Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Vad gör de i farstun? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Vad gör de i farstun?
Ja, eller CD-romenheten eller vad det heter. Datorer har kanske också även en köksingång där man ställer de leriga stövlarna (vad nu de står för i metaforiken).

12 augusti 2011, 14:17
Moderator
Ska inte det här vara ett jämställt forum? Farstu utan morstu och en särskild CD för romerna... :roll:

12 augusti 2011, 14:24
Moderator
Om inte jag är helt ute och cyklar så kommer ordet farstu från förstuga, vilket torde vara tämligen köns- och etniskt neutralt. Men känns det bättre kan vi ju kalla det för romstu och rafstu eftersom vi är lite bakvända här. Då förklaras även de leriga stövlarna, eftersom troll baklänges (med något modifierad stavning, anpassad för svenska stavningsnormer) ju blir lort.

12 augusti 2011, 14:30
Moderator
Förstuga tros allmänt att det "egentligen" heter. Det är möjligt att det också "heter" så — om inte annat så genom en gammal omtolkning av ordet — men vad det i varje fall "heter" är farstuga. A:et får man nog anse "ursprungligt", det brukar inte växla med ö bara sådär i de mellansvenska dialekter det är fråga om. Ordet kan betyda 'stugan man far i', alltså ungefär 'kommunikationsrummet'.

Och romstu, tja, om du menar den husfar kommer vinglande i och inte den för romer så... men hur kom ravet (bärnstenen) in?

12 augusti 2011, 14:45
Moderator
Aha. Där ser man. Kommunikationsrummet - inspirerande som metaforik. Och direkt analogt (eller digitalt :? ) med USB-portar och CD-romenheter.

Men det är ju klart som korvspad ( :| ett talesätt som jag f ö egentligen gärna skulle vilja förpassa till Ankeborg) att trollen står i kommunikationsrummet när de är föremål för ens kommunikation. De tycker väl inte heller om att bli talade om bakom ryggen.

12 augusti 2011, 15:00
Moderator
Skall det vara jämlikt så kan väl husmor lika gärna komma vinglande. Förslagsvis kan mor vingla genom romstun medan far vinglar genom rafstun - så de inte snavar på varandra (särskilt om de vinglar baklänges).

12 augusti 2011, 15:03
Moderator
.... hm, jag menade att husfar var full på rom... men jämställdhet, äh fan :oops: ...

12 augusti 2011, 15:10
Medlem
Må trollen ta dig mogfelat. ;)
Din fråga "Vad gör de i farstun?" har fått mig att plöja massor av gamla texter(folkminnen) så jag blir snurrig.

Hursom så verkar trollen och jättarna vara högst mänskliga och giftermål skett över gränserna.
Men farstun verkar inte finnas med alls från sekelskiftet mellan 1800-1900talet. Det måste vara en sentida uppfinning.
Jag gissar att någon älskad "författare" myntat begreppet runt 1900-1940.

17 augusti 2011, 23:45
Moderator
Det var verkligen intressant.
Du har inte möjligen sparat några länkar eller boktitlar?

17 augusti 2011, 23:58
Medlem
I dagsläget är jag bara i fasen plöja och läsa allt jag snubblar över. Ju äldre ju bättre.
Så jag har inte sammanställt något alls än. Men ämnet är mycket intressant så när jag blir varm i kläderna kommer jag säkerligen börja sammanställa en del.

18 augusti 2011, 00:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.