Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Den Svenska hedendomen 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Den Svenska hedendomen
Vad finns kvar?

17 augusti 2011, 13:33
Medlem
Inlägg Re: Den Svenska hedendomen
Lucia skall tydligen vara ursprunget till vårt firande av vintersolståndet.
Vid kristendomen gavs den det latinska namnet Lucia(Lux i någon böjning).

17 augusti 2011, 13:45
Medlem
Jag blandar min egen religion. Den innefattar hamstrar samt inslag från en massa myter.

17 augusti 2011, 14:09
Medlem
Firandet av sommarsolståndet tror jag väl är en kvarleva från innan Skandinavien kristnades!?

Gudasagorna finns kvar.

Valborg.

De flesta högtider har väl inslag av hedniska riter, men även en del övrig folktro etc...

Det är vad jag kan komma på: De kristna inslagen är nog fler nu för tiden.

Om ingen utifrån skulle säga till mig att nu är det den och den högtiden skulle den passera mer eller mindre obemärkt.

17 augusti 2011, 16:21
Moderator
Midsommar och jul är våra gamla solståndshögtider. Inte lucia, men den är också gammal hos oss och tog väl över en del av julens funktioner ett tag under kristen tid när den gamla julianska kalendern gjorde kaos med almanackan. Men midsommar och jul är bara nödtorftigt kristnade. Tidiga missionärer gjorde gärna så, precis som de gärna placerade kyrkor på gamla helgade platser. Inte bara här i Norden — i romarrikets gamla centrum Italien finns det ortnamn av typen "Santa Maria del Miracolo" vid källor och annat som var heliga redan före romarna. Där söderut var det väl också mer de gamla sådd- och skördefesterna som var stora, och har så förblivit i deras påsk- och allhelgonafirande. Valborg hos oss; skördefest kommer jag dock inte på (för tillfället?). :?

Och i folktron har vi kvar en hel del, som Schueberird påpekade. En populär variant har också varit att göra om hednagudar till djävulsgestalter — hos oss framför allt Tor. Tänk på all svartkonst som ska utföras torsdagsnätter...

17 augusti 2011, 16:32
Medlem
http://svtplay.se/v/2502558/fran_sverig ... 225,1,f,-1 :lol:
Fy fan,vad jag hatar lajvare!

17 augusti 2011, 17:50
Medlem
Var det den här du menade?
http://svtplay.se/v/2502558/fran_sverige_till_himlen/del_3_av_16

Varför hatar du lajvare? (Inte för att det syntes till några i videon, men jag antar att det var hedningarna du refererade till)

Jag kom på en sak till:
Närheten till naturen finns kvar - om än försvagad.

17 augusti 2011, 20:38
Medlem
Jag har genom lidit konversation med lajvare... :|
Historier om par som träffas på rollspelskonvent och exceptionellt töntiga svensexor och plötsligt så inbillar de sig att de tror på Tor och Freja.
Själv dyrkar jag Nhertu,Oden och Tor och gänget är bara tyska kopior a romarnas gudar.Vulgärt.

18 augusti 2011, 17:08
Moderator
Tron på naturväsen lever ju kvar hos en del äldre. Min gamla klassföreståndare på mellanstadiet trodde på fullt allvar på småtomtar. Min väninnas mormor hade mycket att berätta om spöken i gamla byggnader där hon arbetat.

18 augusti 2011, 18:22
Moderator
Google[Bot] skrev:
Jag har genom lidit konversation med lajvare... :|
Historier om par som träffas på rollspelskonvent och exceptionellt töntiga svensexor och plötsligt så inbillar de sig att de tror på Tor och Freja.
Själv dyrkar jag Nhertu,Oden och Tor och gänget är bara tyska kopior a romarnas gudar.Vulgärt.

Jag har vänner (från studietiden) som är praktiserande häxor och tillber Gudinnan, men det är inte svenskt utan paganistiskt (keltiskt?). Det händer att de ägnar sig åt riter ute i skogen. (Och ja, de är lajvare. Men just asagudarna är de inte det minsta intresserad av.)

18 augusti 2011, 18:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.