Kom att tänka på detta när jag såg teaterscenen från En Vampyrs Bekännelse här om veckan. Under 1800-talet och den viktorianska perioden genomgick även Frankrike en slags gotisk revival som märktes inte minst i musiken där barocken tolkades fritt med mäktiga kompositioner för kyrkorgel av kompositörer som t.ex Eugene Gigout och Leon Boellman.
Uppenbart att spel som t.ex Castlevania hämtat inspiration från Gigout. Mycket "Final Toccata" (fast bättre) över hans mästerverk. En nästan religiös final där man hör hur jorden öppnar sig och de fördömda själarna skriker i de höga tonerna samtidigt som himlen spricker upp och gudomligt solsken strålar över jorden i de sista tunga ackorden.
28 september 2011, 08:06
Guldhamster
Medlem
Re: Klassisk musik
Alltså seriöst. Wagner kan vara segt ibland men ändå, när man är på humör för det finns inget bättre. Hollywoodmusikens rättmätiga fader.
28 september 2011, 08:29
Axolotl
Medlem
Även klassisk musik han vara vulgär.
28 september 2011, 10:11
Schueberird
Medlem
Google[Bot] skrev:
Även klassisk musik han vara vulgär.
Jaha? Och?
28 september 2011, 12:21
Guldhamster
Medlem
Någonting som inte är från romantiken. Egentligen gillar jag sån här mekanisk urverksliknande barockmusik bäst av den klassiska. Känner elektriska pulser i hjärnan och får lust att själv sätta mig vid pianot. Beror dock på humör.
28 september 2011, 15:14
Incognita
Moderator
Den här älskar jag. Jag har haft den fantastiska upplevelsen att få vara med och köra på den i en lokal uppsättning i min studiestad en gång i tiden.
30 september 2011, 01:28
Zombie
Moderator
"Köra på", vad är det felskrivning för? Satte ni (vilka?) upp hela operan och sjöng du en roll, eller bara den scenen, eller...? Det där är inga småsaker, även om man skulle göra det hellre än bra...
30 september 2011, 02:30
Incognita
Moderator
Köra med k-ljud, alltså "jag körade" (inte "körde"). Jag och den ganska gräsliga (musikaliskt sett) damkör jag var med i fyllde ut i en föreställning med blandade operanummer där väsentliga partier utfördes av betydligt mer skickligt folk. Fantastisk upplevelse att få vara i fysisk närhet till röster som fyller upp rummet så! Och så kristallklart (från vissa) och så sammetslent (från andra). Det var mäktigt.
Jag har varit med i Carmen på samma sätt. Och Tolvskillingsoperan med en annan uppsättning människor (fast med viss överlappning); det senare är ju en helt annan grej men lika häftigt.