Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Fazers Kinapuffskines. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Fazers Kinapuffskines.
Spoiler! :
Bild

Fotnot: Bilden är retuscherad.
http://www.dn.se/kultur-noje/slut-med-nidbild-pa-kinapuffar
Jag har inte bestämt mig för om Fazers mord på kinesen är bra eller dålig.
Allt jag vet är att kinesen som tog illa upp var svensk med koreanska drag.

Är det här kanon eller kalkon?

Bild inspoilrad på skribentens önskan /mod. Z

21 september 2011, 01:04
Moderator
Inlägg Re: Fazers Kinapuffskines.
Ja, det är ju det där med vem som upplever det, från vilken position och i vad mån statusskillnader ingår i de där positionerna.
Lätt att tycka att en rå eller tabubrytande humor kan vara befriande. Även om man är alldeles trygg i förvissningen att man inte bär på några riktiga fördomar i frågan. Jag kan tycka det och jag känner den tryggheten.

Men ändå: är man utsatt för den råa humorn i hela sitt liv, till vardags, så kan man nog vara precis lika "leva-och-låta-leva" till sina iedal och ändå bära på en diametralt motsatt upplevelse. Bögar brukar också kunna vittna om det. Jag kan det förresten själv som leg. kuf under ett halvt människoliv. Och det är ju inte så att alla som har den där "humorn" för den skull skulle sakna fördomarna. Många har dem, och de vill en inte väl ens under den frånstötande ytan.

Man behöver inte vara sjukligt känslig för att få tunn hud av sådant. Och det kan också vara fråga om den rent kroppsliga tryggheten. Sådant är det faktiskt de normkonforma som inte förstår. Människan är inget under av empati.

TT skrev:
"Tjing-tjong" ropar folk bakom ryggen på journalisten Patrik Lundberg flera gånger i veckan. Till slut fick han nog och skrev en krönika, om rasism som drabbar asiater, i Helsingborgs Dagblad.

– Jag har dragits med det hela livet. Överallt i min vardag möter jag kränkande fördomar, säger han till TT.

Han har slutat att bära kamera kring halsen och undviker att umgås med asiatiska vänner på offentliga platser.
TT skrev:
Det här handlar om hur vi bemöter varandra på gatan,

21 september 2011, 01:35
Medlem
Men för att återgå till frågeställningen.

Vart ligger "humorn" eller "skämtet" med att profilera en produkt med ett glatt ansikte?
Bild

21 september 2011, 01:46
Medlem
Vad betyder tjing-tjong?

21 september 2011, 01:54
Medlem
Guponti skrev:
Vad betyder tjing-tjong?
Enligt Google-translate är det Norska och översatt till Svenska är det "tjing Tjong".

21 september 2011, 01:59
Medlem
Ufo skrev:
Jag har inte bestämt mig för om Fazers mord på kinesen är bra eller dålig.

Det har ingen som helst betydelse för hur asiater kommer behandlas hädanefter.

Ufo skrev:
Allt jag vet är att kinesen som tog illa upp var svensk med koreanska drag.

Haha, vilken käppkines. Han kanske menar att alla asiater är likadana och därför anser han sig veta exakt hur kineser känner sig inför en "glad figur med toppig hatt"...

21 september 2011, 02:37
Medlem
Ufo skrev:
Är det här kanon eller kalkon?

Det är korean!

21 september 2011, 03:53
Medlem
Jag har i drygt 10 år undrat varför det inte är okej att skämta om mellanösternfolk eller svarta trots att det uppenbarligen är okej med stereotyper av östasiater och andra som Kinapuffskinesen eller när Mi Ridell klädde ut sig till japanska i TV, Killinggänget som kallat balter plattfotade och strålskadade, ständiga nazistskämt så snart Tyskland kommer på tal och så de obligatoriska rysshora/thaihoraskämten.

Ingen får skämta om mellanösternfolk eller orientaler. De är på något sätt heliga för att de beter sig så äckligt generellt sätt.

21 september 2011, 07:53
Medlem
Jag tycker ändå att han förtjänar en viss respekt. Har läst hans djurblogg och han verkar föra ett slags lågintensivt enmanskrig på många fronter. Hade jag själv varit adopterad från Korea finns nog ingen gräns för vilka uttryck mitt hat och min självömkan hade tagit. Han är betydligt mindre galen än vad jag hade varit i hans situation.

Han säger det inte rakt ut men han antyder precis det jag påtalat i ett decennium att det finns en enorm feghet i det politiskt korrekta svenska samhället där man stryker vissa utlänningar medhårs medans man får skämta grovt om andra. Han skrev ju att det inte var nationalister/SD-folk som normalt driver med hans ursprung utan snarare vanliga PK-svennar (underförstått samma svenskar som kryper så snart en mellanösterninvandrare pekar).

Sånt här måste man sympatisera med.

http://hd.se/blogg/djurbladet/2010/11/2 ... ardhunden/

21 september 2011, 08:46
Medlem
Nu skulle dock diskussionen handla om godisförpackningar och inte något annat.

Samma sak har förresten skett med finska Halva Oys lakritsförpackningar. De hade tidigare en glad neger/hottentott på förpackningen, men den har nu kraftigt reducerats och består idag av enbart negerns glada mun.

Bild

Bild

21 september 2011, 13:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.