Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Om man gör på rätt sätt, så ska det tydligen kunna fungera.

Här har vi damen som startade hela "trenden":
http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/vallagrat

Här är några som låtit sig inspireras:
http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/105881-lillefars-matexpriment-fortsaetter-nu-min-lagrade-hushaallsost/

Det som gäller verkar vara att lagra osten inplastad i runt 5 grader i minst ett år. Eventuellt mögel (som dock inte ska kunna uppstå om osten är vakuumförpackad) är bara att skrapa bort och sedan plasta in osten igen, men helst ska man ha kvar originalplasten oöppnad. Och så gärna vända på osten regelbundet.

Det går fortare i rumstemperatur, men då kan man, som det verkar, ha otur och få lite roliga listeriabakterier i osten, så det ska man nog undvika om man vill vara på den säkra sidan.

Någon hade lagrat osten i bara ett halvår, vilket tydligen också gav en bättre smak.

Det där med bara några veckor var nog optimistiskt i överkant.

8 oktober 2011, 03:45
Medlem
[Listeria]Bakterien är vanligt förekommande, men symtomgivande infektion hos människa är ovanligt. Med tanke på att de flesta av oss sannolikt fått i oss stora mängder listeriabakterier genom åren utan att bli sjuka, bör bakterien kanske egentligen ses som förhållandevis ofarlig för de flesta av oss. Den kan dock vara farlig för människor med nedsatt immunförsvar, bl.a. gravida kvinnor, svårt sjuka och äldre personer. Antalet rapporterade listeriafall har ökat de senaste åren från 40-50 under början av 2000-talet till 60-70 för de senare åren. År 2010 rapporterades det högsta antalet någonsin, 73 stycken. Majoriteten av fallen är inhemskt smittade och tillhör de äldre åldersgrupperna och/eller har nedsatt immunförsvar på grund av underliggande sjukdom eller annan orsak. Ökningen av rapporterade listeriafall ses både i Sverige och internationellt i Europa.

8 oktober 2011, 03:57
Medlem
Jag vågar nästan svära på att producenterna lagrar osten i saltlake.
Vilket borde stävja mögelbildning.

8 oktober 2011, 13:39
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ost
Citera:
Ost lagras bäst under riktiga mognadsförhållanden, något som kan variera från sort till sort. Fasta, halvfasta och halvmjuka ostar lagras normalt i temperaturer omkring 8 - 13 grader Celsius. Osten bör packas in i vaxpapper och placeras i en löst packad påse, så att fuktigheten bevaras och att luften kan cirkulera runt osten. Blåmögelostar bör packas in tätt över hela ytan, så att svampporerna inte sprider sig till andra matvaror i närheten. Ostar (vitmögelostar) som innehåller levande organismer bör packas löst och lagras så att de kan "andas", annars blir de förstörda. Dessa ostar är även mycket utsatta för påverkan utifrån som kan sätta sig på smaken och bör lagras därefter.

8 oktober 2011, 13:56
Moderator
Mycket att hålla reda på alltså, som det brukar visa sig när man trodde det var enkelt...

Sedan gäller förstås ytterligare särskilda hänsyn för or- och fluglarvsost, varav det tycks finnas ett förbluffande antal sorter. (Någon som har smakat?)

8 oktober 2011, 15:53
Medlem
Som amatör kan man nog få till en ost som smakar bättre än hushållsost med enklare medel.

8 oktober 2011, 16:07
Moderator
Jo, ty vad (som inte är typ felankommet) smakar inte bättre än hushållsost...

8 oktober 2011, 16:14
Medlem
Jo, åtminstone - och det var det tipset handlade om från början, det vill säga spara lite pengar, men ändå få en god(are) ost med medel som även ostnovisen har tillgång till - och inte om att hålla på med nå't lyxlir för att få den bästa osten någonsin.

Saltlake är säkert bra om osten är paraffinerad (det vill säga täckt med ett skal som saltet inte tränger igenom), men för en vanlig konsumentost köpt på ICA känns det som att osten skulle bli för salt om den ligger några veckor/månader i saltlake.

Det finns en risk att min tipsare inte tänkt igenom tipset så noga.

9 oktober 2011, 05:19
Moderator
På min sons första dagis köpte kokerskan alltid osten långt i förväg men hade den kvar på affären för lagring tills det var dags att äta den (och det var en lokal liten ICA-butik bara). Vanlig hushållsost blev riktigt smaklig på det sättet. Jag tror inte ens att det kostade något extra, utan att de bara blev glada att få pengarna i förväg. Hur de gjorde när de lagrade osten kom jag dessvärre aldrig mig för att fråga.

11 oktober 2011, 01:32
Medlem
Gissningstävlan för vakna:
Bild

Vilka kryddor och grönsaker syns i bilden?

14 oktober 2011, 03:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.