Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Tågnördar. Är det så roligt att åka tåg? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Tågnördar. Är det så roligt att åka tåg?
http://arskortguldsj.wordpress.com/

Där har vi en kille som för tredje året i rad köpt ett årskort guld på sj, och åker tåg och åker tåg och bloggar om det.

Ett årskort på sj kostar mer än 80 000.. hur kul kan det vara med tåg? Spot the aspie...

31 juli 2011, 15:48
Moderator
Inlägg Re: Tågnördar. Är det så roligt att åka tåg?
Roligare när jag var liten iallafall och det dunkade och gungade (och man hade en kropp som orkade med det), bromsarna luktade, man kände hur loket knappt orkade de första meterna och sedan hackade sig upp genom kontaktorstegen eller kände hur rälsbussen dansade i spåret när motoränden gick bakerst och tyngde ner; och när inredningen var rund, vänlig, varm i färgerna och litet levande i materialen, och fönstren gick att öppna när det var varmt och vattenkaraffen klirrade...

31 juli 2011, 19:06
Medlem
...och tågen inte stannade pga för mycket snö, för mycket löv, för mycket regn, för mycket sol, för mycket... tjae.. allt?

31 juli 2011, 19:29
Moderator
Inte minst.
Däremot stannade de vid små trevliga stationer som såg olika ut, men brukade ha ställverk med vevar och linor vid stationshushörnet, blommor i fönstren och mystiska maskiner bakom dem, stins, paketkärror och litet sådant. Och även de större såg olika ut och hade fler intressanta detaljer som man kunde undra vad de var till. Och fåglar som flög runt mellan prången under de nitade plattformstaken.

31 juli 2011, 19:35
Moderator
Savanten Svante skrev:
...och tågen inte stannade pga för mycket snö, för mycket löv, för mycket regn, för mycket sol, för mycket... tjae.. allt?

... som att elektroniken inhiberar sig själv. Eller inte tål kyla och inte värme...

Och att det har blivit praxis att sälja icke färdigutvecklade produkter till fullpris åt kund som får göra det sista utvecklingsarbetet på egen bekostnad i full drift; och det trots att tillverkarna i teorin numera oftast säljer standardmodeller inte så olikt bilindustrin.

31 juli 2011, 19:44
Medlem
en ballong. I shit you not. en ballong!

"Enligt trafikverket är det en tappad heliumballong som ligger bakom felet. Ballongens snöre trasslade in sig i ledningen och orsakade felet.

Spåret kommer dock att vara avspärrat under ett antal timmar under kvällen då felet åtgärdas, vilket leder till stora förseningar för all trafik till och från Malmö söderut."

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.25148 ... ln-i-malmo

1 augusti 2011, 01:14
Moderator
Jamen var var terroristen då? Heliumbomb! :shock:

Eller okej. Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket ballongsnören äldre strömavtagartyper tålde. Men om de ansvariga skötte allt det deras företrädare klarade skulle de kanske ha litet förtroendekapital för sådana här löjliga olyckor.

1 augusti 2011, 01:44
Medlem
Zombie skrev:
Jamen var var terroristen då? Heliumbomb! :shock:

Eller okej. Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket ballongsnören äldre strömavtagartyper tålde. Men om de ansvariga skötte allt det deras företrädare klarade skulle de kanske ha litet förtroendekapital för sådana här löjliga olyckor.

Äldre? Den där tunneln är inte ens ett år, den invigdes i dec förra året!

1 augusti 2011, 01:48
Moderator
Vet jag väl. Jag menade om ett tåg i den gyllene forntiden skulle ha... stoppat... för ett ballongsnöre.

1 augusti 2011, 01:49
Medlem
Ett ballongsnöre stoppar inte ett tåg, jag går inte med på det.
Nej det går inte.

1 augusti 2011, 01:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.