Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Oslobombarens identitet 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Oslobombarens identitet
Okidoki. Tror att jag förstår.

Jag hade faktiskt en klasskompis som brukade identifiera sig med och var förtjust i Hitler (och tyvärr även uttalade sig främlingsfientligt, på ett drastiskt sätt, i diskussioner) men som samtidigt på så många sätt var vettig. Jag uppfattade honom som både godhjärtad och intelligent och fick därmed inte ihop bilden. Några år efteråt, på en klassträff, frågade jag honom om det där, om han verkligen menat allvar med att försvara utrotningar av folkslag. Då svarade han att det snarare var hela mänskligheten han hade problem med.

3 augusti 2011, 13:44
Medlem
Incognita skrev:
Några år efteråt, på en klassträff, frågade jag honom om det där, om han verkligen menat allvar med att försvara utrotningar av folkslag. Då svarade han att det snarare var hela mänskligheten han hade problem med.

Tror att det är karaktäristiskt för personer som liknar Hitler. Den nationalism Hitler gav uttryck för var bara ett sätt att hitta en mening i tillvaron. Trots att han hatade och utrotade judar var han egentligen inte rasist heller. Motsägelsefullt och svårt att förklara men man måste tänka som Hitler för att förstå hans sanna personlighet, under hatet.

3 augusti 2011, 15:18
Medlem
Du borde nog inte tänka så mycket på Hitler.
Jag tycker också att Hitler är missförstådd.han utrotade inte bara judar utan snarare alla inklusive sig själv och sin hund.Även tyska folket var undermåligt i april 1945 och förtjänade att utplånas.

3 augusti 2011, 22:21
Medlem
Google[Bot] skrev:
Du borde nog inte tänka så mycket på Hitler.
Jag tycker också att Hitler är missförstådd.han utrotade inte bara judar utan snarare alla inklusive sig själv och sin hund.Även tyska folket var undermåligt i april 1945 och förtjänade att utplånas.

Ja, Hitler utrotade alla eftersom han sökte en högre sanning utan att någonsin bli tillfredställd. Hitler kunde ha blivit som Buddha, men dog istället galen och utan att ha funnit en mening i livet. Hitler är den "sökare" i modern tid som lyser starkast i historien. Hans person och gärningar ställer filosofiska frågor och får en att fundera kring världsalltets natur.

4 augusti 2011, 04:21
Moderator
Synd i så fall att han inte istället kunde formulera dem med ord enbart, och då just som frågor.

4 augusti 2011, 13:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Som gäst saknar du privilegier.