Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Manliga förskolärare bör inte kallas "dagisfröknar"
Författare |
Meddelande |
Ufo
Medlem
|
Re: Manliga förskolärare bör inte kallas "dagisfröknar"
Ja och nej. Jag håller med om att det inte är manligt att vara dagis fröken. Men barn behöver manliga förebilder, så visst bör även män vara på dagis.
|
3 oktober 2011, 19:43 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Går ju att ta dit skogshuggare, bygnadsarbetare, brandmän och sumprunkare som kan mingla med ungarna några ggr i veckan.
|
3 oktober 2011, 20:21 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Bara män som är säkra på sin egen manlighet - eller står över sådana bryderier - vågar arbeta inom barnomsorgen.
|
3 oktober 2011, 21:44 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Jag tvivlar starkt på att alla kvinnor inom det yrket är särskilt säkra på sin manlighet.
|
3 oktober 2011, 22:01 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Vad skådar mitt norra öga - Ufo leker språkpolis?! Ja ja, bara de män som...
|
3 oktober 2011, 22:14 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Men merparten av kvinnorna kanske kan sägas stå över bryderier om sin manlighet?
Inte för att jag över huvud taget tycker att det är så intressant att hålla på och uttala sig om män för sig och kvinnor för sig, som om just de kategoriseringarna skulle vara så oerhört avgörande.
|
3 oktober 2011, 22:19 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Önskar jag kunde hålla med om det, men tyvärr verkar där finnas en stor komplikation: barn är (ännu hårdare) programmerade (än vuxna) för att lukta sig till och nöta in rådande normer; vad man personligen passar för finns inte på kartan. Vad man har mellan benen är däremot det viktigaste som finns på kartan från man upptäcker det och livet ut för oss nästan alla. Därför måste vuxenvärlden visa varje barn så många olika normer att barnet begriper att det är tillåtet att ta hänsyn till vad man personligen passar för. Det gör inte en vuxenvärld som själv följer en enda norm eller där folk är ängsliga till exempel över om snoppen trillar av ifall de sysslar för mycket med barn.
|
4 oktober 2011, 00:14 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Självklart skall barn få utveckla sina egna personligheter, och vägen dig tror jag som Zombie är att ge barnen så många olika förebilder som möjligt. Kvinnor och män och fjollor. Naturligtvis med många många fler parametrar.
|
4 oktober 2011, 01:19 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Barn ska präglas av 50-60tals normer, då skulle det bli nån jävla ordning!
|
4 oktober 2011, 12:20 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Har reaktionären vaknat nu igen?
|
4 oktober 2011, 12:49 |
|