Ny tråd Svara på tråd  [ 952 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 96  Nästa
Musiktråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Schueberird skrev:
Royal Family - Kaikki Yhen Puolest:


De kanske rappar om att de ömt älskar små fluffiga djur i sin döda mammas källare - vad vet jag - men de har bra flyt.

:lol:
Orkade inte lyssna på hela. Men den var ju komisk om inte annat.

Här en rätt så bra finsk låt. Men behållningen består antagligen av texten, mestadels.


14 augusti 2011, 17:00
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Blahzay Blahzay - Good Cop Bad Cop:


Jag råkade på dem när jag letade efter videor på temat "Good Cop - Bad Cop" och gillade vad jag hörde: Framförallt för att de berättar historier om sådant som händer och inte kör den där tröttsamma blingbling-stilen. Dessutom fungerar det musikaliskt.


23 augusti 2011, 17:40
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
CodeRedAlert skrev:
Här en rätt så bra finsk låt. Men behållningen består antagligen av texten, mestadels.


Jag tycker mig ana ett grovt lagbrott här: Vid 0:35 ser man att personen har en kundkorg i famnen. Var har han fått den ifrån? Lite senare i videon kan man dra slutsatsen att han går ut ur en matbutik utan att lämna tillbaka kundkorgen. Varför det? Snattar han den? :shock:


23 augusti 2011, 18:03
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Vad handlar texten om förresten? Det verkar handla om någon som går runt i samhället och iakttar den sociala välfärdens sönderfall. Vid ett tillfälle är personen barfota: Är det en förvirrad/"av ovanlig klarhet drabbad" gamling som rymmer från äldreboendet?


23 augusti 2011, 18:07
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Det verkar som om videon handlar om en gamling som stuckit från äldreboendet för han/hon vill leva istället för att tyna bort i förtid.


23 augusti 2011, 18:12
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Oj. :lol:
Missade helt att du blev så engagerad i låttexten, Schueberird! Så otacksamt av mig.
Vad jag minns just nu (orkar inte lyssna på musik för tillfället) så handlar låten mycket riktigt om en gammal man i demensens klor som lever kvar i olika krigsminnen och så vidare.

Kundkorgen rubriceras som stöld.

Tuntematon potilas är en parafras på Tuntematon sotilas. Alltså Okänd patient istället för Okänd soldat av Väinö Linna (finska fortsättningskriget bla bla...fråga inte mig :? ).


24 augusti 2011, 13:02
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Intressant att orden för soldat och patient är så lika varandra på finska!? Det kanske är för att soldater ofta behöver besöka sjukhus - eller är sjuka redan från början ;)


24 augusti 2011, 16:32
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Venetian Snares - Ultraviolent Junglist:

Den som inte vill lyssna på låten kan alltid titta på omslaget istället.


2 september 2011, 23:07
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Det är alltid kul när folk gör live-covers på elektronisk musik. Här har vi Venetian Snares Szamár Madár på trummor (originalet hörs i bakgrunden):


Kolla särskilt in 0:48-1:36.


2 september 2011, 23:22
Medlem
Inlägg Re: Musiktråden
Philip Glass liveversion:


...av Aphex Twins icct hedral:


2 september 2011, 23:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 952 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 96  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron