Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Bild

Nu har jag lagt in alla vakter och patrullmönster. Jag behöver justera lite här och var och kanske lägga in några fler för bättre överlappning (meningen är att jag ska uppmuntra spelaren att välja takvägen istället för markplanet), men i stort sett är den biten klar nu.

En av vakterna blir avlöst vid en viss tidpunkt, vilket tog lite tid att fixa, men det fungerar riktigt bra. Den avlösta vakten går till närmaste taverna och tar en öl (eller tolv).


13 september 2011, 03:01
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Snart dags att börja ljudlägga det hela.


18 september 2011, 00:59
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu är de båda hissarna klara. Jag lekte en kort stund med tanken att skapa ett avancerat kösystem för ordningen i vilken en hiss besöker varje önskad destination, men eftersom det bara är spelaren som kan använda hissar, så hade det varit ganska meningslöst. Dessutom hade det krävt en del jobb att klura ut det hela.

Jag nöjde mig med säkerhetsdörrar, som stängs när hissen sätter igång och öppnas när hissen stannar vid tillhörande våning. Motorn, som driver hissen, roterar åt samma håll oavsett om hissen åker upp eller ner; det skulle nog gå att fixa, men eftersom risken är låg att spelaren ser motorn samtidigt som hissen är igång, så tyckte jag inte att det är värt det extra arbetet. Dessutom skulle jag kunna låta hissen starta när säkerhetsdörrarna stängs, istället för tvärtom, men det kräver också en del extra arbete och extra objekt (det brukar vara en bra idé att spara in på onödiga objekt (det finns en gräns för det totala antalet tillåtna objekt)).


23 september 2011, 01:04
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
:)

Imorse när jag vaknade hade jag en plötslig idé till en intressant ombyggnation på ett ställe. Jag låg och funderade på den en stund och sedan hoppade jag upp och satte igång direkt. Jag var helt enkelt tvungen att genast testa idén. Nu har jag byggt det mesta och idén fungerar. Resten är klart i huvudet, men måste bara byggas på riktigt också - fast det får bli senare, för nu måste jag äta frukost och helst hinna köpa skruv också innan affärerna stänger.

...och så kom jag på att det kanske inte blir så väldigt mycket extra arbete för att fixa så att hissmotorn alltid roterar åt rätt håll. Det ska jag testa senare.


23 september 2011, 16:05
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Den senaste ombyggnationen är klar: Jag ersatte en del av ett hisschakt med en trappa, vilket gör att de två översta våningarna nu är mer autonoma, även vad det gäller personlig befordran. En del kringombyggen krävdes också som en konsekvens av att trappan passades in.


24 september 2011, 03:45
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu roterar hissmotorerna alltid åt rätt håll när hissplattformen åker upp eller ner. Dessutom fixade jag en miss som gjorde att man kunde stänga sig ute från hisschaktet. Jag finjusterade även en del andra grejer. Det enda som återstår nu är att fundera på om jag ska fästa en upppsättning hissknappar på hissplattformen (istället för en uppsättning per våning som det är nu): Det skulle inte ge någon funktionell fördel, men däremot spara lite resurser.


26 september 2011, 18:04
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Så...
Du modar thief alltså?


26 september 2011, 19:21
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ja.


27 september 2011, 00:29
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag borde nog egentligen bygga om vinden i byggnaden med den andra hissen, eftersom hissmotorn egentligen borde placeras ovanför hisschaktet (inte bredvid), men det är lite ont om plats.


27 september 2011, 01:55
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Man kan driva en hiss med motorn bredvid också. Längre lina bara. Fast jag antar att du växlar ner hissmotorn ordentligt, för en som snurrade med lintrummans hastighet skulle väl bli rätt enorm? Åtminstone om den är elektrisk.


27 september 2011, 02:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron