Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Skön rättshaverist! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Skön rättshaverist!
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 3584350.ab

Hela artikeln, så ni slipper stödja aftonbladet:

Vill ha ut handlingar - polisanmäls

Forshaga. Forshaga kommun har tröttnat på en av sina medborgare som dag efter dag begär ut offentliga handlingar, men inte alltid hämtar ut dem. Kommunen har polisanmält mannen och vill att han ska beläggas med besöksförbud, uppger Värmlands Folkblad.

Mannen är uppe i två till fem förfrågningar per dag. En gång jobbade tre personer 22 timmar för att ta fram materialet, som han sedan inte hämtade, enligt kommunchefen.

Själv anser mannen att kommunen vill tysta honom.
TT

Var går gränsen för hur mycket offentliga handlingar man får plocka ut? Borde inte kommunen polisanmälas?

7 september 2011, 11:06
Medlem
Inlägg Re: Skön rättshaverist!
Det ska inte finnas någon gräns.
Däremot behöver nog den här mannen hjälp att begränsa sig.

På ett bra sätt.
Jag gissar på att han inte mår så hemskt bra.

7 september 2011, 11:12
Moderator
Ungefär som CRA. Men hur i helvete ska man göra det i praktiken? Jag vet ingenting om det här fallet, men jag har träffat en del rättshaverister, och de har nog i regel inte sjukdomsinsikt. Dessutom har de ofta små kärnor av rätt mitt i allt deras omdöme eller proportionssinne inte har räckt till, vilket kan få allvarliga följdverkningar bara det (till exempel att skapa kaos och kamp mot fel personer för fel saker i deras omgivning bland folk som egentligen är för förståndiga men blir förvirrade). Båda de sakerna är delar av grejen liksom.

Och hur principiellt viktigt det än är med demokrati och öppenhet, och hur litet vissa politiker, myndighetspersoner och än mindre folk i "näringslivet" inser det, så är det dock levande (och numera även nerskurna) tjänstemän som ska göra jobbet och finns det dock alltid något som heter obstruktion av rättigheter. (Filibustring är ett annat exempel på sådan obstruktion. Att utnyttja sin yttrandefrihet till att, direkt eller indirekt, predika mot den, för ett totalitärt samhälle eller hat mot vissa grupper kan vara ett tredje.)

7 september 2011, 16:32
Medlem
Savanten Svante skrev:
Själv anser mannen att kommunen vill tysta honom.
Vad är det mannen vill ha sagt?

7 september 2011, 20:16
Medlem
Vet inte! Fråga honom!

7 september 2011, 20:53
Medlem
Savanten Svante skrev:
Vet inte! Fråga honom!
Nu frågade dig som ville ta upp ämnet.
Vad är det med rättshaveristen som är intressant?

7 september 2011, 21:32
Medlem
jag anser att ingen övre gräns får finnas men att begära ut handlingar som man inte hämtar inom rimlig tid eller hämtar inte utan goda skäl (sjukdom, skada eller liknande) borde man kunna "straffas" för som "onödigt slösade av offentliga medel".

Lagade trasig understrykningstagg /mod. Zombie

7 september 2011, 22:30
Moderator
Zombie skrev:
Ungefär som CRA. Men hur i helvete ska man göra det i praktiken? Jag vet ingenting om det här fallet, men jag har träffat en del rättshaverister, och de har nog i regel inte sjukdomsinsikt. Dessutom har de ofta små kärnor av rätt mitt i allt deras omdöme eller proportionssinne inte har räckt till, vilket kan få allvarliga följdverkningar bara det (till exempel att skapa kaos och kamp mot fel personer för fel saker i deras omgivning bland folk som egentligen är för förståndiga men blir förvirrade). Båda de sakerna är delar av grejen liksom.

Och hur principiellt viktigt det än är med demokrati och öppenhet, och hur litet vissa politiker, myndighetspersoner och än mindre folk i "näringslivet" inser det, så är det dock levande (och numera även nerskurna) tjänstemän som ska göra jobbet och finns det dock alltid något som heter obstruktion av rättigheter. (Filibustring är ett annat exempel på sådan obstruktion. Att utnyttja sin yttrandefrihet till att, direkt eller indirekt, predika mot den, för ett totalitärt samhälle eller hat mot vissa grupper kan vara ett tredje.)

Åh, så bra! Nu slapp jag själv försöka formulera precis det där!

8 september 2011, 01:53
Medlem
Ufo skrev:
Savanten Svante skrev:
Vet inte! Fråga honom!
Nu frågade dig som ville ta upp ämnet.
Vad är det med rättshaveristen som är intressant?

Att han utan att bryta några regler gör sig totalt omöjligt! Det tycker jag är kul!

8 september 2011, 08:43
Medlem
En rätt att ta ut straffavgifter för den som inte hämtar ut material kunde man ju införa utan att sätta någon gräns för själva begäran. Man måste kunna hämta ut stora mängder material. Har för mig att självkostnadsprincipen gäller redan, så det sätter också en praktisk gräns. Ett liknande problem är kanske det här med att all post som skickas till myndigheter måste arkiveras och diarieföras, vilket också gäller e-post, och alltså spam. Borde förstås gå att lösa genom att byta ut epost mot kontaktformulär med captcha.

8 september 2011, 17:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.