Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Ska man börja tycka bättre om konstfacksanna nu då? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Ska man börja tycka bättre om konstfacksanna nu då?
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form ... v-1.862143

Ni vet, hon som spelade psyksjuk i ett konstprojekt. Man kanske måste omvärdera henne lite.

"– De kan förbjuda allt. På morgonen efter min spelade psykos gick jag runt på avdelningen och bad att få låna en penna. Alla sa nej. Jag hade inte försökt skada mig själv, jag hade inte ens något vak på morgonen. Det handlar bara om ett maktutövande där någon helt godtyckligt bestämmer vad som är dina rättigheter. "

9 maj 2009, 11:15
Medlem
Inlägg Re: Ska man börja tycka bättre om konstfacksanna nu då?
Det här får ju "projektet" att framstå i en annan dager. Personlig reflektion: tycker att detta är oerhört intressant och samtidigt viktigt! Samtidigt så har vi ju inte hela storyn, vi vet inte exakt vad som hände den där gången då Sanna Odell blev inlagd. Tycker i alla fall att det är bra att hon ger sin bild av sina upplevelser.

Då jag själv legat inlagd (lyckligtvis bara vid ett tillfälle, och det för ett antal år sen), så kan jag bara konstatera att psykvården har betydande brister. Vet inte om det är för att jag är en liten späd räka, och framstår som väluppfostrad även när jag är psykotisk, men jag har alltså inte blivit utsatt för våld i någon form, eller fått en spruta i bakdelen, eller blivit lagd i bältessäng.

Men jag spelade alltså frisk (efter bästa förmåga, så gott det nu gick), för att så fort som möjligt komma bort från sjukhuset, som var en hemsk plats. Jag har bett mina anhöriga, om att om jag skulle bli så sjuk igen, som jag var den gången jag blev inlagd, så vill jag vara hemma hos någon av dem. Kanske ta antipsykotisk medicin under en kortare tid, och så bara sova.

9 maj 2009, 14:15
Medlem
Ett litet tillägg om det här med pennan, har man inte legat inlagd själv, så reagerar man ju och tycker att det är konstigt och fel, men: många föremål är förbjudna om man ligger på en sluten avdelning, t ex vassa saker, och saker som går att använda för att hänga sig med. När man vill duscha, så måste man be om duschslangen, som ligger inlåst nånstans, osv. Det finns dock väldigt goda anledningar till detta, då väldigt många försöker ta livet av sig, eller sysslar med självskadande beteende, alternativt ger sig på personalen - jag har själv blivit vittne till en del otäcka scener.

Det är ju inte helt lätt för personalen att veta, om nu Sanna faktiskt varit psykotisk, vad hon ska ta sig till härnäst. Sen kan man ju tycka att hon inte borde kunna skada vare sig själv eller någon annan med en penna, men personalen kanske har andra erfarenheter av tidigare patienter. De känner ju inte henne och kan så att säga inte vara säkra på vad hon kan ta sig till.

9 maj 2009, 14:26
Medlem
Det har du ju rätt i.

Finns det ofarliga pennor?

Den här förklaringen har fått mig att gå från irriterad på henne till... förstående. Mer förstående iaf.

10 maj 2009, 08:34
Medlem
Med risk för att få "på käften" och kanske också, i slutändan, fel, så har jag aldrig haft någonting emot Sannas tilltag. Visst, man kan tycka - och förmodligen med all rätt - att hon stal resurser i samband med incidenten, men samtidigt inbillar jag mig att det faktiskt kan komma gott ur såna här saker.

Det kan också bero på att jag alltid haft en dragning till bisarr konst :roll:

10 maj 2009, 10:41
Medlem
Det var ett jävla tjat i media om det här med om att hon "stal resurser"...

Stal resurser...tja...om det är pengar vi snackar om, så känner jag nästan att läkarna - bildligt talat - KASTAR piller efter mig. Vad kostar inte antipsykotisk medicin, och antidepp, som de mer än gärna skriver ut?! Jo, sammanlagt tusentals kronor, vilket bekostas av skattebetalarna. Och detta fast det sen länge är erfarenhetsmässigt belagt att jag mår skit av all sorts psykofarmaka.

10 maj 2009, 13:04
Medlem
Med resurser menar de väl i det här sammanhanget främst möjligheten att få bo på den där psykiatriska kliniken?

10 maj 2009, 20:58
Medlem
Lnovgo skrev:
Med resurser menar de väl i det här sammanhanget främst möjligheten att få bo på den där psykiatriska kliniken?

Naturligtvis. Men plats (säng) på psykakuten = kostnad för samhället. Det tjatades om vad det kostade, vill jag minnas. En "utryckning", och en "plats" kostade si och så mycket, och det fanns endast x antal platser, och personen ifråga hade alltså tagit dessa resurser i anspråk.

10 maj 2009, 21:13
Medlem
Det verkar ju ha blivit en jättegrej av Annas installation. (Anna alltså, inte Sanna som jag fått för mig.) Är supertrött och orkar inte läsa artiklarna i media om detta ordentligt, men nu blir det som jag förstått det åtal mot henne. Om man får tro recensenterna, så verkar inte hennes konstverk väcka speciellt starka känslor, eller riktigt "helga medlen". Ledsen att jag är trött och inte kan formulera mig, men vad tror ni att detta får för följder? För debatten om psykvården och för Anna Odell personligen? Nåt som bara blåser över snart?

13 maj 2009, 15:09
Medlem
Folivora skrev:
Men plats (säng) på psykakuten = kostnad för samhället. Det tjatades om vad det kostade, vill jag minnas.
11.000:-. Vilket verkar helt orimligt: Den enda marginalkostnaden torde väl ha varit bensin och så för transporten, 100-200:-? Om det inte var så att det kallades in extrapersonal, förstås, för alla andra har väl fasta löner och inte bonus?
Däremot verkar det troligt att hon åker dit för våldsamt motstånd för det krävs det väldigt lite för.

14 maj 2009, 05:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.