Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
treeman
Inaktiv
|
Re: Mattråd!
Kycklingkorv inlindat i indianbröd (tortilla), plus ketchup och lök. WOW
|
20 september 2011, 15:01 |
|
|
Guponti
Medlem
|
Kungen har anlänt. Nu kan vad som helst hända. Om gräddan själv får bestämma alltså... Grädde? Ja typ sås och jag är on topic. Hurra.
|
20 september 2011, 15:37 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Fan, där fick jag dig... ... inte. Smit inte från moderatorn sådär som korven ur ett korvbröd.
|
20 september 2011, 16:03 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Köttfärssåsen är lagad igen, så nu har jag fyra middagar färdiga i frysen. Receptet just nu är: 2 morötter 1 fänkål 2 gula lökar 1 grön paprika
2-3 vitlöksklyftor 1 röd pepparfrukt 1 grön pepparfrukt
~1 msk paprikapulver ~1 msk curry ~1 msk torkad koriander ~1 msk spiskummin
5 tomater
500 gram nötfärs sojasås worcestershiresås
salt och peppar
120 gram spaghetti per middag
Förra gången smakade det lakrits (från fänkålen), men den här gången smakade det mer pepprigt från worcestershiresåsen.
Imorgon ska jag förbereda bullbiffsbiffar och stoppa i frysen, så har jag fyra middagar till.
|
24 september 2011, 03:28 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Fänkål till köttfärs? Verkligen? Funkar det? Fast jag hade inte kunnat äta det där ens om färsen vore vegetarisk. Snacka om att jag skulle få eksem och blodiga blåsor! Jag är överkänslig mot följande ingredienser: 1 grön paprika (den kan ju vara på väg att bli röd) 1 röd pepparfrukt 1 grön pepparfrukt ~1 msk paprikapulver ~1 msk curry 5 tomater worcestershiresås peppar Usch, så tråkigt! Men jag har frysen full av kantareller.
|
26 september 2011, 11:52 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Ja. Köttfärssås är lite som en avfallskvarn: Man stoppar ner lite vad som helst, trycker på knappen och sedan säger det bara schlurp.
|
26 september 2011, 12:21 |
|
|
Incognita
Moderator
|
I den fantastiska framtiden, när odlat kött har slagit igenom och medicinens framsteg rått bot på alla överkänsligheter, får vi ha en köttfärssåsduell. Jag var faktiskt en fena på köttfärssåser en gång i tiden. Faktiskt har jag ett vagt minne av att själv ha provat en variant med fänkål, när jag tänker efter. Jag får för mig att det i lagom måttlig mängd gav en rätt pikant smakbrytning utan att lakritssmaken bröt fram. Nu har jag precis fått en överkänslighetsreaktion av trattkantarellerna också. Aj, vad det svider och bränner! Det är fasen inte rättvist.
|
26 september 2011, 13:14 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Hm, det är inte så bra att låta kantareller ligga framme i rumstemperatur för länge va'? Histaminjävlar... Men jag ville ju inte ha enorma mängder orensad svamp i mitt kylskåp, med allt krypande och krälande och kläckande som följer med. *ryser* Att rensa svamp är ju rena rama KBT-kuren. Vita maskar och larver och ägg i livsmedel hör till det värsta jag vet. *ryser igen*
|
26 september 2011, 15:30 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Tja får de ligga luftigt så torkningsprocessen startar så borde det inte vara några problem. De kan dock utveckla lite "träig" konsistens då. Passar du på att låta dem sola så skall tydligen D-vitamin* bildas i kantarellerna. * = Det var något nyttigt det är jag säker på, dock osäker på om det var just D-vitaminer
|
26 september 2011, 15:59 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Luftigt? Nja... Det var en ett par decimeter hög hög trots att jag bredde ut dem på två uppslagna DN.
Ärligt talat somnade jag ifrån dem. Och sedan tog det fem timmar att rensa dem.
Mitt superluktsinne sade mig att de inte var helt krya (en ton av camembert hade tagit över i doftpaletten), men de var fortfarande spänstiga och fina. Och de ligger ju i rumstemperatur i affären lika länge och nästan lika "oluftigt", de som säljs (och de här var färska direkt från skogen). Antagligen skulle de flesta inte märka något, men jag är som sagt överkänslig. Tur att jag inte blev matförgiftad i alla fall.
|
26 september 2011, 16:10 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|