Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
Re: Sur hustru
Orka tjafsa om det där. Vi kommer nog aldrig att bli överens. Är man, ursäkta, i just det här avseendet ett sådant pucko att man tror att så många människor är och har varit ute efter att averotisera livet, då behöver man revidera sin människosyn.
Och jag vet inte hur många gånger jag på Aspergergforum har ställt den enkla frågan "vad är det som är så hotfullt med att man först gör sitt bästa för att ge varje människa hela smörgåsbordet och sedan ser vad hen väljer" utan att få svar. Poff, den frågan har osynlighetsmantel.
Sedan kan inte jag svara för vad ni har fått i er från massmedia, och där kommer vi nog heller aldrig att bli överens. Nu är det högervåg sedan ett kvartssekel, och så länge den består (eller vår civilisation, vilket som nu går under först) kommer både tidningar och TV att alltid lyfta fram de knäppaste de kan hitta bland feminister, vrida till det de säger när de inte hittar några som är knäppa nog, och ge maximal publicitet åt alla undersökningar som pekar på inbyggda psykiska skillnader mellan könen och ingen alls åt alla dem som sedan misslyckas med att upprepa deras resultat, finner likheter där man tidigare trodde att könen var olika eller finner att olikheterna kan ha kulturella orsaker. Varför gör media så? För att det anses vara det som alla vill höra och alla vill betala för. Nyheter som säger annat är stendöda, som termen lyder.
Det där med kultur är riktigt knivigt, eftersom även alla forskare tillhör en (och ofta är precis lika omedvetna som vem som helst om hur det styr dem). Folk är inte medvetna om hur mycket deras uppfattningar om det "naturliga" – det de anser sig se överallt runt sig och kunna fastställa med sunda förnuftet, samtidigt som de hånar vetenskapares, "feministers" eller vad det nu gällers brist på sådant – som bevisligen är eller har varit radikalt olika i olika kulturer. Grundlig bildning i historia och kulturgeografi är tillrådlig för att ens kunna börja bedöma sådant. Och att en undersökning av det här slaget har visat något en gång gills inte, men det talar massmedia aldrig om; det är först om någon annan lyckas upprepa undersökningen och få samma resultat som man kan börja snacka om saken. Det senaste jag läste från någon som verkade litet insatt lär ingen undersökning av dessa som har matchats fram för att "bevisa" psykiska könsskillnader ha bestått de proven. (Obs. med det menar varken jag eller menade den personen att sådana skillnader inte finns. Men inte påvisat är inte påvisat.)
************************************************ Jag har heller inte hört att någon av teorierna och hypoteserna om att vi skulle ha uppstått ur homo erectusliknande folk på flera platser oberoende av varandra skulle ha lika mycket fog för sig som den att vi uppstod i Afrika. Den sistnämnda fick förnyat stöd härommånaden, har jag för mig, i genfynd som tydde på just ett gemensamt afrikanskt ursprung, flera utvandringsvågor därifrån, korsningar med åtminstone två slags neandertalliknande förfäder (neandertalare och denisovamänniskor), och kanske vissa korsningar med erectusfolk också.
|
11 oktober 2011, 21:26 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Inte hos mig; där är det jag som får ta 100% av hushållsansvaret och om en altan ska byggas, då är det jag som får bygga den. Kvinnan tar ju liksom inget ansvar
|
11 oktober 2011, 21:33 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Jag brukar ta på mig lösbrösten när jag ska bygga altan. Som tur är har jag varken stans eller ork att bygga någon.
|
11 oktober 2011, 21:35 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Då har du min tillåtelse att vara sur på henne. Vilken opålitlig en.
|
11 oktober 2011, 21:43 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Den enda riktiga slutsatsen som man kan dra är att kvinnor helt enkelt inte tar ansvar i hushållet: Det tycker jag är för jävligt
|
11 oktober 2011, 21:50 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
On topic: Att köpa presenter istället för att ta sitt ansvar är väl att snarare betrakta sin hustru som en hora vars kropp man tror att man kan köpa med lite fin parfym!
|
11 oktober 2011, 21:53 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Sedan har vi ju allt som tyder på att de skillnader som kanske finns, och som inte handlar om ofastställbara saker som "stämning" och "atmosfär", i så fall har formen att könens respektive normalfördeningskurvor är förskjutna en bråkdels fas eller så; i så fall förblir det där med "könsskillnader", på det absoluta sätt det nästan alltid framställs, precis lika suspekt som det alltid har varit, eftersom könen då i allt väsentligt är lika: nästan hälften av alla män skulle fortfarande vara mer "kvinnliga" än nästan hälften av alla kvinnor, enkelt uttryckt. Och det skulle då läggas till grund för att behandla alla människor olika efter kön?
|
11 oktober 2011, 21:53 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Nu blev det lite mycket metafor för att jag skall kunna tolka rätt. Varför inte splitta på begreppet? Står några stollar o bygger en flotte av murket virke så bygger man väl hellre en egen, med bra virke. Ja de fann gener ifrån ytterligare en okänd ras som bara fanns hos afrikaner. Vilket tyder på att människan har invandrat TILL Afrika.
|
11 oktober 2011, 22:12 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Det väsentligaste med kön har med reproduktionen att göra. Kvinnan blir gravid, bär, föder o ammar barnen, medan mannen.........ja vad gör han?
|
11 oktober 2011, 22:20 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Kvinnoexperten har uttalat sig! eller ungkarlsexperten? Fast du kanske bara har råd till billig parfym och billiga horor.
|
11 oktober 2011, 22:37 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|