Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Den stora stora språk fråge tråden. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Den stora stora språk fråge tråden.
Kanske samma som Oskar som uttalas Åskar.

12 september 2011, 17:15
Moderator
Garbatjov blir liksom ännu mer fel än Gorbatjov. Det senare följer åtminstone uttalsreglerna. Det heter Garbatjov.

12 september 2011, 17:23
Moderator
I standardryska uttalas trycksvagt o som a, brukar man säga. Det vill säga uttalet har förändrats till a, men stavningen har kvar det o som de flesta andra slaviska språk har kvar också i uttalet.

Överkurs: trycksvagt a uttalas då i sin tur litet olika, från ungefär som vårt korta a till den e-/ö-/ô-liknande mummelvokal (vedertagen term) som är så vanlig i trycksvag ställning i engelskan. I vitryskan har det här uttalet rentav införts i stavningen; å andra sidan förekommer det inte i alla regionala varianter av högryska.

Vidare har ryskan utljudsförhårdning, det vill säga en tonande konsonant sist i ett ord uttalas tonlöst (liksom i bland annat polskan och tyskan): -d blir alltså -t, -z blir -s och så vidare. Undantagen är de vanliga i sådana språk, nämligen halvvokaler, likvidor och nasaler — i ryskans fall respektive j-ljudet, l och r samt m och n.

Och så har man kvar det uråldriga indoeuropeiska draget rörlig accent — det vill säga huvudtrycket kan falla på vilken stavelse som helst i ett ord, och ibland på olika stavelser i olika böjningsformer av samma ord. Enligt vissa regler som inte jag har kläm på. Oleg och Gorbatjov betonas i alla fall på sista stavelserna, likt Moskva; och med allt det här sammantaget, plus att l:et i Oleg strängt taget ska vara mjukt, som det kallas, det vill säga j-blandat, blir det då ungefär Aljek och Garbatjoff.

Det var vad jag orkade skriva just nu. Om det finns några svenska rekommendationer (längre) och vad de isåfall är värda vet jag inte, men det har jag nog också gemensamt med en massa mediafolk varav en del kanske borde veta det.

12 september 2011, 21:00
Moderator
Namnet Olég, och dess kvinnliga motpart Ólga, är förresten spår av våra förfäder i österled: Helge och Helga.

12 september 2011, 21:18
Moderator
Zombie skrev:
I standardryska uttalas trycksvagt o som a, brukar man säga. Det vill säga uttalet har förändrats till a, men stavningen har kvar det o som de flesta andra slaviska språk har kvar också i uttalet.

Överkurs: trycksvagt a uttalas då i sin tur litet olika, från ungefär som vårt korta a till den e-/ö-/ô-liknande mummelvokal (vedertagen term) som är så vanlig i trycksvag ställning i engelskan. I vitryskan har det här uttalet rentav införts i stavningen; å andra sidan förekommer det inte i alla regionala varianter av högryska.

Vidare har ryskan utljudsförhårdning, det vill säga en tonande konsonant sist i ett ord uttalas tonlöst (liksom i bland annat polskan och tyskan): -d blir alltså -t, -z blir -s och så vidare. Undantagen är de vanliga i sådana språk, nämligen halvvokaler, likvidor och nasaler — i ryskans fall respektive j-ljudet, l och r samt m och n.

Och så har man kvar det uråldriga indoeuropeiska draget rörlig accent — det vill säga huvudtrycket kan falla på vilken stavelse som helst i ett ord, och ibland på olika stavelser i olika böjningsformer av samma ord. Enligt vissa regler som inte jag har kläm på. Oleg och Gorbatjov betonas i alla fall på sista stavelserna, likt Moskva; och med allt det här sammantaget, plus att l:et i Oleg strängt taget ska vara mjukt, som det kallas, det vill säga j-blandat, blir det då ungefär Aljek och Garbatjoff.

Precis. Det var det jag menade. Misstänkte att fallet var så även med detta namn.

Men Zombie, exakt hur mycket har du läst om språk egentligen? Och var? Är du en sann autodidakt? Talar du en massa språk flytande också? Berätta nu!

12 september 2011, 23:34
Moderator
Du kan ju också åtminstone en hel del av det här. Du utvecklade det bara inte i ditt korta inlägg.

Incognita skrev:
Men Zombie, exakt hur mycket har du läst om språk egentligen? Och var? Är du en sann autodidakt? Talar du en massa språk flytande också? Berätta nu!
Ja, jag är självlärd sånär som på de vanliga gymnasiespråken inklusive latin (som knappt alls gick in då). Annars har jag inget märkvärdigt att berätta, kan ingen massa språk flytande. Precis som med allt annat av det jag kan har jag stulit mig till en snutt här och en smula där i ögonblick eller (som yngre) perioder av relativ koncentrationsförmåga och kompletterat med mitt (kanske med tiden någorlunda vältränade) sinne för strukturer och för att extrapolera mycket information ur litet material; men någon kontinuitet eller självförtroende att lära mig på riktigt har jag aldrig varit i närheten av. Eller något sammanhang där det skulle ha känts meningsfullt att använda sådana kunskaper.

Språk skulle väl inte heller ha varit mitt förstahandsval, även om det kanske ser ut så på AF (och nu även här?). Trots de kulturhistoriska utblickar man kan få är det i sig självt ett rätt mekaniskt ämne. Jag har både konstnärliga och humanvetenskapliga intressen som är större, men då kräver de också mer av krafter och det övriga jag inte har haft. Och bland aspergare verkar de ju inte dryftas lika mycket som språk :( . Eller som diverse populärkultur, som här precis som hos "alla" andra verkar vara det sammanhållande standardkittet, och som jag aldrig överhuvudtaget har hittat någon ingång i :( ; men det vanliga man inte kan är det ju ingen som märker på samma sätt som det ovanliga man i viss mån kan.

13 september 2011, 17:59
Moderator
Okidoki. Jag tänker vara imponerad i alla fall. Så det så.

16 september 2011, 00:00
Medlem
Men på vilket sätt besvarade denna föreläsning mina frågor?

16 september 2011, 03:02
Moderator
Det påstår jag inte att jag gjorde.
Zombie skrev:
Det var vad jag orkade skriva just nu.
Jag gav litet bakgrundsinformation. Och även om det blir litet abstrakt så länge inte fler skribenter visar sig här, utgår jag ifrån att tråden inte är menad för bara mig att svara i. (Kanske borde jag ha låtit bli tråden, jag kan tala om vad jag vet när jag orkar men vill inte vara språkguru.)

16 september 2011, 03:18
Medlem
OK.

(Jag slängde bara ut frågorna för vem som helst att svara på.)

16 september 2011, 03:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.