Re: Vad har du gjort idag?
Tack! Det var en väldigt fin komplimang.
Idag sov jag alldeles för länge. Sedan skulle jag med min katt till veterinären, vilket jag hade glömt. Det var dags för vaccinationen, och så skulle vi ta blodprov för att se om han klarar nedsövning om en vecka. Då skall han nämligen få tandvård. Han är ju trots allt 13 år och brukar inte borsta tänderna. Hans värden såg bra ut. Dock beslutade jag att börja med specialmat för att skydda njurarna. De värdena började närma sig övre gränsen för normalvärde, och njurarna är ju katternas svaga punkt. Passade på att be om råd angående katten som jag blivit stödhem åt och som lider av rejäl fetma. Kom hem med diverse attiraljer - provpåsar på olika slags foder, större påsar med specialmat, och varsitt mått åt katternas foder. Nu måste de börja äta i varsitt rum och på bestämda tider. Hur skall det gå? Jag som inte ens kan komma ihåg när jag själv skall äta! Jag får knappa in det i handdatorn som jag snart skall få.
Sedan hann jag inte komma igång med att jobba innan det var dags att hämta min son från fritids. Det var hans första "skoldag" idag, med förskoleklassen. Därför, och för att jag hade glömt att äta lunch och behövde köpa en våg (till stödhemskatten), åt vi på sta'n innan vi tog bussen hem. Sonen hade dessutom tappat en tand precis innan jag kom, hans andra, så han var omåttligt stolt. Och tandfen har redan varit förbi, vilket kommer att glädja honom imorgon bitti (också en anledning att konsumera lite, för jag hade inga mynt hemma).
Så lekte vi lite med plastdjur ute på uteplatsen (eller jag fann mig mest i att bli tilldelad olika djur och spela med) och luftade katten. Då vågade sig stödhemskatten ut för första gången, med stora ögon, öronen spetsade och svansen högt buren. Hon hade aldrig varit ute förut, trots sina (förmodade) nio år. Hon älskade det! Hon har varit likgiltig för det mesta hela den knappa veckan jag har haft henne hos mig, men nu levde hon verkligen upp. Hon utforskade, rullade sig, kom fram till oss för att hälsa, jagade småkryp, åt gräs, spanade och fick en ny värdighet i sin kroppshållning. Härligt att se! Dessutom behöver hon ju verkligen röra på sig. Och stödhemskatter som inte får vara ute! Om det visar sig att katterna trivs tillsammans och vi med henne och hon med oss, så får hon nog stanna, men det vet vi ju inte än. I vilket fall som helst är det solklart att den där kattmadamen måste få vara ute och lufta sig. Det fattar de säkert i stödhemsföreningen också om jag förklarar läget för dem.
Så har jag läst en Bamse-tidning för min son, och så somnade han medan jag läste vidare i
Vargflickan.
Måste jobba ikapp.