Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Förföljelsen fortsätter. 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Förföljelsen fortsätter.
Incognita skrev:
Ufo skrev:
Efter en text som tydligt lyfter fram AS som orsak, så kommer en liten faktaruta om AS för att ytterligare göra en poäng av att AS är orsaken.

Vart är faktarutorna om Psykopati, drogmissbruk och PTS?

En i min mening mycket befogad undran!

Konsten att kraftigt vinkla nyheter utan att ljuga, eller "Så här slipper vi bli fällda".
Exakt. (Och kanske typiskt naiva aspergare att inte alla sådana genomskådar det heller?)

Incognita skrev:
Om än inte som en medveten strategi för just förföljelse av oss som grupp (får man verkligen hoppas), utan snarare för att sälja lösnummer.
Frågan är var gränsen går. De kan inte gärna vara dummare än att de gör det med öppna ögon, eller åtminstone utan att kunna skylla på att de själva inte stannade upp för den minimala eftertanken.
Incognita skrev:
Det är väl som med marknadsföring i övrigt; publiken förutsätts inte vara intelligent eller komplex nog för att kunna tänkas köpa mer nyanserade koncept.
Eller på sitt sätt värre: förutsätts, precis som journalisterna, inte ha tid eller intresse nog.

6 oktober 2011, 19:45
Medlem
Det var ju inte alls länge sen expressen skulle skärpa sig på den här punkten, sade de..

http://www.expressen.se/1.2322911

Självklart kan personer med asperger bli ledsna över att diagnosen över huvud taget nämns i samband med kriminalitet.

Och här är det viktigt att vara självkritisk - när är det egentligen relevant att redogöra för psykiska diagnoser i samband med brott?

Nu gör vi ett försök att nyansera rapporteringen, och reda ut om och i så fall på vilket sätt Aspergers syndrom hade med dåden att göra.

För diagnosen i sig är ju aldrig orsaken till brottslighet.

6 oktober 2011, 20:06
Inaktiv
Savanten Svante skrev:
Det var ju inte alls länge sen expressen skulle skärpa sig på den här punkten, sade de..

Riktigt mycket av det folk lovar uppfylls aldrig. Själv litar jag knappt på nån mer.
:02:

6 oktober 2011, 20:41
Medlem
Att både långsinthet och hämndbegär är relaterat till npf tycker jag inte det finns mycket att säga om. Det är helt korrekt. Att detta skulle leda till ökad brottslighet tror jag dock inte ett dugg på. Det är andra faktorer som avgör om hämndbegär blir till ett mord. Framförallt förmodligen miljömässiga faktorer.

15 oktober 2011, 20:32
Medlem
Tidningarna ljuger alltid när de rapporterar om brottslighet, de säger att den ökar även om den inte gör det, och så ger de sig på olika minoriteter som inte är överrepresenterade och säger att de är det. Svineri är det. Aspergare begår väl annorlunda brott som blir mer uppmärksammade för att de är mer avvikande. Brottslighet är ett ganska marginellt samhällsproblem egentligen och får orimligt mycket utrymme i media.

Vissa AS-relaterade beteenden kan nog öka sannolikheten för brott men eftersom det inte finns någon överrepresentation så balanseras de uppenbarligen av beteenden som minskar sannolikheten för brott.

15 oktober 2011, 21:53
Medlem
Yetin skrev:
Vissa AS-relaterade beteenden kan nog öka sannolikheten för brott men eftersom det inte finns någon överrepresentation så balanseras de uppenbarligen av beteenden som minskar sannolikheten för brott.

Japp. Det är en korrekt analys.

15 oktober 2011, 21:57
Moderator
Och bra formulerat.

16 oktober 2011, 19:41
Medlem
Att utgå från att alla ljuger är ju för tusan helt fel. Om folk inte håller sina löften kan det bero på att man själv har svårt att hålla sina löften. Jag brukar hålla mina löften och jag har sällan blivit lurad. folk är i de flesta fallen ärliga om man ger dom chansen. det är då min erfarenhet. Sedan är det väl en attitydfråga oxå. Har man attityden att jag släpper fan inte in någon för alla ljuger så ja då blir resultatet efter. Nä börja kramas istället för att slåss.

16 oktober 2011, 20:25
Medlem
kullan skrev:
Nä börja kramas istället för att slåss.
Hur kramar man en igekott?

16 oktober 2011, 20:27
Medlem
Ufo skrev:
kullan skrev:
Nä börja kramas istället för att slåss.