Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Vi är alla neandertalare.
Författare |
Meddelande |
rdos
Medlem
|
Re: Vi är alla neandertalare.
Inte jag. Har slutat titta på TV sedan länge. Enda undantaget brukar vara om det går någon svensk buskis e.d. Klart att det är en kultur. Allt det skit som går på TV, alla de prylar som globala företag kränger på en global marknad, gärna genom att skapa nya trender, är självklart en kultur. Det är den kultur vi lever med idag.
|
17 augusti 2011, 13:38 |
|
|
rdos
Medlem
|
Tro ska man inte göra som forskare. Du har chansen att bilda dig en egen uppfattning just nu då jag har en artikel som strax ska på peer-review om just Neanderthalsteorin och Aspie-quiz. Om du PMar mig din epost-address så kan du själv få bilda dig en egen uppfattning om ifall metodiken håller eller inte. Green RE, Krause J, Briggs AW, Maricic T, Stenzel U et al (2010) A Draft Sequence of the Neandertal Genome. Science, 328(5979):710-722
|
17 augusti 2011, 13:43 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jo jo, men om samma "blandanlagsfamiljer x/2" bor i Afrika eller Europa gör ju bara en statistisk skillnad. Anlag smittar ju inte, vare sig luftburet eller genom närkontakt. Tänker du att deras barn och barnbarn kommer att få en sådan dragningskraft på det motsatta könet att alla kommer att vilja skaffa barn med just dem? För du tror väl inte på allvar att invandring kommer att innebära att alla med andel x kommer att skaffa barn med just dem som har andel 0? Endast om så skedde stämmer din analys. Men i verkligheten tenderar människor att agera betydligt mer oförutsägbart. Klart förutsägbart är däremot att precis just den blandningen inte kommer att ske under de närmaste decennierna. Folk tenderar att klumpa ihop sig. Här förbehåller jag mig rätten att uttrycka viss skepsis. Så lätt är det nog inte att mäta anlag. Särskilt inte när saker och ting kompliceras av sociala och kulturella skillnader och även andra miljöfaktorer. Jag har inte uttalat mig i just den frågan, vare sig för eller emot. Men jag känner starkare sorg inför för totala ödeläggelser med vapenmakt än för förändringar som människor själva deltar i av fri vilja. Det har jag inte alls missat. Den delen av globaliseringen (kapitalismen) är jag starkt kritisk till. Islams roll i det hela torde dock vara minimal. Hur menar du???
|
17 augusti 2011, 14:00 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Sure, jag kan PM:a min e-postadress. Vore intressant läsning. Och visst är det även där en empirisk fråga (om en Aspie-quiz räcker eller inte alltså) - men väldigt svår att avgöra empiriskt eftersom det finns så många variabler att ta hänsyn till. Jag tror ( ) att den kommer att behöva modifieras en hel del vartefter ny kunskap tillkommer i så fall. Men du, visst handlar din Aspie-quiz bara om just Asperger? Eller har jag förstått fel? Även om vi tycks vara ense om att det förekommer överlappningar mellan olika npf, så är ju även det en empirisk fråga. Kanske är andra former av npf vanliga hos dem med afrikanskt ursprung? Har detta undersökts? Själv har jag trippeldiagnos: Asperger, ADHD och Tourette.
|
17 augusti 2011, 14:11 |
|
|
rdos
Medlem
|
Det är inte riktigt så det fungerar. Det är alltid majoriteten som dikterar villkoren för minoriteter. NTs är en majoritet, npf en liten minoritet. Därför så är andelen npf-gener avgörande för hur illa vi blir behandlade i samhället. Mindre andel == vi blir mer illa behandlade. Samtidigt som graden av dåligt bemötande ökar, så minskar oxå våra chanser att föröka oss, vilket direkt påverkar nästa generations sammansättning. Det är en positiv feedback-loop. Dessutom så är det ju inte så att folkmängden i varken Afrika eller Europa kan öka ohämmat, utan det finns alltid ett tak, och de som först blir bortsållade ifrån att föröka sig är npf-kollektivet. Nej, det är korrekt. Det finns t.o.m. betydande andel npfare som fortplantar sig med andra npfare. Kul att vi är ense om något iaf. Enligt min uppfattning så är det ytterst de multinationella företagen själva som vill ha mångkultur i Europa, då det då blir lättare att sälja deras monokultur om den Europeiska kulturen blir uppblandad med arabiska inslag. Deras lakejer är marxister och kommunister i västeuropa, öven om de inte själva förstår att de blir utnyttjade.
|
17 augusti 2011, 14:13 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag måste få lite jobbat också idag, så jag kan inte sitta här så länge till just nu. Därför ber jag att få återkomma senare. Ändå vill jag som hastigast kasta ut ett par tankar så att jag inte tappar dem på vägen.
Visst, det är tydligt att många med diagnostiserad npf har svårt att få till det med familj och barn (hur många vet jag inte, men det verkar rimligt att tänka sig som att ensamheten är överrepresenterad). Och visst förekommer utslagningsmekanismer i samhället. Men vad gäller just det senare är det väl ändå väldigt tydligt att just invandrare hör till dem som slås ut? Att människor med npf-anlag skulle få det sämre för att invandrarna blir fler har jag svårt att se logiken i.
Och tror du inte att många som har anlag för (drag av) npf men utan att det visar sig som funktionsnedsättningar kan upplevas som ytterligt attraktiva både som kärlekspartners och på arbetsmarknaden? Det tror jag.
Nu "tror" jag saker igen. Det var en dum formulering av mig tidigare, när jag anklagade dig för att tro. Det jag ville åt var egentligen att man behöver vara öppen för belägg både för och emot olika hypoteser, oavsett vad man själv tror.
Jaha, du tänker så om muslimsk kultur. Men då är det inte själva kulturen (kulturerna) som är problematisk/a/ i dina ögon i alla fall? Själv tycker jag ju att det amerikanska är väldigt påträngande.
Människor har beblandat sig med varandras kulturer sedan långt tillbaka i tiden. Så mycket av det vi tar för givet i Skandinavien kommer från möten med andra kulturer att jag tycker att det blir befängt att tänka sig att frysa processen vid ett specifikt ögonblick och bevara allting just så. Men stora multinationella kedjor som slår ut så mycket annat är verkligen inget jag gillar. För mig är det helt olika fenomen. Att kapitalister kan tänka sig att utnyttja både det ena och det andra för att maximera sin vinst tror jag säkert. Men om man då riktar sin kamp just mot dem/det som utnyttjas istället för mot dem/det som utnyttjar, spelar man dem ju bara rakt i händerna.
Måste verkligen ägna mig åt jobb nu.
|
17 augusti 2011, 14:38 |
|
|
Tjabo
Medlem
|
Apa apa samt blä. Typ snusk --- hahaha!
|
18 augusti 2011, 18:33 |