Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Vuxna barn till alkoholister - se hit! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vuxna barn till alkoholister - se hit!
Trots att många tydligen kräks på själva benämningen "vuxet barn" så passar den bra in på oss som är det.
Vi har ofta kvar det beteendemönstret som formades under uppväxten som en coping-strategy gentemot den vuxna med missbruksproblem och annan dysfunktionalitet i uppväxtmiljön. Vi har alltså ofta kvar den fast att vi inte behöver den och trots att den tvärtom leder till dysfunktionalitet i våra egna, vuxna relationer.

Faktiskt kan jag tänka mig att det kan förklara en del känslomässiga problem som aspergare uppvisar i vuxen ålder eftersom vår uppväxt ofta var dysfunktionell på grund av dels vår egen AS-problematik och de krockar den gav upphov till med omvärlden samt föräldrarnas egen ev. AS-problematik eller annan dysfunktionalitet.
Många av oss har AS genom hereditet vilket innebär en risk för att våra föräldrar kan ha haft vissa svårigheter med att vara just föräldrar med all den ansvar det innebar, påfrestningar mm. Det lämnar spår.

Även adhd-problematik i familjer har liknande konsekvenser, samt olika typer av mental ohälsa som ändå är rätt vanlig inom autismspektrat men även så klart utanför den.

Missbruk är en form av verklighetsflykt sägs det. Det kan även vara ett försök till självmedicinering samt en massa annat.
Att förstå vad det innebär att vara kemiskt beroende kan vara en källa till att förstå mekanismerna bakom all misär man utsatts för under uppväxten och lyfter en del av skuldbördan och det skamliga i att ha levt med detta problematik i alla år, både från missbrukarens axlar som den anhöriges.
Alkoholism och allt kemisk beroende ger konsekvenser, inte bara för den som missbrukar utan för hela familjen och omgivningen.
Mental ohälsa likaså, samt funktionshinder som begränsar oss i alltför stor grad.

Därför kan man ha stor nytta av att läsa om vad medberoende kan leda till, inte minst när det gäller bristen på tillit.

Här är ett forum, tyvärr väldigt dött än så länge men med god potential att bli en bra plats för vuxna barn till alkoholister att mötas och växla erfarenheter på och därmed komma till insikt om den roll ett liv i skuggan av dysfunktionalitet kan innebära och hur man kan bryta det mönstret hos sig själv.
http://ata.forum24.se/ata.html

15 oktober 2010, 15:11
Medlem
Inlägg Re: Vuxna barn till alkoholister - se hit!
CodeRedAlert skrev:
Trots att många tydligen kräks på själva benämningen "vuxet barn" så passar den bra in på oss som är det.

Har nog aldrig hört någon tycka illa om begreppet "vuxna barn", däremot kan det vara vanligt att folk inte förstår vad det betyder. Då förklarar man.
CodeRedAlert skrev:
forum24 ja då kommer det fortsätta vara dött. Skulle den bli populär så sätter jag en peng på att forumet börjar lysa med sin frånvaro. Ty forum24 gillar inte att få sina servrar belastade.

15 oktober 2010, 17:08
Medlem
Finns en diagnos som inte gärna ställs eftersom många mödrar ej erkänner att de varit alkoholpåverkade under graviditeten.

Citera:
Som små barn dör de av kramper eller andra nervösa besvär, om de överlever blir de tokig eller idioter och i vuxen ålder får de speciella kännetecken: huvudet är litet ..., fysionomin slapp [säregna ansiktsdrag], de har överkänsliga nerver, mer eller mindre accentuerad, ibland på gränsen till hysteri, kramper, epilepsi ... det är ett tragiskt arv, ... ett stort antal av dem som hänger sig åt dryckenskap lämna bort sina barn. (Lanceraux, 1865, även citerad av Gustafson 1885)
Bild
http://www.fasforeningen.nu

Alkohol är bajs.
Citera:
1700-talet
Den så kallade ginepidemin i England på 1700-talet blev förödande för många barn. När ginskatten hävdes gick priset ner, konsumtionen ökade och det gjorde även spädbarnsdödligheten. Under första hälften av århundradet sexdubblades ginkonsumtionen och uppgick år 1750 till närmare 50 miljoner liter. Folkmängden var vid samma tid omkring 7,i miljoner invånare. År 1751 införde regeringen försäljningsrestriktioner för att begränsa konsumtionen.

I ett brev till parlamentet varnade läkarsällskapet i London för att ginkonsumtionen var skuld till att barn blev svaga, sjukliga och utvecklingsstörda och därför skulle ligga samhället till last i stället för att bli till nytta för landet. Det fanns dock få uppgifter under den här tiden om alkoholens medicinska skadeverkningar på fostret.

16 oktober 2010, 01:25
Medlem
Detta visste jag inte.
Citera:
Av alla typer av droger som används, inklusive heroin, kokain och marijuana, är alkohol den som har i särklass störst fosterskadande effekt.

16 oktober 2010, 01:32
Medlem
Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:

Har nog aldrig hört någon tycka illa om begreppet "vuxna barn", däremot kan det vara vanligt att folk inte förstår vad det betyder. Då förklarar man.
CodeRedAlert skrev:
forum24 ja då kommer det fortsätta vara dött. Skulle den bli populär så sätter jag en peng på att forumet börjar lysa med sin frånvaro. Ty forum24 gillar inte att få sina servrar belastade.

Det här sista får du gärna förklara och utveckla.

16 oktober 2010, 23:48
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Det här sista får du gärna förklara och utveckla.

De sajter som tillhandahåller forumsmotor åt andra som "gratistjänst" har en benägenhet att trolla bort de olika forumen.
Så fort ett forum råkar innehålla information som inte gynnar reklamförsäljningen så försvinner hela forumet. Allt är borta, inlägg, medlemskonton, rubbet.
Bara i den här tråden kan Timeless ha bidragit till ett helt forums försvinnande.
Timeless skrev:
Detta visste jag inte.
Citera:
Av alla typer av droger som används, inklusive heroin, kokain och marijuana, är alkohol den som har i särklass störst fosterskadande effekt.
Att alkohol skadar mer än tex Heroin är knappast information som gynnar bryggeriernas lust att betala reklamplats.

Det finns heller ingen möjlighet att få med sig informationen om man sedan vill flytta därifrån. Forumet är ifrån början placerat i en rävsax. Rör det sig går det illa.

Min personliga erfarenhet är just att dessa gratis-forum antingen är just döda eller försvinner när de får fart. Om du själv är en av de som ligger bakom forumet så rekomenderar jag att ni ser efter ett alternativ där ni själva äger databasen forumet bygger upp.
Då har ni också möjlighet att börja ingå i nätverk dvs länkbyte så folk hittar dit.

17 oktober 2010, 00:57
Medlem
Ojdå!
Jag är bara en vanlig användare på forumet och inte alls med från början. Vad tråkigt om det försvinner...å andra sidan verkar det helt dödfött att få igång den. Folk loggar in alldeles för sporadiskt och skriver kanske ett eller två inlägg innan de lägger ner verksamheten.

Får väl kopiera mina egna inlägg därifrån och spara någon annanstans så jag inte glömmer bort allt om medberoendeproblematik igen.

Tack för infot!

17 oktober 2010, 14:56
Medlem
Min mamma och pappa bor utomlands. Jag har vetat om mammas alkoholism i flera år och min pappa har klagat när det gått överstyr men ändå lag locket på och inte velat ha någon iblandning. I julas fick min 13 åriga dotter och jag nog när mamma var så full så hon nästan var i coma läge vad jag förstod hade hon tagit night nurse (förkylningsmedicin med konstjort morfin i). Vi orkade inte längre vara tysta. Detta resulterade i att vi blev utslängda. Väl hemma i Sverige ringde de upp och undrade vad det var för fel på oss, de hade läget under kontroll sa de, allt bra bla bla mamma pratade och pappa satt i bakgrunden och dikterade samtalet men när jag sa att jag älskade mamma och ville att de skulle skaffa hjälp la de på för att ringa upp senare och skrika vidriga saker och kalla oss för allt möjligt. Iofs var jag beredd på det men det var ändå jobbigt. Det konstiga är att de har självmant ringt upp de andra i familjen som inte vet nu och sagt att de har problem men att de skall tänka över sin livsstil. Det känns bra men det kan ju vara ett sätt att hålla oss lugna och på avstånd. Mig har de inte sagt ett ljud till än...

6 januari 2011, 20:06
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Missbruk är en form av verklighetsflykt sägs det. Det kan även vara ett försök till självmedicinering samt en massa annat.

Detta var väldigt intressant med tanke på att jag tror att pappa hade AS och dessutom var han alkoholist. Kan ju vara så att han självmedicinerade mot sin AS. (Skriver i imperfekt eftersom jag tänker på min uppväxt men han lever alltså fortfarande).

Tack för länken!

6 januari 2011, 20:54
Medlem
Det där forumet får bara inte försvinna!

Själv glömmer jag hela tiden bort dess existens och den verkar lika död som innan. Men i allafall.
Kan man kanske...flytta alla trådar därifrån till en bättre sajt som inte försvinner?

25 september 2011, 02:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.