Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Varför är toleransen mot aspergervåld lägre idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Varför är toleransen mot aspergervåld lägre idag?
Jag skulle nog vilja se mig själv som programmerad till att gärna fly undan hellre än slåss.

Det är när jag blir fångad i en situation som jag blir hatisk/rädd/får våldsfantasier. Mina perceptionsstörningar gör att jag inte gärna tar till fysiskt våld. Explosionen av sinnesintryck blir för kraftig.

Nä, jag är nog mer den svartögda ondskefulla lilla flickan som sitter och väser i ett hörn när folk beter sig som svin. Någonting i den stilen föranledde en sinnesundersökning av mig när jag var i fyraårsåldern. Men jag friades, psykologen var snäll och lät mig leka i en sandlåda med sådana där små plastdjur som jag älskade. Så han tyckte jag var en jättetrevlig liten flicka. Eftersom han respekterade min privata sfär fick han även verbal kontakt med mig.

11 november 2009, 17:37
Medlem
Josef3 skrev:
ford skrev:
Josef3 skrev:
Det kommer komma en dag då neurotypiska ska släpas ut ur skolor och hus och slaktas som grisar.

..och på så vis har man bara bidragit till en samhällsutveckling där en växande opinion anser att NPF-personer skall låsas in på institution, oavsett om de visat våldsamma tendenser eller ej, bra jobbat! :roll:

Då får folk anse det. Vi ska inte behöva förändra oss för att förtjäna deras respekt. De är lägre än grisar.

Om majoriteten av aspergare fick övernaturliga krafter, typ som Magneto i X-men eller förmågan att slunga eldklot och blixtar, tror du verkligen att de hade förhållit sig fredliga till NT-samhället? Knappast. Innerst inne är aspergare programmerade att hata och straffa NT-folk.

Och om denna opinion de facto leder till att folk med as/andra sorters npf verkligen blir inspärrade på institutioner då?

Jag, som själv har npf diagnos gillar inte dina Columbine-idéer utan tycker tvärt om att du borde lägga ner, om inte annat så för vår egen skull. För övrigt fattar jag inte varför vi skulle vara programmerade att "hata och straffa" NT-folk, däremot låter det som om du hade allvarliga problem (och då menar jag inte as), som du borde söka hjälp för.

11 november 2009, 17:57
Medlem
ford skrev:
Och om denna opinion de facto leder till att folk med as/andra sorters npf verkligen blir inspärrade på institutioner då?
Jag skulle säga att våldsamma motreaktioner mot omvärldens övergrepp kanske inte var obefogade.

11 november 2009, 18:14
Medlem
ford skrev:

Jag, som själv har npf diagnos gillar inte dina Columbine-idéer utan tycker tvärt om att du borde lägga ner, om inte annat så för vår egen skull. För övrigt fattar jag inte varför vi skulle vara programmerade att "hata och straffa" NT-folk, däremot låter det som om du hade allvarliga problem (och då menar jag inte as), som du borde söka hjälp för.

Man ska inte vara rädd för fantasi.. Fantasin är en av de viktigaste drivkrafterna i vår utveckling... om det hade varit columbine-varning så är det stor chans att något redan hänt..

11 november 2009, 18:19
Avslutat konto
ford skrev:

Du menar att NT-folk och NT-samhället skulle "hjälpa" mig med mina "allvarliga problem" precis som de "hjälpte" mig när jag var barn? Jag ska alltså låta fienden programmera om mig till att bli mer som dem?

11 november 2009, 18:26
Medlem
antikropp skrev:
ford skrev:
Jag skulle säga att våldsamma motreaktioner mot omvärldens övergrepp kanske inte var obefogade.

Kanske inte det, men vems hade ansvaret varit, för att omvärlden hade börjat begå dessa övergrepp?

Du vet, orsak och verkan...

11 november 2009, 18:28
Medlem
Josef3 skrev:
Om majoriteten av aspergare fick övernaturliga krafter, typ som Magneto i X-men eller förmågan att slunga eldklot och blixtar, tror du verkligen att de hade förhållit sig fredliga till NT-samhället? Knappast. Innerst inne är aspergare programmerade att hata och straffa NT-folk.

Jag ser det snarare att jag lätt hamnar I konflikt med folk som tycker det är altruistiskt att förespråka assimilering. Jag har tvingats försvara mitt egenvärde och livsstil antalet gånger emot både föräldrar och många utomstående, det är ett övergrepp emot min person. Jag vägrar acceptera ideologin att mainstreammänniskor automatiskt är exstistensberättigade. Jo man får sticka ut sägs det, men bara på samhällets godtyckliga villkor.

ford skrev:
antikropp skrev:
ford skrev:

Kanske inte det, men vems hade ansvaret varit, för att omvärlden hade börjat begå dessa övergrepp?

Du vet, orsak och verkan...

Korkat att dra alla över en kam till att börja med, och att vi skulle tvingas sköta oss extra noggrant bara för att skydda diagnosens rykte.

11 november 2009, 23:12
Medlem
Sanive skrev:
Korkat att dra alla över en kam till att börja med, och att vi skulle tvingas sköta oss extra noggrant bara för att skydda diagnosens rykte.

Visst är det korkat att dra människor över en kam, men till syvende och sist så lever vi i en värld där många gör just detta och att inte begå vansinnesdåd och Columbine mord är inte vad jag menar med att sköta sig extra noga.

I och med att vi lever i den värld vi gör, så innebär det också att man i förlängningen kan göra skit för alla andra med as. om man hittar på något vansinnesdåd eller grovt våldsbrott och det framgår i media att man har as.

Jag tycker inte att det borde vara så, utan konstaterar bara hur den hårda verkligheten ser ut.

11 november 2009, 23:20
Avslutat konto
Sanive skrev:
Jag ser det snarare att jag lätt hamnar I konflikt med folk som tycker det är altruistiskt att förespråka assimilering. Jag har tvingats försvara mitt egenvärde och livsstil antalet gånger emot både föräldrar och många utomstående, det är ett övergrepp emot min person. Jag vägrar acceptera ideologin att mainstreammänniskor automatiskt är exstistensberättigade. Jo man får sticka ut sägs det, men bara på samhällets godtyckliga villkor.

Håller med dig. Bra formulerat.

Jag anser dock att det handlar om ett konstant krigstillstånd, inte enstaka situationer där jag tvingas försvara min livsstil. Det är ett krig ned på biologisk nivå.

11 november 2009, 23:40
Medlem
sugmundfreud skrev:
Eftersom han respekterade min privata sfär fick han även verbal kontakt med mig.

Undrar om du inte är inne på nåt viktigt här... jag vet bara inte vad jag skan skriva för vettigt om det i de här tråden.

12 november 2009, 00:13
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.