Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Om att inte bli klappad på huvudet 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Om att inte bli klappad på huvudet
Josef3 skrev:
Savanten Svante skrev:
Josef3 skrev:
Enda sättet att inte bli klappad på huvudet är att vara otrevlig, rasistisk, hotfull och allmänt nedlåtande samtidigt som man utstrålar intelligens och förfining.

Nej, det finns fler sätt.

Nämn ett.

Otrevlig och hotfull, ja, så kanske jag uppfattades sist jag tjafsade emot. Men jag var inte rasistisk.

Intelligent? Mer kunnig än idioten jag skällde ut iaf. Förfining? Näe. Inte när jag skäller ut nån, då är jag inte fin alls.

10 november 2009, 01:30
Medlem
Att bita ifrån är det mest vattentäta I vilket fall.

Att kämpa för respekt är nog ett åtagande på samma nivå som jämställdhet och gayrättigheter, det tar tid att ändra allmänhetens inställning.

10 november 2009, 01:51
Medlem
Att anlägga en lätt arrogant och nedlåtande ton mot dem är bland det bästa man kan göra.

10 november 2009, 01:58
Medlem
Krigarn skrev:
Att anlägga en lätt arrogant och nedlåtande ton mot dem är bland det bästa man kan göra.

Beror på vad man vill uppnå för mål..
men ja oftast.. jag kommenterade torrt hur en soctant kommit 10 minuter sent, vilket fick henne att ursäkta sig så mycket..
men själv är de så jäkla noga med att man ska följa alla regler.

10 november 2009, 02:00
Avslutat konto
Krigarn skrev:

Japp, det är jätteviktigt.

Många som har med AS att göra förstår egentligen inte hur avancerad en autisthjärna faktiskt kan vara i jämförelse med t.ex en utvecklingsstörd. Att bete sig överlägset skrämmer tantfittorna och får dem ur balans.

10 november 2009, 02:14
Medlem
Ja precis. Ett sk vårdat uttal och lugn bildad överklassröst skrämmer skiten ur dem.
Jag kan anlägga en Jan Guillou-röst utan problem.
Istället för att säga NÄ NU JÄVLAR I HELVITTE BLIR JAG FÖRBANNAD KÄRRINGJÄVUL ska man säga 'ursäkta, men där blev jag lite fundersam....'

10 november 2009, 02:25
Medlem
Intressant hur en tråd som handlar om en förening av och för utvecklingstörda, snabbt blir en snabbt växande tråd om hur vi blir behandlade.
Det vittnar om hur vi känner oss behandlade, tror jag.

10 november 2009, 02:34
Medlem
Ufo skrev:
Intressant hur en tråd som handlar om en förening av och för utvecklingstörda, snabbt blir en snabbt växande tråd om hur vi blir behandlade.
Det vittnar om hur vi känner oss behandlade, tror jag.

Visst gör det det. Jag har inte varit med om så mycket Asperger-förstå-sig-påande. Men man är ju i underläge i många situationer. Som människa alltså. När man söker vård, söker bidrag, får en parkeringsbot etc.

Jag kan tyvärr inte vara den där förfinade i realtid, men raseri räcker bra tycker jag. Att göra en Gaahl.
http://www.youtube.com/watch?v=avnsgYvH ... re=channel Spola fram till 6:20 och se ända till slutet. Han är jättesöt, och en förebild för mig som är dålig på att uttrycka mig verbalt i realtid. Jag vet inte ens vad han känner därinne under dessa minuter, men det känns som att han driver med dem. De känner sig nog obekväma dock.

10 november 2009, 03:29
Moderator
Sanive skrev:
Att kämpa för respekt är nog ett åtagande på samma nivå som jämställdhet och gayrättigheter, det tar tid att ändra allmänhetens inställning.

Det skulle jag tro ja.

Och det kommer att ta längre tid ju fler av oss som beter sig arrogant, rasistiskt etc.

Hur man ska göra är som alltid svårare att säga än hur man inte ska göra, för det innefattar i så mycket högre grad don efter personer och situation. Har man under stora svårigheter funnit ett sätt som funkar för en själv på kort sikt så vill man ogärna släppa det. Särskilt om det tillåter en att ge igen för gammal ost och surdeg.

Ändå måste man vidga perspektivet och i förekommande fall ge upp en del dyrt vunnen kaxighet ifall man ska tala om "oss aspergare" och om att göra oss allmänt respekterade, inte bara få igenom vår rätt hos motvilliga myndigheter.

10 november 2009, 05:28
Medlem
Krigarn skrev:

Beror helt på situationen. Sådant kan leda till katastrof om man är beroende av myndigheten, eller om de har tvångsåtgärder (t.ex. LVU) att ta till emot en. Men det är klart att vill man bara bli av med dem, och de inte har något att sätta emot, så kan det nog funka.

10 november 2009, 07:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.