Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Tvåttiosju. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tvåttiosju.
Hur många motioner lämnar han in i genomsnitt och vad handlar de andra om?

8 oktober 2011, 16:02
Moderator
Marcus Claesson sa, efter vad tidningen skrev skrev:
– Många yngre språk har konstruerat sin talrad logiskt från första början. Men i och med att många språk i Europa är äldre, och vi har tagit influenser från Tyskland och germanska språk, så har vi en annan talrad som inte är logiskt uppbyggd.
:01:

Folks obildning och dumhet upphör aldrig att förvåna mig. (ja, jag har inga bättre ord än en standardklyscha.) I synnerhet i ämnen av typ språk och cykeltrafik, som varenda normal knäppskalle tror att de vet allt som finns att veta om därför att de kan ta sig fram till vardags, och därför inte lägger ner ett uns av det kunskapssök- och tankearbete de skulle lägga ner på exakt vadsomhelst annat innan de uttalade sig.

8 oktober 2011, 16:11
Medlem
Ja... denna eviga och opraktiska fixering vid den decimala talbasen. Olika baser är praktiska i olika sammanhang. Tio vore egentligen inte särskilt praktiskt som bas i något sammanhang om det inte vore för att vi oftast har tio fingrar (inklusive tummarna).

8 oktober 2011, 16:22
Moderator
Jag tycker vi inför subtraktiv tjogräkning i stället. Vasa förde åtta från fyrs(instjugo) kanoner och förliste fyrafråntjugohundratolvfråntvås(instjugo).

8 oktober 2011, 16:25
Medlem
http://www.folkpartiet.se/Vi-behover-dig/Vara-konferenser/Landsmote/landsmoteshandlingar/

Sidan 172 (eller 173, beroende på om man litar på sidindelningen eller pdfläsaren), E75.

Jupp, alldeles på riktigt är det!

9 oktober 2011, 11:08
Moderator
Så nu fattas det bara att motionen går igenom för att alla seriösa eller en aning språkkunniga ledamöter passar på att ta paus när den behandlas.

9 oktober 2011, 17:00
Medlem
Eftersom svenska inte är officiellt språk i Sverige, så måste han väl översätta det där eländet till meänkieli och jiddish?,

9 oktober 2011, 17:41
Moderator
Svenska är officiellt numera. Översätta till finska, norrbottensfinska, samiska (rimligtvis åtminstone nord- och syd-, men så rimliga eller intresserade tror jag inte svenska lagstiftare är), romani och jiddisch – och varför inte något övre österdalmål också, som moramål eller älvdalska (se min anmärkning om samiskan) – bör man väl knappast behöva för en partimotion på ett landsmöte och som rör ett språks inre angelägenheter. Fast det vore ju lustigt om någon gjorde det, utom som tecken på att idén togs på allvar.

Konstigt att ännu ingen har spekulerat i om snubben har AS förresten?

9 oktober 2011, 18:15
Medlem
Äh, han har väl inte mördat nån? :)

Udda intressen, jodå kan vara aspie!

9 oktober 2011, 18:24
Medlem
Från ett annat forum:

marcusclaesson skrev:
Hej alla!

Eftersom det är jag som på min fritid har skrivit motionen ni debatterar och det tyvärr förekommer många sakfel i inläggen, så gör jag här ett försök att bemöta dessa i tur och ordning:

1. Jag vill INTE införa något nytt talsystem, som Aftonbladet skriver - basen 10 duger bra.
  2. För elever med svenska som andraspråk blir ologiska namn på talen 11-29 ytterligare en komplikation i inlärningen, utöver kulturkrocken med svenskt utbildningsväsende. (Finns mångårig forskning.)
  3. Jag skrev motionen på min FRITID, och INTE på min arbetstid.
  4. Vi verkar vara överens om att danskan, franskan och tyskan har ännu mer ologisk utläsning av sina tal, än vad svenskan har.
  5. T.ex. polskan, ryskan, vietnamesiskan, m.fl. har logiska namn på alla sina tal.
  6. Instämmer i att en ändring av namnen på talen 11-29 försvårar i det korta loppet.
  7. Syftet med motionen var att på ett lättsamt sätt få läsare att öppna sig för att språkens olika egenskaper påverkar elevernas förutsättningar att lära sig räkna.
  8. Visst finns det många och mycket viktigare frågor än just namnen på våra tal – t.ex. att försöka förstå varför många elever med utländsk bakgrund halkar efter i den svenska matematikundervisningen.
  9. Jag instämmer i partistyrelsens svar på motionen - språket ska utvecklas genom användning och inte genom politiska beslut.
  10. På Folkpartiets landsmöte tänker jag att debattera tre andra motioner jag skrivit - 3:e pappamånad, max 1 SMS-lån i taget och tidigare åtgärder mot de 60.000 bilister som kör omkring utan trafikförsäkring.

Fixade citatet och nummerlistan. /S

15 oktober 2011, 21:22
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.