Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jo, jag antar att det går så också. Mina hissar är dock ganska "arketypiska": Det finns en hissplattform och det finns en motor, men resten får man tänka sig själv. Det är inte realistiskt (just nu) att lägga in alla delar, men med motorn placerad ovanför tror jag det åtminstone är lättare att inbilla sig att de osynliga delarna är gömda i golvet/taket/väggarna.

En hiss i Thief är traditionellt en enkel, öppen plattform, ibland med en motor fäst på den (och troligen något slags kuggdrevsbanor i schaktväggen), men ofta helt utan synlig motor, så hur de drivs är inte helt klart, och schakten är ofta helt öppna utan någon tanke på säkerheten. Mina hissar är aningen mer avancerade med automatiska säkerhetsdörrar och befintlig motor i ett separat motorrum. Allt ska helst lösas mekaniskt (elektronik och integrerade kretsar är okända begrepp) och jag har nog redan tänjt mekanikens gränser genom att gömma rätt mycket av den varan i väggarna.

Eventuellt kan jag göra så att spelaren aldrig kan komma in i motorrummet eller se att andra delar saknas genom att bygga ett hisstak, men jag skulle säga att Thief-spelare är ganska vana vid att allt inte syns. En del är ganska svårt eller rent av omöjligt att bygga i Thief-universumet. Emellertid vore det ballt och pluspoäng att verkligen fundera ut hur det skulle lösas och visa alla delar som behövs i en hiss. Det finns dock viktigare saker att lägga tid på.


27 september 2011, 03:19
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Just nu testar jag att starta hissplattformen efter att dörrarna har stängts: Det fungerar, men kräver 16 extra objekt och ger förstås en fördröjning från det att våningsknappen trycks in och tills hissen startar. Man får förvisso direktåterkoppling på att något händer när man trycker på knappen, men fördröjningen kan ändå kännas frustrerande att behöva uppleva varje gång man vill ta sig till en annan våning (särskilt om det blir mycket spring fram och tillbaka).

För byggnaden med större budget krävs det "bara" 10 extra object och det är också troligare att pengar har satsats på den extra finessen där (och den extra säkerheten känns också mer befogad), men det känns ändå inte riktigt värt det (om jag inte på något sätt kan lyckas reducera antalet extra objekt) och fördröjningen stör mig lite.

En annan finess, som är enkel att lägga till, är en våningsindikator som alltså, för utomstående betraktare (som kanske väntar på hissen), visar på vilken våning hissen befinner sig.


28 september 2011, 02:14
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Jo, jag antar att det går så också. Mina hissar är dock ganska "arketypiska": Det finns en hissplattform och det finns en motor, men resten får man tänka sig själv. Det är inte realistiskt (just nu) att lägga in alla delar, men med motorn placerad ovanför tror jag det åtminstone är lättare att inbilla sig att de osynliga delarna är gömda i golvet/taket/väggarna.

En hiss i Thief är traditionellt en enkel, öppen plattform, ibland med en motor fäst på den (och troligen något slags kuggdrevsbanor i schaktväggen), men ofta helt utan synlig motor, så hur de drivs är inte helt klart, och schakten är ofta helt öppna utan någon tanke på säkerheten. Mina hissar är aningen mer avancerade med automatiska säkerhetsdörrar och befintlig motor i ett separat motorrum. Allt ska helst lösas mekaniskt (elektronik och integrerade kretsar är okända begrepp) och jag har nog redan tänjt mekanikens gränser genom att gömma rätt mycket av den varan i väggarna.

Eventuellt kan jag göra så att spelaren aldrig kan komma in i motorrummet eller se att andra delar saknas genom att bygga ett hisstak, men jag skulle säga att Thief-spelare är ganska vana vid att allt inte syns. En del är ganska svårt eller rent av omöjligt att bygga i Thief-universumet. Emellertid vore det ballt och pluspoäng att verkligen fundera ut hur det skulle lösas och visa alla delar som behövs i en hiss. Det finns dock viktigare saker att lägga tid på.

Arkitekturen i spel brukar ofta vara väldigt tveksam ur säkerhetssynpunkt.


28 september 2011, 10:20
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ja, det är sant. Ibland kan för mycket säkerhet inkräkta på rörelsefriheten.

Jag har funderat på att inkludera ett brytjärn(*) som spelaren kan hitta och bända upp hissdörrarna med för att kunna ta sig upp/ner i hisschaktet utan att använda hissen. Det skulle vara ett alternativt sätt att ta sig upp på översta våningen, som är låst.

-----
* "Bräckjärn" var ordet jag sökte; vi ska inte fälla några träd i hissen...


28 september 2011, 12:23
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
:)

Nu har jag byggt om vinden, så att man kommer till den via en trappa (som jag lyckades pressa in på ett ställe) istället för via hissen. Jag är inte helt klar än (det resterande är än så länge bara uttänkt i huvudet), men jag tror att det kommer bli riktigt bra - och till och med bättre. Det blir, som vanligt, höll jag på att säga, så att jag bygger om en del annat också (som är ihopkopplat med vinden på olika sätt).


28 september 2011, 14:27
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ombyggnationen är klar.


29 september 2011, 00:17
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag blev jag tillfälligt galnare och det var nära att det permanentades.

Jag skulle ersätta 16 byggklossar med bara 4 genom att skapa en ny tapet och sedan dela upp den i fyra delar (varje tapet kan vara max 256x256 och den yta som jag skulle täcka var 320x320 pixlar), men vad jag än gjorde så syntes skarvarna hela tiden (vilket de normalt inte ska). Det visade sig efter många om och men att en tapet får en skuggad ram (1 pixel tjock) om det i den ingår stora fält av samma färg. Problemet var att jag hade kapat tapeterna på ett sådant sätt att de yttersta, skuggade tapetkanterna alltid hamnade i skarvarna. Det hela löstes genom att jag gjorde de fyra tapeterna lika stora för då hamnade aldrig de yttersta, skuggade tapetkanterna i någon av skarvarna. *puh*


29 september 2011, 19:57
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ljudläggningen har inletts.


10 oktober 2011, 01:50
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ljudläggningen fortgår. Jag har även byggt om och förenklat på ett ställe för att spara byggklossar, vilka jag senare kanske kan använda till annat.


12 oktober 2011, 03:16
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ljudläggning... alltså realistiska ljud när man rör sig och gör saker i miljöerna?


12 oktober 2011, 03:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron