Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Fråga mobiltelefon mast avstånd. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Fråga mobiltelefon mast avstånd.
Hur långt ifrån en telefonmast kan man prata i telefonen(GSM) ?
Och vad kan man göra för att förlänga avståndet?
Hur långt går det att trimma?

5 oktober 2011, 00:50
Medlem
Inlägg Re: Fråga mobiltelefon mast avstånd.
Ta följande med en nypa salt och märk att det dessutom är gammal information.

Jag vill minnas att maximal cell-radie i orginal-GSM är 32000m (32768?); detta av timing-skäl, beräkningen av när enheten skall sända för att tas emot i rätt tidslucka fungerar inte annars. Det kan alltså hända att man hör basen med mer än tillräcklig signalstyrka men ändå inte kan sända till den för att den är för långt borta, samtidigt kan man ha otillräcklig signalstyrka till en bas (som man hör) som är tillräckligt nära. Med rätt (test-)programvara i telefonen kan man få avståndet presenterat och jag har själv sett ovanstående, masten var då på andra sidan sjön ca. 40km bort.
En annan sidoeffekt av hur synkroniseringen fungerar är att radial-hastigeten gentemot basen inte får vara för stor annars kommer tidsluckorna igen att överlappa varandra. Om jag inte minns helt tokigt är det nånstans i storleksordningen 300 km/h som är gränsen.

Sen finns det nåt slags glesbygds-GSM där man halverat antalet tidsluckor (och därmed kapaciteten per kanal) och därmed ökat cell-radien; jag antar att det blir till det dubbla. Huruvida standardtelefoner klarar den signaleringen vet jag inte.

I modernare system än GSM - 3g, 4g och LTE är cellerna normalt mindre - för att man ska kunna öka kapaciteten inne i städerna. Jag tror dock att iallafall även LTE har moder för long-range, antagligen ockuperar man helt fräckt ett par tidsluckor istället för en för att få till det.

Är det bara signalstyrka som saknas, till exempel för att det råkar vara dåligt radioläge där man är, är väl en riktantenn den enkla medicinen, såna finns kommersiellt tillgängliga. Annars kan man ju alltid knalla iväg till ett bättre läge - högt och fritt är tipset.
Sen har jag sett att det finns "signalförstärkare" och repeatrar för GSM men jag har ingen aning om hur användbara (och lagliga) såna produkter är.

5 oktober 2011, 01:14
Medlem
Inlägg Re: Fråga mobiltelefon mast avstånd.
Jag tackar för massor av intressant info.
Blir att fråga någon leverantör om det där med dubbla tidsluckor.

5 oktober 2011, 01:32
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.