Re: JO kritisk till barnfri sex.
Tycker mig se en viss motsättning mellan de första sakerna och den sista där. Eller möjligen den första och de båda sista, men om moralutbildningen är av "hårda tag"-typ tror jag inte på den heller.
Å andra sidan vet jag inte hur mycket allvar, bara tankeprövning osv. det där var.
Trådfrågan var (ännu) svårare att svara på. Där kommer ju också vår djupt störda västerländska sexualitet in. Å ena sidan är det ju (eller var?) en psykoanalytisk sanning att åsyn av sex ska vara djupt traumatiserande för ett barn; å andra sidan vet jag knappt något annat djur som bryr sig, jag vet hundratals generationer bondbarn som såg andra djur para sig hela tiden, och vad mer såg eller hörde barnen i alla tusentals enrumshem? Även om människans impuls att smyga med sex skulle vara "naturlig" (vilket den naturligtvis kan vara)? Å tredje sidan, åtminstone vår kristna bondekultur kan man ju inte precis beskylla för att
inte skada folk, inte minst sinnligt och sexuellt, och som det är nu är ju sexualiteten så laddad, på ett sjukt sätt, att... ja, vad ska man skriva om en sån här sak till exempel utan att det blir fel eller tas fel upp?