Ny tråd Svara på tråd  [ 133 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Nästa
Glutta konst? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Glutta konst?
Vad ska man glutta på i Stockholm tycker ni?


19 september 2011, 10:42
Moderator
Inlägg Re: Glutta konst?
Schueberird skrev:
På onsdag ska jag göra ett nytt försök. Då stänger de inte förrän 20.
Lycka till! Tror inte jag fixar det heller. :(

Google[Bot] skrev:
Vad ska man glutta på i Stockholm tycker ni?
Nationalmuseum? Thielska? Liljevalchs? Moderna? Waldemarsudde?

Om någon (Schubbe?) är sådär insatt som jag skulle vilja vara får den gärna fylla på med de mindre kanoniska och, kanske, i bästa fall, konventionella vattenhålen.


19 september 2011, 14:19
Medlem
Inlägg Re: Glutta konst?
Jag kan väl fylla i den kanoniska listan med Millesgården, bara stället i sig är ju ganska spektakulärt, även om det nu tillhör standardställena.

De mer originella ställena i Stockholm känner jag tyvärr inte till. Gallerierna är säkert värda att botanisera bland - från de mest bajsnödiga till de allra flummigaste.

Uppsalas gallerier kan jag bättre:
Strömbom: Lite mer abstrakt/experimentellt, ägarinnan har alltid(?), tunn svart polotröja.
Vasa konst: Traditionellt måleri: porträtt, landskap, stilleben etc... inget direkt upphetsande, Jag har varit där 1 gång i modern tid.
Galleri Linné: Ägaren lyssnar på jazz och äter lunch, svart polotröja(?) eller är den mer grå och tjock och grovstickad?, en mer vågad variant av Vasa konst, brukar vara värt ett besök.
Galleri 1: Ofta lite yngre konstnärer, Uppsalas konstnärsklubbs lokal. Inget tema, utan det kan variera ganska mycket. En gång serverades det baklava och te.
Galleri Villavägen sju: Ett ganska nytt galleri, som jag inte kan säga så mycket om, förutom att det satt en söt tjej i kassan när jag var där första och enda gången. Säkert värt ett återbesök.
Och så finns det några till som jag inte har koll på.


19 september 2011, 14:41
Moderator
Inlägg Re: Glutta konst?
*OCDombie skäms ögona ur sig och lägger till länken:
Schueberird skrev:
Jag kan väl fylla i den kanoniska listan med Millesgården
*
Tack för Uppsalalistan (till när? jag orkar någon gång...?) — det visste jag inte heller. Även om man inte fick veta textur, nyans eller ålder på polotröjorna och om de var konsthantverk eller konfektion...


19 september 2011, 14:50
Medlem
Inlägg Re: Glutta konst?
Bukowskis i Stockholm kan jag skippa. Synd på konsten kanske, men personalen är rätt bajsnödig.


19 september 2011, 15:11
Medlem
Inlägg Re: Glutta konst?
Jag glömde skriva att ägaren av Galleri Linné har mustasch, om jag inte minns fel.


19 september 2011, 15:22
Moderator
Inlägg Re: Glutta konst?
Aha. Bra att du kom på det, det förändrar ju allt.

Galleri Villavägen sju lågvad det verkar — i ...ska (vaddennuheter) villan, som bara den, utifrån, ser ut att vara värd ett besök. Med marginal äldsta villan i det sedermera så fiiina Kåbo, om jag inte minns fel, och rivningshotad sist jag hörde något (var det därför galleriet upphörde?); och skulle de inte få riva den kommer de säkert att hugga ner träden och bygga radhus i stadens kanske sista villapark som förtjänar den beteckningen.


19 september 2011, 15:31
Moderator
Inlägg Re: Glutta konst?
[OT]
Larssonska villan? Hade för mig det var ett borgerligare efternamn. Nåväl — möjligen får åtminstone husen vara kvar? Fast den där renoveringen 2002 kan inte ha varit genomgripande på något sätt jag kan se när jag cyklar förbi, och K-märkning är tyvärr ingen garanti.
http://www.uaf.uu.se/index.php?pageId=-5&obj=29
[/OT]


19 september 2011, 15:47
Medlem
Inlägg Re: Glutta konst?
Tråkigt att det upphört. Galleriet låg i det lilla huset till vänster om huvudbyggnaden, alldeles i hörnet av Norbyvägen/Villavägen.


19 september 2011, 17:11
Medlem
Inlägg Re: Glutta konst?
Citera:
VÄNSKAPSBAND
Konstnärsgrupper i Uppland

15 juni – 9 oktober 2011


Sista dagen är alltså nu på söndag.


7 oktober 2011, 22:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 133 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron