Re: Skattesmitare återvänder till Sverige!
Visst är det så. Och visst vill modetrattarna göra det värre och tycker man ska slippa hymla med ett så vackert stycke mänsklig natur, men det är inte som sådant deras fel. Det har varit så all den tid jag minns, och jag har för mig att det har legat som en solid grund under "saltsjöbadsandan" och sossarnas "samexistens med kapitalismen". Inte heller de har någonsin varit särskilt intresserade av människovärde eller likhet inför lagen jämfört med krass "samhällsnytta", det vill säga "vi måste skona direktörerna (de stora, förstår sig — också det precis som modetrattarna, fast de senare lyckas lura småföretagarna bättre) för de är så mycket mer samhällsnyttiga än andra". De har bara haft vett att inte säga det högt (och många av dem har kanske inte ens vetat om det). Men deras fel är det inte heller: det lär gå tillbaka till åtminstone frihetstidens fattigstat och kanske Vasas och Oxenstiernas staten-som-storgodstänkande, en krass syn på människor som kuggar i en maskin värderbara enbart efter den materiella "samhällsnytta" de synes leverera. Ungefär. Något idéernas land har Sverige ingen tradition som.