Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Idag lagade jag en fyrarättersmiddag
1. Insalata caprese - tomat mozzarella basilika olivolja
2.Linguine (smal bandpasta) med vitlök chili svartpeppar och olivolja
3.Rostbiff-file med pepparsås stekta grönsaker och enkel grönsallad
4.Tiramisu

21 augusti 2011, 00:49
Medlem
Guldhamster skrev:
Jag har aldrig ätit fransk mat, men italiensk mat är god även om det enda italienska jag äter nu är olivolja, soltorkade tomater och oliver.

Provensalsk mat utgörs ofta av mustiga, smakrika grytor på kött eller kyckling. Sidfläsk, rotsaker och vin är andra vanliga ingredienser. Färska örter är populärt. Smör och grädde används mycket sällan (om ens någonsin?). Efterrätterna består oftast av frukt eller enkla, mjuka kakor.

chilehead skrev:
4.Tiramisu

Hur brukar du göra din Tiramisu?

23 augusti 2011, 21:45
Medlem
Jag kompromissade med inlagda kräftstjärtar på burk och gjorde en smaskig, kall sås till kokt potatis och baquette.

Fast inte idag.

23 augusti 2011, 22:01
Medlem
Idag gjorde jag ny tomatsås (utan att följa något recept) till mina frikadeller och kokade pastaskruvar till det.

23 augusti 2011, 22:59
Moderator
Jag tycker om att laga mat från grunden, med egen buljong och allt, men hinner aldrig nu för tiden. Jag har jagat på som en tok hela dagen med allting för att få tillvaron att gå ihop (jag lyckades lämna min son för sent till skolan idag - hans andra skoldag någonsin, och den första som jag ansvarade för :oops: :oops: :oops: ).

Middagen fick bli stekta laxtärningar med en blandning av uppfräst färsk lök, wokgrönsaker och fullkornscouscous. Det var ätbart, hyfsat näringsriktigt och fysiskt möjligt att laga till innan sonen och jag fick psykbryt av hunger (med nöd och näppe).

Jag vill också ha tiramisu. :03: Och hemgjord tomatsås (utan medföljande allergisk reaktion dock). Eller böngryta med chili... Ratatuille...

23 augusti 2011, 23:21
Medlem
Jag är sugen på sushi igen. :|

23 augusti 2011, 23:39
Medlem
Schueberird skrev:
Guldhamster skrev:
Jag har aldrig ätit fransk mat, men italiensk mat är god även om det enda italienska jag äter nu är olivolja, soltorkade tomater och oliver.

Provensalsk mat utgörs ofta av mustiga, smakrika grytor på kött eller kyckling. Sidfläsk, rotsaker och vin är andra vanliga ingredienser. Färska örter är populärt. Smör och grädde används mycket sällan (om ens någonsin?). Efterrätterna består oftast av frukt eller enkla, mjuka kakor.

chilehead skrev:
4.Tiramisu

Hur brukar du göra din Tiramisu?

4 äggulor och 1tsk socker - vispa
2,5dl vispgrädde och ½dl socker - vispa
2brk mascarpone och blanda ihop allt med ovanstående
1pkt savioiardi
hälften av kexen på botten av formen häll i djävligt starkt espresso
stryk på ett litet lager av smeten och resten av kexen
denna gången använde jag marsala till att blöta ner andra lagret kex
menmen det går bra med portvin eller sherry, sprit som jag skulle kunna tänka mig
är ljus rom whiskey vodka eller någon likör kanske. ( undrar hur det skulle smaka med limoncello)

Sen lägger man resten av smeten och in i kylen över natten och sen siktar man
kakaopulver innan man äter den

23 augusti 2011, 23:45
Medlem
chilehead skrev:
hälften av kexen på botten av formen häll i djävligt starkt espresso
stryk på ett litet lager av smeten och resten av kexen
denna gången använde jag marsala till att blöta ner andra lagret kex

Aha, du separerar kaffet och spriten. Det måste jag pröva nästa gång. Jag brukar använda svart rom, vilket jag tycker fungerar, men även Amaretto (mandellikör (vilken dock tillverkas av aprikoskärnor, läste jag just)) har testats en gång och den med Amaretto var nog snäppet godare.

24 augusti 2011, 01:23
Medlem
Jag ska svänga ihop en snabbsoppa bestående av pasta, cremefraiche och...ja?

Räcker det så? Inklusive kryddning då.
Det blir väl en soppa?
Inte så matig men i allafall.

Kanske rivna morötter i också?

4 september 2011, 17:42
Medlem
Nu har jag gått över till mer makrobiotisk kost med fokus på kolhydrater och fullkorn. Har slutat med tropiska frukter och äter mest lokala rotfrukter, lite blomkål eller broccoli och något äpple i grönsaks och fruktväg. I övrigt består min kost till stor del av hemgjord fullkornsmüsli, kornmjölsgröt, brunt ris, sjögräs, sesamfrö, linfrö och misosoppa. För protein tar jag en bit ekologisk naturell tofu efter intensiv intervallträning samt lite bönor till mitt ris.

Mina terutiner är i det närmaste oförändrade med undantag av att jag börjat dricka mer bancha och minskat på sencha, för att få i mig ännu mindre koffein.

Skillnaden med den här dieten är att jag alltid har energi, samt att förbränningen blir mycket snabb och t.o.m rår på underhudsfett vilket är omöjligt med mer protein eller fettinriktade dieter som enbart bränner allt annat fett men lämnar underhudsfettet orört.

Makrobiotiken kommer från Japan och fungerar mycket bra för mig eftersom jag har en kropp och näringsbehov som liknar de hos östasiater. Ser absolut ingen anledning att äta mer sofistikerat lagad mat. Det enkla är bäst.

4 september 2011, 18:19
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.