Re: Den stora stora språk fråge tråden.
As jo plisar, antar jag? Jag tänker inte försöka bötfälla dig. (Vet att du är fattig...
)
För att romarna inte hittade på olika bokstäver för korta och långa vokaler. På medeltiden (typ — till olika sent i olika trakter) uttalades både
kol och
sol med å-ljud, men det i
sol var långt. Efterhand mörknade den långa varianten till nuvarande slutna o-ljud, medan den korta behöll sin klang. Samtidigt genomgick våra korta och långa a-ljud en parallell utveckling: det korta, som i
kall(-er), behöll sin klang medan det långa, som i
kal 'kål', blev vårt nutida
å.
Sedan har en annan förändring gjort både att å-ljudet har blivit långt även i vissa ord där det återgår på kort öppet
o — som just i
kol — och att vi har återfått ett långt
a: nämligen att ljudföljden kort vokal plus kort konsonant i samma stavelse har avskaffats på så vis att antingen vokalen eller konsonanten har förlängts. Även ljudföljden lång vokal-lång konsonant har avskaffats, genom att ettdera ljudet har förkortats, och likaså har vokalen förkortats framför konsonantgrupp i många fall; på så vis har vi fått korta varianter av det slutna o-ljudet, som i
ond, och av det å-ljud som återgår på långt
a, som i
hålla.
Och slutligen (?) har stavningen inte alltid hängt med i det här — man kan ju inte begära av varenda människa att hålla reda på ursprung som inte hörs — så ett ord som
tåg har den nymodiga stavningen med
å trots att å-ljudet där är lika ursprungligt som i
kol.
Gissningsvis av tanklöshet och okunskap. För jag tror väl inte att folk i allmänhet håller i medvetandet att ordet är
lånat från engelskans cakes? Skulle väl också gissa att ordet kom tidigare till Västsverige, det var ju främst där man handlade med britterna, och har haft längre tid att naturaliseras där.