Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Vi är alla neandertalare. 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Vi är alla neandertalare.
rdos skrev:
I USA har man det, men där är frekvensen mycket lägre. Kan det månne bero på att man inte behöver uppehållstillstånd när man redan bor där?

Är cynisk människosyn enligt din mening ett neanderthalaredrag eller härrör det från homo sapiens?

Och kan det månne vara så att man inte behöver uppehållstillstånd när man redan bor i Sverige heller?

16 augusti 2011, 22:56
Medlem
Incognita skrev:
Och kan det månne vara så att man inte behöver uppehållstillstånd när man redan bor i Sverige heller?

En hypotetisk fråga utan större värde då det saknas undersökningar på somalier som har "söker uppehållstillstånd" som parameter förutom autism.

Bara att det finns en korrelation med D vitaminbrist gör att jag förkastar hela undersökningen som ett falsarium då ingen annan studie funnit något sådant samband.

17 augusti 2011, 09:42
Medlem
Ufo skrev:
De du brukar kalla NT sitter i lerhyddor ute i bushen i grupper om 10-20 st.
Det är snarare väldigt aspigt att bygga upp kommunikationsmöjligheter utan att behöva se de andra i ansiktet.
om du har rätt så har du det åt motsatt håll.

Man kan inte dra in moderna kommunikationer i genetiska anpassningar. Om man vill hitta något typiskt för Aspies vs NTs så måste man studera det i den typiska miljö de uppkommit i, eller åtminstone anta att de har kopplingar till denna miljö.

Så när Aspies kan samlas på nätet så betyder det inte att de har samma sociala nätverk som NTs. Faktum är att det nästan bara är på nätet som de samlas, och många verkar inte ha något intresse av att träffas IRL, vilket däremot NTs har. Dessutom så är de flesta extremt anonyma även på nätet. Kanske kan kallas för kommunikation, men speciellt mycket socialt utbyte har man egentligen inte.

17 augusti 2011, 09:51
Medlem
Incognita skrev:
Vad som är arv och vad som är miljö har forskare från olika discipliner grunnat på länge. De komplexa samband som det handlar om kan knappast reduceras till något så enkelt och linjärt som att det ena sätter förutsättningarna för det andra.

Med dagens metodik kommer man inte att komma något längre med att skilja arv ifrån miljö. När majoriteten av mänsklig diversitet kallas för "funktionshinder" så har man definitivt hamnat i en återvändsgränd.

17 augusti 2011, 09:54
Moderator
Jag håller med om att det blir vilseledande att bara se till funktionshinderbiten av vad som faktiskt kan vara ett helt annat förhållningssätt till världen. Jag förstår att det blir så när det handlar om att i första hand se till att ge stöd till dem som behöver det, med just det som vi har svårt för. Det är en fråga om resursfördelning i vården.

Men för forskningen tror jag att det skulle vara givande att mer förutsättningslöst försöka förstå fenomenet - också. Utan att de pengarna tas från vård och stöd. De får söka externa forskningsmedel helt enkelt. Vore jag neuropsykolog eller något angränsande skulle jag kasta mig över området. Fast inte det rasbiologiska spåret då då, utan mer kartlägga hur den annorlunda hjärnan fungerar när personer tänker, förstår, får idéer och skapar mening.

rdos skrev:
Man kan inte dra in moderna kommunikationer i genetiska anpassningar.

Jag uppfattade det som att det var vad du själv gjorde, men så menade du alltså inte? För enter använder ju också modern kommunikationsteknologi, menar jag. Kommunikation idag är så komplext att det inte finns några enkla samband med gener. Men kanske kan det ses som ett led i evolutionen om teknologin innebär så nya förutsättningar att det plötsligt blir möjligt att dra nytta av andra anlag än decennierna innan?

17 augusti 2011, 10:40
Medlem
Incognita skrev:
Jag håller med om att det blir vilseledande att bara se till funktionshinderbiten av vad som faktiskt kan vara ett helt annat förhållningssätt till världen. Jag förstår att det blir så när det handlar om att i första hand se till att ge stöd till dem som behöver det, med just det som vi har svårt för. Det är en fråga om resursfördelning i vården.

Håller med.

Incognita skrev:
Men för forskningen tror jag att det skulle vara givande att mer förutsättningslöst försöka förstå fenomenet - också. Utan att de pengarna tas från vård och stöd. De får söka externa forskningsmedel helt enkelt. Vore jag neuropsykolog eller något angränsande skulle jag kasta mig över området. Fast inte det rasbiologiska spåret då då, utan mer kartlägga hur den annorlunda hjärnan fungerar när personer tänker, förstår, får idéer och skapar mening.

I min värld finns inget "rasbiologiskt spår". Det enda som skiljer raser ifrån varandra är deras fördelning av npf-drag. Därför så är naturligtvis rasbiologisk forskning totalt meningslös.

Incognita skrev:
rdos skrev:
Man kan inte dra in moderna kommunikationer i genetiska anpassningar.

Jag uppfattade det som att det var vad du själv gjorde, men så menade du alltså inte?

Nej. Hur Aspies vs NTs anpassar sig till modern kommunikationsteknologi är iofs intressant, men det säger ganska lite om hur deras naturliga anpassningar ser ut.

17 augusti 2011, 10:52
Moderator
Aha. Då tror jag att jag förstår lite mer hur du tänker kring detta. Men för mig blir det oundvikligen rasbiologi om man vill styra framtida utveckling av människoarten genom att förhindra blandningar av anlag. Förstod jag dig rätt om att du vill just det?

17 augusti 2011, 11:22
Medlem
rdos skrev:
Med dagens metodik kommer man inte att komma något längre med att skilja arv ifrån miljö. När majoriteten av mänsklig diversitet kallas för "funktionshinder" så har man definitivt hamnat i en återvändsgränd.
Ja, och den återvändsgränden tror jag är ett måste innan vi byter riktning.

17 augusti 2011, 11:40
Medlem
Incognita skrev:
Aha. Då tror jag att jag förstår lite mer hur du tänker kring detta. Men för mig blir det oundvikligen rasbiologi om man vill styra framtida utveckling av människoarten genom att förhindra blandningar av anlag. Förstod jag dig rätt om att du vill just det?

Mitt argument emot invandring ifrån Afrika och Mellanöstern är enkelt: Afrika har nära noll (men inte riktigt noll) andel npf-gener. Europa har kanske 5-10% npf-gener. Mellanöstern har mindre andel npf än Europa (pga immigration ifrån Afrika). När man blandar Afrika (noll procent npf) med Europa (5-10% npf) så får man lägre andel npf, oavsett blandningsförhållande. Det är enkel aritmetik.

Sättet att öka mänsklig variation är inte att flytta afrikaner till Europa, utan att låta europeer massinvandra till Afrika för att höja deras npf-andel.

Argumentet om att undvika "rasblandningar" handlar inte om raser, utom om kulturer. För att bibehålla kulturell diversitet, så krävs det att kulturer hålls någorlunda åtskilda ifrån varandra. Kulturer fungerar ungefär som varmt och kallt vatten som blandas. När flera kulturer blandas så uppstår först ökad diversitet, men slutprodukten är lika tråkig som det ljumna vatten som bildas när kallt och varmt vatten blandas. Ett annat argument är att kulturella blandningar väldigt ofta leder till konflikter, speciellt om även olika religioner är inblandade. Slutprodukten är antingen ljummen eller så bildas segregerade områden.

17 augusti 2011, 11:50
Moderator
Vad Ufo skrev tror jag också. När en massa olika funktionsnedsättningar finns kartlagda och det blir tydligt hur olika våra förutsättningar är, och på så många olika sätt, hoppas jag på en större respekt och ett större intresse för att mer ödmjukt försöka förstå och ta lärdom av varandras olika synvinklar. Jag möter mycket respekt och intresse från min omgivning i och med att jag är så öppen med min diagnos. Att jag ofta har annorlunda synvinklar på saker och ting har de ju märkt, och uppskattat (samtidigt som det ju också är tydligt att jag har svårt för mycket som de ofta har lätt för).

Jag ser nu att rdos har skrivit ett nytt inlägg, men skickar ändå nedanstående. Jag återkommer när jag hunnit tänka vidare.

Kan det inte vara så att det är just blandningen av olika anlag som ger framgång, inte att man isolerar och renodlar dem? När man avlar fram hundraser för att förstärka vissa drag, förstärker man ju också diverse sårbarheter så att allvarliga hälsoproblem utvecklas. Ny forskning på ett mer närliggande område har visat att kreativa och framgångsrika människor ofta har t.ex. bipolära släktingar (vilket har ett tydligt samband med ADHD, som verkar bygga på samma anlag). Hypotesen där är just att delar av anlagen är viktiga för människan som art, men att det skapar svåra problem hos individen när anlagen finns i stor koncentration eller hur man nu skall formulera det.

17 augusti 2011, 11:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.