Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Jag väcker den avsomnade mattråden till liv igen: Jag har överbliven gnocchideg som legat i frysen och nu har jag slut på bröd, så jag tänkte att det kanske går att baka ut gnocchidegen till bröd och grädda i ugnen. Efter lite letande hittade jag följande recept på potatisrieska: http://www.matklubben.se/recept/potatisrieska_mjukt_tunnbroed__64150.htmlPotatisrieskdeg påminner mycket om gnocchideg, så jag tror att det borde fungera. Gnocchidegen saknar salt och vatten, men har större andel ägg. De extra äggen borde få brödet att resa sig lite mer. Det blir finskitalienskt till frukost alltså - om experimentet lyckas.
|
19 augusti 2011, 12:50 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det fungerade Bröden blev ganska krispiga på ytan, men lite sega inuti, så om det blir någon nästa gång, då ska jag kavla ut degen tunnare, nästan som tunnbröd. Jag delade på ett av bröden efter första gräddningen, men då var det inte helt genomgräddat, så jag delade på det andra också och gräddade dem ungefär 4 minuter till. Då blev de bättre. I och med att bröden är ganska kompakta lägger de sig lite som en sten i magen (och ger lång mättnad?).
|
19 augusti 2011, 14:08 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Mikrar upp den ur frysen menar du? Passar på att posta ett recept på tomatsås med vitlök utan att säga vem det är från. Så sällan jag får chansen att spela kulinar. (Tack för tipset, låter godare än den burktomatvariant utan onyttigt socker jag försökte med en gång i tiden tills jag tröttnade... )
|
19 augusti 2011, 15:32 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Tack för tipset; det där receptet verkar riktigt bra
|
19 augusti 2011, 21:01 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Mina nuvarande dagliga matrutiner ser ut som följer.
Frukost
1dl fullkornsris med linfrön, sesamfrön, torkat sjögräs och soja
1 kopp ekologisk misosoppa
En bit rättika
Några frukter
En kopp ångat japanskt te
Lunch
1dl fullkornsris med sesamfrön, torkat sjögräs och soja
Bönor av varierande slag blandat med riset
Diverse råa grönsaker
1 bit rå laxfilé eller en rå tonfiskstek uppskuren i bitar
1 matsked inlagd ingefära
Några frukter
En kopp rostat japanskt te
Middag
En smoothie bestående av 4dl havremjölk, en eller två råa äggulor, ett par nävar hallon och blåbär, linfrö och sesamfrö. Ibland även frukt.
En liten skål bönor med svarta oliver, olivolja och persilja
En näve valnötter
En näve mandlar
En kopp ångat japanskt te
|
20 augusti 2011, 03:06 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag ser att du äter en begränsad mängd kolhydrater, särskilt till frukosten. Det funderar jag på att göra själv: Om jag bara ska sitta och arbeta vid datorn tror jag att det är kolhydraterna som gör mig däst och tanken saknar den där extra skärpan och klarheten. Jag tror att en mer lättsmält frukost passar bättre inför datorarbete.
Om jag däremot ska ut och cykla eller vandra fungerar kolhydratfrukost bättre - kompletterat med proteiner kvällen innan.
|
20 augusti 2011, 10:57 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
"Kopp" för mig betyder förresten frukostkopp ungefär, alltså tekopp som tar 3½-4 dl nånting och inte en liten japansk man tömmer i en klunk. Jag dricker alltså baljor av japanskt te, vilket jag antar kommer förlänga mitt liv avsevärt.
|
20 augusti 2011, 16:07 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Äntligen har jag lagat ordentlig middag; det har varit lite dåligt i veckan. Dagens middag går i provensalskt-italienskt tema och består av Coulis, Fusilli och Tout Nus. Coulis är en varm tomatsås med rötter i Provence och påminner om den som Zombie länkade till tidigare, men innehåller fler separata steg (tomaterna och löken kokas först var för sig) och fler ingredienser. Tout Nus är en "helnaken" frikadell. Jag gjorde min egen variant på det som jag hade hemma: Istället för finhackat nötkött blev det nötfärs, riset ersattes med överblivet potmormos och parmesan/emmentaler ersattes med pecorino. I övrigt var det samma (spenat, ägg, persilja, salt och peppar). Fusilli är pastaskruvar, vilka jag valde för att de suger upp vätska bra i sina hålrum. Mycket gott!
|
20 augusti 2011, 22:34 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Namnet Tout Nus kommer sig av att de ursprungligen användes i ravioli, men här tillagas de utan pastahölje (de är, så att säga, helnakna) (fritt citerat från kokboken).
|
20 augusti 2011, 22:36 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Jag har aldrig ätit fransk mat, men italiensk mat är god även om det enda italienska jag äter nu är olivolja, soltorkade tomater och oliver.
Fick lära mig nånting roligt idag helt av en slump i mina japanskastudier. Den strikta diet jag lever på, och hur jag strukturerar måltiderna och träningen, är väldigt snarlik kostvanorna hos ninjor på 15 och 1600-talen. Sesamfrön, morötter, brunt ris och sojabönor var den dagliga grunden i ninjakosten och de åt samma sak varje dag, väldigt spartanskt, precis som jag.
|
20 augusti 2011, 23:07 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|