Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Vi är alla neandertalare.
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Vi är alla neandertalare.
@rdos: Men det finns också individer som lyckas leva i två kulturer samtidigt: Kan man lära något av dem? Hur vet man förresten hur utbrett autismspektrumtillstånd är i Afrika? Om siffrorna är låga kan det bero på fler saker än att siffrorna är just låga. En del av de många folkslagen i Afrika lever isolerat (mer så än i Europa?), så där måste det vara svårt att få fram tillförlitlig statistik. Du förespråkar alltså kulturell blandning, men tidigare var du emot det. Jag tycker mig också ana att du värderar NPF-kulturen högre än NT-kulturen. Om alla hade NPF, skulle då NT inte behövas?
|
17 augusti 2011, 12:10 |
|
|
Incognita
Moderator
|
@rdos:
OK. Du är rädd att npf-generna slås ut. Jag är inte säker på att jag i så fall förstår skillnaden mellan att t.ex. afrikaner kommer hit och att europeer åker dit. Blir inte blandningen densamma? Förtydliga gärna!
Sedan är jag inte övertygad om att det verkligen är sådan skillnad i andel npf-anlag. Diagnoser mäter ju knappast anlag, utan de svårigheter som upptäcks under vissa förutsättningar (både för att mäta och för att leva).
Jag hänger inte heller med i de hopp som du gör mellan gener och kultur. Är det gener eller kultur vi diskuterar, eller båda? Somligt hänger jag med på, men inte annat. Jag sörjer de kulturer som ödelagts genom västvärldens imperialism. När det gäller det samhälle som jag själv lever i oroar jag mig dock inte för att allt blir en enda homogen ljummen blandning. Jag ser inga tecken som tyder på det. Vi skulle snarare behöva samsas mer, anser jag. Att vi möter varandra ser jag inte som ett hot mot mångfalden på något sätt. Däremot oroar jag mig för att marknadskrafter likriktar, då mycket slås ut genom ett ensidigt ekonomiskt vinstintresse och kortsiktigt tänkande.
|
17 augusti 2011, 12:14 |
|
|
Incognita
Moderator
|
|
17 augusti 2011, 12:15 |
|
|
rdos
Medlem
|
Så är det naturligtvis. Men om du blandar upp en blandad population (Europa) med en icke-blandad (Afrika) så spär du bara ut dragen i Europa och skapar mindre diversitet, inte mer. Ja, för att alla npf-drag ursprungligen kommer ifrån neandertal. Det är därför alla npf-diagnoser är relaterade och kraftigt överlappande. Det tror jag inte på. Diversiteten kommer ifrån en annan art (neandertal), och är den huvudsakliga orsaken till människans framgång. Andra arter har inte alls samma sorts diversitet som människan, varken i utseende, beteende eler formbarhet.
|
17 augusti 2011, 12:49 |
|
|
rdos
Medlem
|
Därför att jag visat det i Aspie Quiz genom att undersöka olika grupper i USA. Folk med rötterna i Afrika har ungefär 1/5 av prevalensen av npf jämfört med vita. Indianer har högre prevalens än vita, och sydasiater något lägre. Betänker man dessutom att svarta i USA har en hel del inblandning av vita gener, så blir förekomsten i Afrika ännu lägre. Dessutom så har Pääbo & co visat att neandertalinbladning enbart förekommer utanför Afrika.
|
17 augusti 2011, 12:53 |
|
|
rdos
Medlem
|
Nej. Sätt x till andel npf-gener i Europa, och antag 50% blandningsförhållande. När Afrikaner immigrerar till Europa så blir andelen npf-gener i Afrika 0% och i Europa x / 2. När Europeer immigrerar till Afrika så blir andelen npf-gener i Afrika x / 2 och i Europa x. Aspie Quiz mäter anlag, inte diagnoser, och det är därifrån jag hämtar uppgifterna. Retorisk fråga: Varför sörjer du inte den Skandinaviska kulturen som är på väg att gå under p.g.a. globaliseringen? Tror du missat en viktig sak. Det är de globala företagen som håller på att införa den globala monokulturen i Sverige och lite överallt. Denna monokulturer har samma varor jorden runt, samma musik, samma underhållning, samma trendskapande. Kort sagt, vår nya kultur håller redan på att ta över, och den är inte ens en ljummen blandning av islamsk hederskultur och svensk hedendom.
|
17 augusti 2011, 13:07 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Ah, du tänker i populationer snarare än raser. Det är ju en rätt viktig distinktion. Lite som man resonerar kring vargstammen då? Bortsett från att det i den frågan är inavel man vill undvika medan du här vill bevara och sprida vissa specifika gener? Vilket i praktiken innebär att vissa populationer hindras från ökad mångfald medan andra påbjuds ökad mångfald. Men hur skulle det hanteras rent praktiskt då, med tanke på att överbefolkningen i förhållande till tillgängliga resurser är betydligt större i Afrika än här? Då måste vi ju i så fall överföra en väldig massa resurser dit istället (vilket i och för sig kunde vara högst rimligt även av andra skäl, med tanke på den ojämna resursfördelning som finns på vår planet och som inte kan rättfärdigas moraliskt). Man bör också väga in livskvaliteten - faktorer som att kunna välja kärlekspartner på grundval av just kärlek (etnocentriskt?), och att ha tillräckligt med yta att kunna röra sig på, och tillgång till vatten. Att det är överlappande och hänger ihop tror jag också, åtminstone i ganska många avseenden. Exakt vad som hänger ihop med vad och på vilket sätt är ju väldigt spännande frågor, tycker jag. Sedan är det ju inte säkert att precis de drag som sorterats in under en viss rubrik idag hänger ihop så tydligt som man just nu tänker sig. Kanske beror vissa drag mer på andra faktorer. Kanske förbiser man viktiga samband. Så är det ju med diagnoser, kanske särskilt när de bygger på symptomkriterier. Om npf-drag kommer från neanderthalare eller ej vet jag inte, tycker inte att jag kan ta ställning eftersom jag inte är tillräckligt insatt. Det är ju en intressant hypotes. Har du sett empiriska belägg? Vore intressant att få ta del av belägg både för och emot. Liksom belägg för och emot att den diversiteten (eller delar av den) uppstått i ett senare skede av evolutionen, genom mutationer (som ju kan ge både svårigheter och fördelar i förhållande till den miljö man lever i). Förkastar du helt tanken på att npf kan ha samband (helt eller delvis) med mer nyligen uppkomna variationer? Och vet man säkert att det inte fanns stor diversitet inom respektive art innan hybridiseringen? Här hänger jag inte med på hur de argument du framför talar emot vad jag sade just i det citatet. Utveckla gärna sambandet! Och vadå tror på? Det är väl en empirisk fråga? Här behövs så klart vidare studier, men det finns ändå mycket tydliga indikationer på att det förhåller sig just så.
|
17 augusti 2011, 13:27 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Den svenska kulturen försvann redan vid kristendomen. Efter det skulle man dyrka någon i syditalien. Och nu är det tydligen väldigt svenskt att apa efter någon österrikisk snubbe om den tyska förträffligheten. Dom flesta som gnäller över det där sätter sig var kväll o inhalerar intryck ifrån TV. Klart alla globalt får samma erfarenheter när den internationella TV-utbudet är det som ger oss intrycken. Men det där har med kapitalism att göra inte med våra gener eller kulturer. Svensk hedendom Vad finns det kvar av den svenska hedendomen?
|
17 augusti 2011, 13:32 |
|
|
Ufo
Medlem
|
|
17 augusti 2011, 13:34 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Det är väldigt svårt att utveckla tester och formulär som ger rättvisande resultat när man jämför olika socialgrupper, etniska grupper och andra grupperingar där förutsättningar i kultur/miljö skiljer sig. Därför tror jag inte att en Aspie quiz, hur intressant den än kan vara som komplement till annat, räcker till. Vilka är Pääbo & co? Finns forskning som kommit fram till annat? Vilken vetenskaplig granskning av deras metod och approach har förekommit? Missförstå nu inte - jag tycker att det är intressant att få ta del av nya rön, men forskaren i mig känner sig nödgad att förhålla sig kritisk (och då även till mainstream-teorier förstås - det är viktigt att inte vara för auktoritetstroende).
|
17 augusti 2011, 13:35 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|