Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
10 intressanta rester från evolutionen! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: 10 intressanta rester från evolutionen!
Men vad är det då för gomhåligheter som du, Incognita, pratar om att du för upp mat i? Jag har inga sådana håligheter att föra upp mat i.

23 augusti 2011, 15:48
Medlem
Bild

23 augusti 2011, 18:17
Medlem
Äh men nein!
Ni har ändå inte fattat.

Jag har två pyttesmå hål i gommen en bit bakom framtänderna som går upp genom gommen till näsan (gissningsvis).
Det kommer ut luft genom dem och om något är riktigt surt så känner jag det i näsan genom dessa små hål.

23 augusti 2011, 21:35
Medlem
Då förstår jag dina hål i alla fall, men Incognitas hål vet jag fortfarande inte var de sitter någonstans.

23 augusti 2011, 22:40
Moderator
:lol:

Så förvirrat det blev!

Först och främst: Oj, har du hål där alltså, Koden?! Det hade jag ingen aning om att man kunde ha. Alltid lär man sig något nytt.

Jag har inga hål i min gom. Däremot tolkade jag texterna om det där organet som att det handlade om håligheter geografiskt belägna ovanför gommen, på båda sidorna om näsan. Jag läste inte så noga (eftersom jag egentligen jobbade då), men fattade det inte som att det faktiskt var hål i gommen.

Jag för inte upp maten där ( :lol: ), utan doften. Jag gör det genom att andas ut genom näsan långsamt samtidigt som jag liksom öppnar spjället bakom gomseglet. Det är en muskelrörelse som påminner lite om den man gör när man gäspar, men med en annan muskelgrupp (känns det som) .

23 augusti 2011, 23:03
Medlem
Aha, det var doften det var tal om, då kommer ju saken i en helt annan dager. *plonk*

Är det förresten bihålorna du menar då eller vad finns det för andra hål kring näsan?

23 augusti 2011, 23:07
Medlem
Det där inåtandningen med gomseglet gör jag också.
Det måste vara Jacobsons organ som då får en pust av doftmolekyler...fast luktreceptorerna sitter väl mellan ögonbrynen?

Hur har ni det med era ögonbryn? Eller jag menar luktreceptorer?

Nu måste jag undersöka mina gomhål. De kanske har växt igen?

23 augusti 2011, 23:31
Medlem
Jag hittar inte dem. :o

24 augusti 2011, 13:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Som gäst saknar du privilegier.