Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Smurfar, tomtenissar och fajansmålare. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Smurfar, tomtenissar och fajansmålare.
Guldhamster skrev:
Jag röstade på SD och kommer fortsätta göra det tills Sverige är rensat från smurfar, tomtenissar och fajansmålare.
En moderering som fick mig att dra på smilbanden en del. Men..................
Om vi antar att moderatorn ville stävja rasistiska uttalanden så var ändringen "ogjort". Det spelar ingen roll ifall man kallar en grupp för svartskallar eller negrer eller zog eller smurfar eller tomtenissar eller fajansmålare. Det finns hur många synonymer som helst.
Mer intressant är betydelsen av ordet "rensat".

Sedan blev det "lite rörigt" när tråden delades för att ta emot kritik om modereringen här i avdelningen Synpunkter. Vilket tydligen inte var populärt, så nu har vi åsikter om modereringen i en tråd som handlar om Sverigedemokraterna.
Ganska passande, eller hur :lol:

Men det enda jag skulle vilja klaga över, är att det inte framgår i "regelverket" vart kritik om modereringen skall tas.
Så jag öppnar den här tråden med frågan: Vart skall kritik och synpunkter om moderering av forumet tas?

24 augusti 2011, 10:15
Moderator
Inlägg Re: Smurfar, tomtenissar och fajansmålare.
Det är en viktig fråga. Den trådflyttning som gjordes temporärt gjordes ju just för att göra diskussionen lättillgänglig för oss alla (inte för att censurera eller skriva på näsan). Det är, anser jag, angeläget med en levande diskussion om moderationen och forumets färdriktning. Som påpekats finns det redan ett forum med mer detaljerat och strikt regelverk. Här har vi chansen att tillsammans prova en annan form. Utan exakta regler att förhålla sig till behöver vi kunna diskutera moderationen för att undvika godtycke och allmän osäkerhet om vad som gäller. Jag tror att det är en bra idé att samla diskussionen i en särskild tråd som alla medlemmar, inklusive vi moderatorer, lätt kan hitta. Synpunkter som uppkommer spontant i andra trådar kan kopieras in där. På så sätt blir det lättare för oss alla att få en överblick över de svårigheter som uppkommer. Eller vad tycker ni?

25 augusti 2011, 02:43
Medlem
Det låter bra för mig.

25 augusti 2011, 10:12
Moderator
Medlem, så gott det nu går:
Det låter inte bra för mig att kopiera inlägg till en sådan tråd. Jag tror inte det är bra om moderatorer tar på sig att springa runt och leta, kopiera och korslänka inlägg som handlar om moderering. Av flera skäl. Ett av dem är att jag inte kan eller vill se det som en moderators sak att i så stor utsträckning agera städgumma åt vuxna människor, som själva bör kunna posta sina synpunkter i avdelningen för synpunkter om de vill ha genomslag för dem. Eller?

Moderator:
Att vi är fyra moderatorer på ett litet forum kan ju tyckas borga för att vi kan åta oss mycket. I själva verket är det på sätt och vis tvärtom. Ett av skälen till att vi blev så många var, som jag kanske något för diskret antydde i moderatortråden, att det kan komma att krävas det för att motsvara vad en moderator med normal tid och arbetskapacitet skulle åstadkomma.

25 augusti 2011, 14:55
Moderator
Medlem igen:

Däremot är det väl inget som hindrar att man som medlem citerar egna (eller andras) inlägg med synpunkter hit, om de nu fanns i andra trådar från början.

Men OBS! vare sig det gäller medlemmar eller moddar:
Synpunkter är en öppen avdelning som man kan se även som oinloggad. Det innebär rimligen att man bara får återge inlägg från andra öppna avdelningar här, såvida inlägget inte är ens eget och alla eventuella citat eller hänvisningar till vad någon annan medlem har skrivit är borttagna.

Annars får vi stänga avdelningen, och då kan inte presumtiva nya medlemmar få någon uppfattning om hur forumet sköts. Ännu ett argument (tycker jag då) för att i första hand satsa på originalinlägg här.

25 augusti 2011, 15:52
Moderator
Att Synpunkter är en öppen avdelning tänkte jag inte på när jag skrev ner mina spontana tankar - viktig synpunkt.

Men om en angelägen diskussion om moderering spontant blommar upp i en annan tråd kan ju frågan lyftas i Synpunkter om man vill vara säker på att den uppmärksammas. Den avdelningen är också bevakad av admin, till skillnad från andra trådar - kan vara värt att tänka på.

26 augusti 2011, 21:05
Medlem
Är smurfar blånegrer?

27 augusti 2011, 17:46
Medlem
Nej.

Ta en till titt: :04:

Vad ser du?

27 augusti 2011, 22:50
Medlem
Schueberird skrev:
sugmundfreud skrev:
Är smurfar blånegrer?

Blåneger:
Bild

Smurfar:
Bild

Svaret är alltså nej.

En snurrig moderator fixade blånegerbilden.

27 augusti 2011, 23:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.