jag drar in det välfärdssystem som föder mig. Det gör faktiskt också ont att se eller höra andra utsättas för sådant.

15 oktober 2011, 13:46
Medlem
@Zombie: Det känns skönt att du är lite mer optimistisk än jag :) , själv har jag tappat
tron på mänskligheten, med några få undantag.

15 oktober 2011, 13:51
Medlem
Citera:
1. Beror helt på inkubationstid, 30 dagar eller mer så har det hunnit flygas och spridas runt hela jorden.

Iofs sant, men hur många virus har så många dagars inkubationstid?

Ron Jeremy skrev:
2. Vad mysigt att ha det människovänliga kina som största stormakt.

Tja, USA är inte så mkt bättre vad jag vet....dessutom gör inte Kina anspråk på att vara världspolis. Deras maoistiska byråkrati till trots så har dom ändå en helt annan tradition av respekt för medmänniskor.

Ron Jeremy skrev:
3. Och det skulle den här egoistiska rasen inse :lol: , vi är predestinerade att förstöra, förinta oss själva.

Ja, vad ska man säga? Skulle det vara så skulle vi nog redan ha utplånat oss själva....

Ron Jeremy skrev:
Idag hoppas jag att en stor jävla jättesten från rymden krossar den här skitplaneten. :(

Tycker jag skulle vara högst olyckligt då jag ska se Sydkoreas formel 1 idag och drar utomlands till min tjej nästa måndag....

Tycker det är högst sorgligt att se så många uppenbarligen må så dåligt och/eller ha en så reaktionär och misantropisk människosyn/världssyn att man skiter i om hela planeten dukar under. Speciellt som jag själv varit där och vet hur man känner sej när man tycker allt är totalt hopplöst.

La till citatrutor så att det syns vad som är vad i texten.
Tips: man kan trycka på "citera"-knappen ovanför inlägget, eller så kan man markera ett kopierat textstycke i skrivrutan, trycka på "quote"-knappen ovanför och skriva in ="[nicket på den man citerar]". :) /mod. Z

16 oktober 2011, 09:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.