Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Aspie vs. Borderline 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Aspie vs. Borderline
CodeRedAlert skrev:
Jag märkte plötsligt att vi nästan helt förbisett din belägenhet och istället malt på om annat.

Hur gick det sedan?
Har ni fortsatt kontakt?
Blev du kär? Vad händer nu?
Har du återhämtat dig?

Först till den 'urartade delen av tråden': Jag misstog mig, det är inte Sir Väs. Det är defenitivt Kaa, som kramar tösen så gott, så gott. Right Terrarium-Jonas?

Well till frågorna: Avståndet och tiden healar även det mest ärrade tigerhjärtat. Visst, vi har kontakt SMS, e-post och med några sällsynta telefonsamtal. Jag har varit betuttad i människan sedan 1996, men dessa känslor har sjunkit med varje Minnesota besök (sju stycken!) och den här sista resan var spiken i kistan om vi talar om Eros, Amor, Cupid och alla dessa irriterande pilar. Återhämtad? Kanske, jag har i alla fall börjat uppskatta att få leva utan yttre babbel och styrningar på ett helt annat sätt än förr. Och sky alla dessa "hjälpare", som lägger sig i mitt sätt att leva, vara och tycka. :evil:

Bland det värsta jag vet är när en non-aspie t.ex. säger: "Ryck upp dig. Du kan inte ranta omkring och gömma dig bakom din Aspergers-diagnos" eller "Nu är det dags att komma ur det där som man kallar Asperger... Nu följer du med ut på teater i morgon kväll, träffar mina vänner och sedan har vi en härlig glad fest och riktigt rår om varandra". Det finns andra (värre) exempel som jag råkat ut för, men slingrat mig undan. Teater, Ja! Men då går jag ensam och njuter!

Ja, enklaste sättet att komma ifrån dessa clowner :04: är att dra ur telefonjacket och stänga av mobilen (och dess telefonsvarare) under en tid, för vissa av dessa "hjälpare i nöden" ger sig inte. De har gett sig f-n på att genom något lyckat kvacksalveritrick få en Aspie normal och 'frisk' (enligt deras måttstock), harmonisk och glad. Varje galas eller partys medelpunkt. Solen är blå! :01:

Någon som känner igen något?

27 juli 2011, 00:18
Medlem
Visst känner man igen det där att folk tror man blir "normal" om man bara tvingas följa med på en massa konstiga saker.
Mitzi skrev:
Ja, enklaste sättet att komma ifrån dessa clowner :04: är att dra ur telefonjacket och stänga av mobilen (och dess telefonsvarare) under en tid, för vissa av dessa "hjälpare i nöden" ger sig inte.
Klockrent :lol:
Praktiseras alltför ofta här :/

27 juli 2011, 00:50
Medlem
Det beror ju mycket på att människor inte kan se vad Asperger gör med en. De tycker man verkar vara som alla andra bara lite socialt osmidig så när man blir psykiskt trött tar de det som att man är nedstämd och bara behöver en uppryckning i form av _mer_ socialt umgänge när man egentligen är regelrätt energitömd och inte alls behöver människor omkring sig utan tvärtom.

Folk gör som de tror inte som fakta säger.

27 juli 2011, 15:33
Medlem
Tack båda för de orden. :)

4 augusti 2011, 00:20
Moderator
De kanske förväxlar asperger med social fobi; en ödesdiger förväxling. Sedan kan man ju ha både och, men det innebär knappast att man kan eller bör behandla asperger som social fobi.

4 augusti 2011, 13:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Som gäst saknar du privilegier.