Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Skön rättshaverist! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Skön rättshaverist!
Savanten Svante skrev:
Att han utan att bryta några regler gör sig totalt omöjligt! Det tycker jag är kul!
Lyteskomik kallas det.
Hade du haft intresse istället skulle du rotat fram orginalartikeln. Där blir det rätt tydligt att det finns en bitter historia som pågått i minst tio år.
Jag har svårt att se det roliga, det är snarare en tragedi.

9 september 2011, 13:03
Moderator
Straffavgifter för den som inte hämtar ut kan ju låta bra. Men dels lär ju alltid några börja bråka om dem som en inskränkning i offentlighetsprincipen, förutom frågan hur man ska bedöma force majeure; dels och framför allt löser det inte problemet med arbetsbördan. Sedan behöver det ju inte gälla bara rättshaverister heller — det lär ha hänt att scientologer och politiska extremistsekter har obstruerat på samma sätt. Eller, för att ytterligare komplicera saken: rentav fått ut handlingar som kanske just de inte borde ha fått ut, även om det kan finnas ett allmänintresse i att människovänligare personer kan få det.

9 september 2011, 15:22
Medlem
Zombie skrev:
Straffavgifter för den som inte hämtar ut kan ju låta bra. Men dels lär ju alltid några börja bråka om dem som en inskränkning i offentlighetsprincipen, förutom frågan hur man ska bedöma force majeure; dels och framför allt löser det inte problemet med arbetsbördan. Sedan behöver det ju inte gälla bara rättshaverister heller — det lär ha hänt att scientologer och politiska extremistsekter har obstruerat på samma sätt. Eller, för att ytterligare komplicera saken: rentav fått ut handlingar som kanske just de inte borde ha fått ut, även om det kan finnas ett allmänintresse i att människovänligare personer kan få det.

När det gäller scientologerna använde ju även deras motståndare offentlighetsprincipen på ett kreativt sätt, för att göra "hemliga" dokument tillgängliga utan att själva kunna åtalas för upphovsrättsbrott. Det är ett positivt exempel på att använda lagen till annat än den är tillför. Rutinmässig digitalisering av allt material hade kunnat lösa scientologernas motreaktion (jag antar att du menade att de satte sig och läste alla tillgängliga exemplar av vad det nu var för skrift...). Man får nog räkna med att det kommer bli en stor arbetsbörda eller en inskränkning av demokratin vilken reglering man än väljer. När det gäller arbetsbördan så kan man ju tänka att man jobbar inte bara för klienten utan även för systemet/grundlagen, vilket är hur en del försvarsadvokater motiverar sig att försvara folk de tycker har gjort osympatiska saker. Man lär nog låta onödigt arbete väga lättare än begränsningar av demokratin, folk får ju iaf betalt för det. Jag kan nog misstänka att dokumenthanteringen skulle gå att rationalisera på många myndigheter, för att minska problemet. Det finns förstås problem med att ha alla dokument i elektroniska databaser, det blir lättare att sprida, och att det finns ett visst besvär inblandat i spridningen är kanske en förutsättning för att offentlighetsprincipen ska vara brett accepterad, en del information är ju semi-privat (inkomster t.ex.)

9 september 2011, 18:58
Medlem
Zombie skrev:
det lär ha hänt att scientologer och politiska extremistsekter har obstruerat på samma sätt. Eller, för att ytterligare komplicera saken: rentav fått ut handlingar som kanske just de inte borde ha fått ut, även om det kan finnas ett allmänintresse i att människovänligare personer kan få det.
Jag anar ett förakt mot religiösa grupper här.
Är det fler religioner som borde undanhållas information?

9 september 2011, 20:45
Moderator
Om du kallar scientologerna en religiös grupp bland andra så vet du nog inte vad de är som rörelse.
Men ska man diskutera det (vilket jag inte orkar) behövs det nog en särskild tråd.

9 september 2011, 22:18
Medlem
Zombie skrev:
Om du kallar scientologerna en religiös grupp bland andra så vet du nog inte vad de är som rörelse.
Men ska man diskutera det (vilket jag inte orkar) behövs det nog en särskild tråd.

Vad har Amway,scientologerna och hells angels gemensamt?
De är pyramidala strukturer,
Triangeln är en viktig symbol inom scientologin den symboliserar ordet suckers!
Vi startar en tråd om pyramidala amerikanska organisationer tycker jag.

9 september 2011, 22:50
Medlem
Zombie skrev:
Tja, jag har inte fått kläm på vad som skulle skilja dem från andra.

10 september 2011, 04:22
Medlem
Ufo skrev:
Savanten Svante skrev:
Att han utan att bryta några regler gör sig totalt omöjligt! Det tycker jag är kul!
Lyteskomik kallas det.
Hade du haft intresse istället skulle du rotat fram orginalartikeln. Där blir det rätt tydligt att det finns en bitter historia som pågått i minst tio år.
Jag har svårt att se det roliga, det är snarare en tragedi.

Hade inte energin till det.

Jag litar på dig. Det är nog en tragedi.

10 september 2011, 14:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.