Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Lärare kränks pga duktiga elever. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Lärare kränks pga duktiga elever.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article13740167.ab
Citera:
Eleverna på Parkskolan tuggar tuggummi för att öka koncentration och prestationsförmåga.

Citera:
Detta är oseriöst och kränkande för lärarkåren, säger Metta Fjellkner på Lärarnas Riksförbund.

Det är en väl etablerad kunskap att tuggande ökar den mentala kapaciteten.
Det förbättrar minne och slutledningsförmåga.
Så vad faan är problemet?

9 oktober 2011, 20:17
Medlem
Inlägg Re: Lärare kränks pga duktiga elever.
"svante kräks på läraren som kränks pga duktiga elever"

Förmodligen inte morgondagens rubrik, men ändå.

9 oktober 2011, 20:40
Moderator
Ufo skrev:
Så vad faan är problemet?
Prestige kanske? Hur många har sett en lärarkår utan dylik, räck upp en hand? (Jo, någon finns väl, men det torde vara undantag.) Tuggummituggande är ett oskick, själva symbolen för lärartrots, det är ju mer etabelerat än vilka vetenskapliga rön som helst för det vet man ju bara för så har det alltid varit och vad ska lärarna annars skälla på... och vem har sett en lärare tugga tuggummi för att lära in några nya rön?

"Väl etablerat" förresten – har du fler källor, Ufo? I artikeln stod bara vad
Mira Micic skrev:
– Det finns studier från England som visar att man presterar bättre om man tuggar tuggummi. I slutet av ett prov, när man börjar bli trött, kan uppmärksamheten och vakenheten skärpas om man tuggar, säger Mats Trulsson, docent vid institutionen för odontologi vid Karolinska institutet, till TT.
Även humöret blir bättre, enligt de engelska studierna.
Förklaringen kan vara ökat blodflödet till hjärnan till följd av att puls och blodtryck höjs när vi tuggar.
Men mer forskning behövs innan tuggandets prestationshöjande effekter kan bekräftas, enligt Mats Trulsson.
Och det kan jag förresten tänka mig kan gå att hänföra till att bara få syssla med något också, precis som att få göra något annat icke uppmärksamhetskrävande – plocka med händerna, vanka av och an, blossa på en cigg för den som röker – kan hindra en från att distrahera sig med något mer uppmärksamhetskrävande; och kanske någon extra belöningseffekt vid oral aktivitet. Medan perspektivlösa endimensionstänkare med stöd av gedigen oprövad tradition slår ner på en för att man inte lyssnar. (Och då föredrar nog jag tuggummituggande framför till exempel någons fingrar som går i ett i ett i utkanten av mitt synfält...)

9 oktober 2011, 21:21
Medlem
Zombie skrev:
"Väl etablerat" förresten – har du fler källor, Ufo?
Jag har för mig att det var Alien på AF som dumpade någon/ett gäng länkar om det där.

Zombie skrev:
Och det kan jag förresten tänka mig kan gå att hänföra till att bara få syssla med något också, precis som att få göra något annat icke uppmärksamhetskrävande – plocka med händerna, vanka av och an, blossa på en cigg för den som röker
Nja det var just när tuggmuskelaturen jobbade som det blev effekt.

9 oktober 2011, 21:34
Moderator
Ufo skrev:
Jag har för mig att det var Alien på AF som dumpade någon/ett gäng länkar om det där.
Aha. Får väl leta upp dem någon gång då.

Ufo skrev:
Nja det var just när tuggmuskelaturen jobbade som det blev effekt.
Det behöver ju inte vara en enda faktor heller.

9 oktober 2011, 22:04
Medlem
Med eller utan aspartam?

10 oktober 2011, 00:31
Medlem
aspartam?

*kräks igen*

Rasta hunden - Jag spyr igen!

10 oktober 2011, 11:21
Medlem
Är det inte på gränsen till hälsovådligt att tugga tuggummi så frekvent under en dag?
Tuggummi med vanligt socker är dåligt för tänderna och tuggummi med artificiella sötningsmedel är... dåligt.

10 oktober 2011, 11:59
Medlem
Kåda?

10 oktober 2011, 12:01
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Tuggummi med vanligt socker är dåligt för tänderna och tuggummi med artificiella sötningsmedel är... dåligt.
Osötat tuggummi?

10 oktober 2011, 17:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.