Nu tvivlar jag i och för sig på att det finns pitbullterriers som är medlemmar här - och dessutom kan läsa andras inlägg. En del medlemmar kan förvisso ibland framstå som pitbullterriers, så å deras vägnar kanske... Själv äger jag en negerslav och tar illa upp å dennes vägnar när någon skriver illa om negerslavar.
Skämt åsido, visst har du en poäng, men vi har fortfarande svensk lag att förhålla oss till och HMF är en del av den.
HMF är som förtal (vilket också finns reglerat i svensk lag), fast riktat mot en hel grupp. Om vi tillåter HMF, då borde vi också tillåta förtal och var och en inte förvänta oss någon sympati om vi blir personligen angripna och gnäller över det. Det luddiga med HMF är vad som anses vara en grupp - och vad som anses var hets mot denna grupp (om det nu räknas som en grupp), men i princip är det väl detsamma som förtal fast mot flera individer samtidigt (eftersom en grupp består av individer).
Den som inte accepterar "outning av enskilda personer", kan inte heller acceptera "outning" av hela grupper, eftersom båda sakerna innebär samma risk för individen att drabbas - antingen direkt eller indirekt. Yetins ståndpunkt att förtal inte är förtal om det är sant stämmer förvisso, men om bevisen saknas, då räknas det ändå som förtal, hur mycket någon än bedyrar att det är sant (det är det som kallas rättssäkerhet - på både gott och ont, kan man tycka, men rättssäkerheten är viktig att värna om).
Det jag dock funderar på är vilken målgrupp vi har: Är det just folk som kan ta lite skit, oavsett ursprung etc..., utan att polisanmäla det? Svensk lag gäller dock fortfarande och jag har ingen lust att få forumet nedstängt.
För övrigt är det skillnad på:
- "Jag hatar nonfigurativa renässansmålare, därför att..." och så vidare...
Förklaring ges och inbjuder till diskussion och dessutom framgår det att det är en personlig åsikt. Uttalandet går att förhålla sig till för både den som tillhör gruppen av, i det här fallet, nonfigurativa renässansmålare och för utomstående. - "Alla nonfigurativa renässansmålare är drägg!" (utan vidare förklaring)
Uttalandet ger intrycket av att vara en universell sanning och ingen förklaring ges och inbjuder inte till diskussion.