Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Serotoninbrist: Lösningen är enkel 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Serotoninbrist: Lösningen är enkel
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16969
Citera:
Ingen har konsekvent kunnat påvisa låga serotoninnivåer hos deprimerade patienter. Tvärtom hade majoriteten av forskarna redan i början av 1990-talet, när SSRI-preparaten stod för dörren, klart för sig att depression inte alls orsakades av låga serotoninnivåer.
Citera:
Vilken etisk rätt har sjukvården och läkemedelsföretagen att sprida uppenbara osanningar till allmänheten?

Jag hör till en av dom som trott att koppling fanns.

Rättade typfel i rubriken ("Serotonbrist"). /mod. Z

21 september 2011, 01:27
Medlem
Inlägg Re: Serotonbrist: Lösningen är enkel
Samma här, men jag läste Voluntary Madness: My Year Lost and Found in the Loony Bin och där pratar författaren om det.

Måste läsa klart den där boken snart.

21 september 2011, 04:01
Medlem
Det finns onekligen många mediciner som inte botar det tillstånd som man medicinerar emot.
Om man tar och ger en människa som har svår schizofreni neuroleptika så blir han en zombie istället allt som oftast.
Jag har alltid varit skeptiskt till serotonin jox.
Frågan är om dessa antidepressiva åtminstone hjälper till med att förbättra neurogenesen,tycker att jag har hört talas om en studie som skulle ha kommit fram till att så kanske var fallet.

21 september 2011, 22:16
Medlem
Jag har också trott att det fanns en koppling. :?

En intressant tanke infinner sig efter detta ( citat från artikeln ovan):
Citera:
Lägg till det välkända faktum att antidepressiva läkemedel omedelbart påverkar nivåerna av serotonin, men att det tar åtskilliga veckor för läkemedlen att nå full effekt.

Det är precis det jag alltid påstått, att jag känner av effekten på en gång - det sjuder i hjärnan. Men det ska ju inte gå att känna, speciellt inte första dagarna.

En annan, tydligen välkänd, sak är att många med npf dels ofta upplever en förbättring av SSRI och SNRI i ett initialt skede för att sedan märka att allt relativt snabbt återgår till samma som innan eller ännu sämre - man känner sig inte längre hjälpt av medicinen men har däremot varierande grad av biverkningar.

En till sak jag undrar över är att det finns läkare som ordinerar SSRI till kvinnor med PMS som då ska medicinera med det endast under ett begränsat antal dagar under menscykeln.
Någon som vet mer om det? Har någon blivit hjälpt av det?

Slutligen påstod min förra psykläkare att det SNRI jag då tog (Venlafaxin) skulle hjälpa till att återskapa nervbanor och what not i en överansträngd hjärna.
Det som Boobiegoggle^^ var innepå med neurogenesen antar jag.
Men stämmer det verkligen?
Det känns som ett förlopp som borde gå att bevisa med lite forskning.

22 september 2011, 00:16
Moderator
Om man läser bipacksedlarna på SSRI-preparat så står det ofta uttryckligen att man inte vet säkert hur preparatet verkar men att man tror att det kan vara så att det finns en koppling till serotoninet. Den kopplingen kan ju vara indirekt, tänker jag - att serotoninet sätter igång en process (vad för slags vet man alltså inte) som efter ett tag ger effekt, av okänd anledning.

Jag har fått hjälp av SSRI-preparat. God hjälp. Men den här gången funkar Cymbalta ihop med ritalin, EyeQ och sproradisk användning av rosenrot och vitaminer och mineraler, bättre.

Det finns inga enkla lösningar, än i alla fall. Men en viss effekt kan vara så mycket bättre än ingen effekt att det är värt biverkningarna.

Jag har provat SSRI mot pms. Det funkade inte på mig eftersom jag behövde trappa upp och ned så försiktigt att jag i alla fall var tvungen att medicinera konstant. Men att jag äter det konstant nu hjälper nog ändå en del, särskilt i kombination med p-pillren.

22 september 2011, 16:20
Medlem
Det är fortfarande inget tvivel om att SSRI och SNRI fungerar, det är ju bevisat sedan länge. Men mekanismen som gör att de fungerar är okänd. Kommer nog ta ett tag innan det går att göra tillräckligt stora datorsimuleringar eller mätningar av hjärnaktiviteten för att ta reda på hur det fungerar.

Syntaxdiskussion avspunnen till tråden Syntax med och utan språk. /mod. Z

22 september 2011, 19:52
Medlem
Inlägg Re: Serotoninbrist: Lösningen är enkel
Hemmligheten är att serotonin ska drisckas, inte tas som piller. Sugrör direkt in i en annan människas hjärna gör susen.

29 september 2011, 10:50
Inaktiv
Inlägg Re: Serotoninbrist: Lösningen är enkel
sugmundfreud skrev:
Hemmligheten är att serotonin ska drisckas, inte tas som piller. Sugrör direkt in i en annan människas hjärna gör susen.

Och jag tar 12,5mg antidepp som små piller ner i magen. Inte undra på att jag inte är lycklig mer än 68.46% av dagen... i genomsnitt.

6 oktober 2011, 01:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.