Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Favicon 

Omröstningsfråga
Ja vi tar en av dem. 14%  14%  [ 3 ]
Ja den ena blir bra 19%  19%  [ 4 ]
Ja den tar vi 24%  24%  [ 5 ]
Ja varför inte 19%  19%  [ 4 ]
Ja absolut 24%  24%  [ 5 ]
Antal röster : 21

Favicon 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Favicon
Bild

...eller med bättre proportioner.

5 augusti 2011, 12:31
Medlem
Jag anpassade den först lite:
Bild

men detta var det bästa jag fick till i 16x16:
Bild

och med genomskinlig bakgrund:
Bild

Jag har tagit bort ögonlinjerna och gjort pillret större ("här knaprar vi stooora piller").

Den tunna ögonlinjerna är tyvärr svåra att få till i ett sådant litet format.

Packmannen passar ju förresten forumet bra, eftersom vi tycks ha fler än en Packmansfanatiker.

5 augusti 2011, 17:33
Moderator
Schueberird skrev:
Zombie skrev:
Hm. Om jag nu ska vara kinkig brukar strömavtagaren på en gammal tvåaxlig spår- eller lokalbanevagn sitta i mitten. <snip> Hjulaxlarna brukar också sitta tätare ihop.

Jag kan enkelt göra om den - eller så tar vi bort den ur omröstningen!?

Du får ju om du vill, men jag vill inte besvära. Jag skulle inte själv rösta på den.

Pacman visste jag inte vad det var förrän jag googlade nyss. Dataspel är en till såndär djungeltelegrafgrej jag aldrig har kommit in i. Trodde aspergarna i den sitsen skulle vara fler, men ni är faktiskt väldigt entiga ur mitt perspektiv, så kanske den representerar många nog? Men jag borde säkert sälla mig till dem som hävdar att de själva är de enda riktiga aspergarna... :P

5 augusti 2011, 17:38
Moderator
Tjockare linjer skulle vara helt OK, som på spårvagnens kaross, men det kanske inte hjälper? Jag vet inte vilka parametrar man har att röra sig med (ägnade nyligen en halv natt åt att fundera på hur man gör en smiley, och uppenbart är rörelseutrymmet betydligt mindre här).

Hm.. Skippa krav på färg och form på pillret, bara låta det vara en liten men synlig pluddidutt i ögonvrån - skulle det hjälpa? Allt i svartvita linjer, gör det någon skillnad?

Själv har jag faktiskt aldrig provat att spela pacman. När jag var yngre blev jag så fruktansvärt stressad av alla spel där man blev jagad, och som äldre har det aldrig blivit av att jag provat. Kanske skulle testa!

Tyckte det kunde vara ett lite kul tema då det anspelar på ett slags charmig nördighet som kanske genererar mindre prestationsångest än pi och som fler kan identifiera sig med (oavsett om man nu kan spela pacman eller inte). Och jag tror nog att det kan passera som väldigt aspigt. :geek:

5 augusti 2011, 18:12
Medlem
Ungefär så här:
Bild

Jag tycker själv att de förra alternativen var bättre, eftersom den extra detaljen i form av ögonlinje gör ikonen otydlig. En så liten bild gör sig bäst med få, tydliga detaljer.

En 16x16-ikon kan jämföras med att du ska rita samma bild på en yta av 16x16 millimeter med en kvadratisk pennspets som är 1x1 millimeter. Om du har millimeterrutat papper hemma, så kan du testa själv för att få en känsla för hur det fungerar (tänk dig att varje pixel motsvarar en millimeterruta och att varje sådan ruta måste fyllas i helt eller inte alls).

7 augusti 2011, 09:39
Moderator
Jag ser din poäng... Det där ser mer ut som ett påskägg... med ett ollon på... Dum idé! :01:

Men bra förklaring - tack! Jag har åtminstone ett litet ark vanligt rutat papper hemma; lär ju funka det också även om det torde se lite kantigt ut i den storleken.

Gäller motsvarande med smileys också? Hur många rutor i så fall?

7 augusti 2011, 16:41
Moderator
Bild

Den här då? "Huvudled upphör" (för oss som tänker i lite andra banor).

Endast svart, gult och vitt samt en tunn grå skuggning (till höger om skylten). Bilden blir 15 pixlar hög; överst lämnas en helt tom rad.

7 augusti 2011, 23:05
Medlem
Bild

Den tunna, vita, inre ramen var för smal, så jag tog bort den.

7 augusti 2011, 23:33
Moderator
Bild

Så här då? Nu är den vita inre ramen lite tjockare. Hörnen är spetsiga, och den svarta överstrykningen är både centrerad och bredare än den tunna yttre ramen. Observera den gråa skuggan höger om skylten. Visserligen blir det gula fältet för litet, men det syns i alla fall vilken skylt det föreställer. Tyvärr blänker bilden lite, men det vita är alderig bredare än två rutor någonstans.

8 augusti 2011, 00:03
Moderator
Med konturer runt det gula för att visa tydligare hur jag gjort:

Bild

8 augusti 2011, 00:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.