Re: Manliga förskolärare bör inte kallas "dagisfröknar"
Bara att konstatera samma sak. Dessutom, om man nu struntar i vanligt folks språkbruk för att istället "djupanalysera" det, är det ett större
sakfel än "utvecklingsstörning". Allt hänger i båda fallen på
vad det menas att man skulle vara efter i respektive ha svårt för (vilken distinktion inte ingår i vanligt språkbruk). Men om man kan konstatera att många aspergare lär sig eller växer ikapp diverse sociala, kognitiva och mentala färdigheter långsamt, sent eller ojämnt så kan man
inte konstatera att många aspergare av intellektuella skäl behöver särskola eller har svårt att lära sig vad man väl har intresse eller (förmodligen; om forskning saknas, som jag har intryck av, så kan man heller inte påstå motsatsen) neurologiska förutsättningar för.
Men det är väl så det blir när inte ens (det högre) fackfolket kan komma förbi modellen "manliga tabellnördar med nedsatt känsloliv" eller att slänga oss ute på normalfördelningskurvans ena svans i samma skål som dem i kurvans mitt, och som de nog också i många fall har missförstått.
OnT ids jag inte gå i elden igen. Har redan gjort det på AF och varken språket eller folks fördomar utvecklas åt det håll jag skulle vilja. Men håller med Koden om "skola". (
Non scholæ sed vitæ discimus – vi lär inte för skolan utan för livet – en annan numera ohållbar maxim.)