Re: Högstadiet - Förjävligt för ALLA?
Det där finner även jag fascinerande.
Jag tror inte att sk "mobbare" generellt tycker att det är jobbigt att trakassera någon.
Att tro att man kan stoppa trakasserier i skolan, tycker jag spontant är naivt. Samtidigt borde vi alla inse att man måste göra något åt att så många mår så dåligt i skolan. Och det gäller ju inte bara ungarna, många lärare är ju skräckslagna över att gå till sitt jobb. (Min brors fd flickvän jobbade som elev-assistent i en skola, i ett helt vanligt svenskt medelklassområde, och berättade att det var vardagsmat att lärare blev kallade för jävla kärring etc.)
Personligen är jag övertygad om att det enda sättet att komma till rätta med problemen, är att faktiskt uppgradera värdet på skolarbetet. Att vara elev och gå i skolan ska vara lika mycket värt som att arbeta.
Samma regler som gäller på en vanlig arbetsplats måste gälla även i skolan. Som det är idag, så är barn som faller offer för misshandel på sin arbetsplats fullkomligt rättslösa. Det är ju knappast ok att som vuxen på jobbet få ett knytnävsslag i magen av en kollega, då kallas det för misshandel, och får allvarliga konsekvenser för gärningsmannen. Händer det i skolan, så kallas det för "mobbning", och är ju iofs lite trist, men sånt som händer.
Misshandel i skolan borde bestraffas med avstängning, för äldre ungar skulle samhällstjänst också kunna vara något. Och ska det flyttas på någon, så är det ju rimligen inte den som blivit trakasserad eller misshandlad, utan gärningsmannen.